|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med höger framdörr som uppstått i samband med de senaste dagarnas kyla i Malmö. Öppnade helt sonika höger framdörr en dag och skulle stänga den, men den studsade bara ut igen! Provade flera gånger och hårt att stänga dörren men icke! Juckade sedan med själva låsbygeln i dörren och till slut lyckades jag på något sätt genom att också dra i dörröppnaren inne i dörren att få till den tillräckligt ok för att stänga. Glömde sedan av mig och öppnade den eländes dörren igen igår och höll sedan inte på att få den stängd igen. Så innan jag far iväg till verkstad och ber dem att åtgärda, är det någon som haft detta fel själv och hittat något sätt att fixa det? Är det något som är fel med centrallåset eller måste jag byta ut något i själva låsmekanismen?? | |
Amir_ |
kan va du fått in vatten i låset o frysit till och hänger sig, testa med att smörja det ordentligt, annars e det att byta ut låset! |
|
Hade samma problem idag, med ALLA dörrarna:-( Du måste smörja den del av låset som sitter under själva låsbygeln. Du ser den under låsbygeln, metallfärgad sak. Du kan trycka ned den med en liten mejsel så förstår du vilken del det är. Den är fjädrande och skall gå ner då man öppnar dörren så att låsbygeln kan vrida sig 45 grader. Men ibland så kärvar den (kalt väder om den inte är smörjd eller fuktig) och den drar sig ner så pass att bygeln öppnas en 25 grader och det räcker för at dra ut dörren, men inte för att stänga den. Kan vara svårt att trycka ner den med en mejsel eftersom du måste ner mellan bygeln och tryckplattan, men försök med en pincetm det gjode jag och då gick det precis. lycka till. *BAWORAK* |
|
| De er bare frosset lidt til, ingen panik, start bilen og vent lidt indtil bilen giver lidt varme fra sig, og så dørerner kan lukkes(stenges) igen. ingen panik. | |
|
Tack för tipsen! SvanteE, vad är det man skall smörja med? Är det något speciellt smörjmedel?? |
|
|
Hej! Råkade ut för samma sak nu i veckan. Låste då dörren innifrån och har inte fått upp den sen dess. Se mitt inlägg en bit ned. Har läst att vapenolja skall vara bra att smörja med. Tål ned till -50°C. Finns att köpa på sprayflaska hos Biltema. Lycka till! |
|
|
Smörjmedlet tål i princip hur mycket kyla som helst, grejen är att de inte skall bli tögt och styvt i kylan, och det måste vara helt fritt från vatten. Men även med välsmorda lås så bildas det kondens efter en tid och problemen ovan uppstår. En annan sak är att de synliga delarna är lätta att smörja osv, men det finns massor med rörliga delar inne i låsmekanismen som man aldrig kommer åt utan att demontera dörrsidan och låset osv. Det är på de lättrörliga delarna med liten fjäderkraft osv inne i låset som isen lätt låser fast låset i öppet läge. Man får vänta ut värmen från bilen innan det släpper osv, möjligen kan man forcera lite med varmluft utifrån om man har tillgång till detta. FP |
|
|
Förslagsvis använder du Litiumfett. Jag har aldrig haft detta problem sedan jag gav alla mina låskistor en omgång med detta smörjmedel. Eller varför inte använda Krytox, ett grymt universalsmörj och GSGmedel! Fungerar det inte, så måste du nog tyvärr byta ut hela bilen...eller hur Amir_? :) |
|
Transocean |
Ja, starta bilen och låt kupen bli varm. Efter en stund går det att stänga/öppna dörren. Och yes, vapenolja är troligtvis det bästa som finns mot frusna lås, hade alltid problem med alla mina bilar vintertid eftersom jag ville vara beredd för vintern och sprayade med låsolja! Hade alltid svåröppnade lås! Turtlewax teflon är väl värsta skiten som finns på marknaden idag. Fick ett tips från en finsk tidning om just vapenoljan som säkrade att våra vapen fungerade klanderfritt i vinterkrigens -40 C och den funkar ypperligt även i billås!!! T o m den alltid svåröppnade bagageluckan är nu hur lättöppnad som helst. Här i norge kostade en sprayflaska 24 kronor på biltema och tåler som sagt till - 51 grader. Juha |
|
Tror du har fått många tips nu:-) Har du lyckats få i ordning det? Själv fungerar mina dörrar nu, dock inte vänster backdörr där inget alls händer när jag försöker öppna med handtaget...fortfarande fruset/osmörjat där... Får hoppas på blidväder eller försöka parkera innomhus någonstans. Det jag vet att man inte ska använda är låssprej och sådant. Nu var jag tvungen till det då det handlade om att nte bara smörja men också tina. Men nästa helg kan jag vara i garage och då ska jag spruta in bättre saker. *BAWORAK* |
|
| Det är ett ganska vanligt problem på 5-serien. Jag brukar lösa det genom att ha den i ett varmgarage i en halvtimme. Har man inget eget kan man betala 10-20 kronor för ett företags. | |
| Många bra tips! Stort tack! Har 5-56 hemma. Det borde kanske funka? | |
| 5-56 funkade bra för mej i Norrbottenskylan+ after att först ha värmt med värmepistol så det torkade upp fukten. | |
| Hmm.. Har ingen värmepistol så får bli hårtork och 5-56 för mig här nere i Malmö då! :=) | |
|
Har inte läst dom senast esvaren... Men kör du e39 så har du ju en låsknapp... Hoppa in i bilen... Stäng dörren (Håll den i spänn) och tryck på låsknappen (Nyckeln) ... Detta har funkat när min bakdörr inte har velat stänga sig.. Länk |
|
|
M_johan, Smart idé... |
|
| Ironisk?;) Det fungerar iaf..:P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.