AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
876

Gasrespons?

An
43
Andreas Jansson
325i touring - 89
Undrar hur man kan få bättre respons vid gas på lägre varv..bilen känns lite död då den skall köras iväg från stillastående? Måste varva upp den, särskilt vid kallstart?
Tacksam för svar!

325 E30
Nja, vid kallstart ska du nog inte gasa alls mycket helst inte över 3500; slite mycket. Vill du ha mycket fräs ska du inte ligga under 4000 någongång. När bilen är varm vill säga..
An
43
Andreas Jansson
325i touring - 89
Rickard: Om du önskar svara på min fråga så vänligen läs den igen då jag betvivlar att du förstod den alls.

Mvh
Andreas Jansson

325 E30
Hu då, sådan barska ton!
Jag tänkte bara säga att du inte ska varva skiten ur din stackars bil när oljan i den är kall. För övrigt så är det väl rätt dåligt vrid i alla bila på låga varv. Du får väl konvertera bilen till turbo eller något.
exup92
HUr långt har din 325:a gått?
Jag vet inte heller exakt vad du menar, men min kan vara lite trist att få från tomgång till gaspådrag...
(vill gärna "hulka" lite)
De som tror sig veta säger att det är luftmassemätaren.
Min är sliten på kontaktbanan, det vet jag. Alla andra värden är skitbra. Men om det skiter sig där så vet man ju aldrig..
Säg gärna till om det var det du menade!
An
43
Andreas Jansson
325i touring - 89
Den har gått 16.000 mil...det är väl framför allt då den är kall och man skall starta den och köra iväg "kör den väldigt försiktigt då", den kan bluddra samt dö av försigtig gas. Detta varar inte länge, men då jag lägger ner sådana pengar samt sköter den så pedantiskt så vill jag gärna veta vad det kan vara..."så att jag kan byta detta"!:-)
Fick ett tips på en ev avgasventil?

Mvh
Andreas Jansson

325 E30
frazze
Du har förmodligen fel på "kylvätske temp givaren".
Det innebär att du ej har något som skall likna chok
När du startar...byt den så går bilen perfekt sedan....

frazze
An
43
Andreas Jansson
325i touring - 89
Tack, skall omgående byta för ev resultat!

Mvh
Andreas Jansson

325 E30
Jim
Hej!
Jag har exakt sam fenomen på min 325 -87 mycket störande, jag bytte tempgivaren (ja jag bytte rätt!)
men problemet är kvar.
Vad ska vi göra med våra bilar??
Är det någon sm vet hur det blir vintertid? inte värre hoppas jag.
Mvh Jim
frazze
Kollade du el-ledningen till tempgivaren...? Mkt vanligt att dessa går av p.g.a Ålderdom: 14 år.
Det brukar vara avbrott där de sitter fast med buntband
De är placerade i en kabelhärva som passerar spridarna.
Löser du inte problemet nu ...så lär du få startsvårigheter i vinter...tänk 10-grader utan chook.

frazze
Jim
Ja De är som nya, likaså kontaktstyckena.
Titta noga efter sprickor på slangen mellan luftmassemätaren och spjällhuset.
Kolla alla vacumslangar.
Titta även på slangen till tomgångsmotorn och annslutningarna till densamma.Om du ser något misstänkt så starta motorn och låt den gå på tomgång.Spruta startgas på det misstänkta stället, om tomgången ökar så har du hittat felet,om inte så hör av dig till forumet igen. Lycka till!
Jim
Det var det första jag kollade på.
Vad göra??
frazze
Andreas: Kolla om bränslefiltret sitter åt rätt håll
Genoströmningspilen skall peka mot bränsleslangen som
leder soppan fram till motorn....sitter filtret fel
så blir bilen svårstartad, dåligt drag(klen)typ 316) soppatörstig.......värt ett försök.

frazze
An
43
Andreas Jansson
325i touring - 89
Knepigt..hade inne bilen på insp II service, problemet verkar inte finnas där längre nu. Responsen är mycket bättre nu och den vill inte alls dö eller bluddra...Men som jag säger: serva bilen ofta så funkar den!:-)

325 E30
frazze
Andreas: Kul att höra ...allt frid & fröjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.