|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en 325 -93 för ett tagsen och givetvis fungerar ju inte ac:n. Tanken är nu att försöka få liv i den till sommaren. Sitter nu och funderar på vad det kan vara för fel. Jag har plockat ner allt rörande ac:n får bilen (motorrummet) i veckan och funderar på om det kan vara kompressor som har gett upp. Jag hade bra tyck i systemet innan jag pilla ner det, alltså bör läckage kunna uteslutas, och tycker jag på snöflingan så hörs det att motorn går upp lite i varv. Frågan är nu om man kan testa kompressorn/magnetkopplinge på något sätt och se om det än frisk, och om man kan kolla fler komponenter i systemet så att dem är i bra skick, så som kondensor, torkfilter, givare och expantionsventil. AC Guiden har jag läst, så lägg inte ner energi på att länka den. | |
|
Du borde kanske väntat till det blir varmt ute? Alla AC har en mängd sensorer för tryck, temperatur osv, de startar t.ex inte förrän yttertempen går upp över c:a +12 grader. Eller du konstaterade andra specifika fel och ville demontera därför? Utöver täthetsprov är det lite svårt för en lekman att testa komponenterna. Magnetkopplingen kan du kolla genom att koppla 12V på denna, då skall den låsa ihop remskiva med kompressor med ett tydligt klick. Tänk på att du måste skydda alla öppnade delar i systemet för den omgivande luften, torkfilter osv måste bytas efter öppning mer än några minuter. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.