AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.180

avgassystem 540:i

mi
67
mitsu
540iA-93
Bilen har under några dagar stått hos min bmw mek för lite byte av bla styrleder. Samtidigt skulle han kika på dom små vibbar jag har haft vid gaspådrag (fått rek att kolla "bögkopplingen", som tyvärr hade fett o hel damask),,,,,men det uppdagades att mittre avgasburken inte var i nyskick.

Min fråga är....Var hittar man en juste avgassystem (efter katten)(till vettigt pris) .. kollat med bla Ferrita (7500 std-8500kr.sportsystem) vilket var lite saftigt. (fan, kunde väl varit slutburken i stället, som jag ändå var sugen att byta o få ett lite trevligare ljud), Alla förlag tas emot tacksamt (VIVA V8:or, Dyra men fan så roliga)
Transocean
Jag skulle i alla fall inte välja ferrita om jag var du! Mitt system till 530:n ser helt hemmasnickrat ut med tillhörande snedsvetsade och kapade endrör. Att ferritas sportsystem kostar 8500 kr är dessutom en rip-off då det är samma system som std fast utan mellandämpare! Denna från eisenmann för sju papp borde vara ett bättre köp Länk

Sen är det bara att fixa rör från kattar till burken, det kan knappast kosta mer än 1500 kr, då har du ett liknande system som ferrita sverige erbjuder för samma pris fast med mycket bättre finish och antagligvis även med bättre ljud!

Juha
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hehe 7 papp för bara ljuddämparen? de hade då jag aldrig lagt ut...
Har ferrita på min o är mycket nöjd,vill du inte betala 7-8 k för ett system så gör de själv o köp ferritas grejer på mekonomen.
Ett tips är även att byta ut kattarna till högflödes eller liknande,de blev en enorm skillnad på min bil.
Menar bara när du ändå är igång så behöver du aldrig mer bry dig om avgasystemet.
Transocean
Jag ska kanske förtydliga...Ferritas "sportsystem" består av EN SLUTBURK plus rör från kattarna till denna ENA burken. Och kostar som sagt 8500kr.

Juha
Transocean
Bobba, på vilket sätt ble det skillnad? Har nämligen tänkt att få såna högflödes eller sport eller metalliska kattar monterade trots mitt fula ferritasystem. Mina originalkattar har hål bägge två. Har du
nåt sånt här? Länk

Vad med biltemas universala för 800 kr styck? Länk

Dom måste ju trots allt vara bättre än mina 13 år gamla slutkörda?

Juha
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
bygger man hos ferrita så anpassar de systemet efter kundens behov så gott de går.
På min bil sitter det 2 dämpare en på mitten där org satt o en längst bak.
Ang kattarna,ja sånna som du länkar till i första länken ungefär.
Blir så enormt mycket rappare,kommer direkt på gasen när man trampar plattan i mattan o bara varvar på sen.
Enormt nöjd med de pengarna jag la ivarjefall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.