|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad är risken eller finns det några rikker med att ändra hjulens diameter? Vad jag menar är: Om original är 225/60/16, så är det hjulet ca 67cm i diameter om jag inte räknat helt åt skogen? Om jag byter till 245/40/19 så är det ganska nära original, nämligen 67,1cm i diameter. Men vad händer ifall jag sätter 245/45/19? Hjulets diameter ökar med ca 2,5cm till 69,5 cm. Men kan man få problem pga av detta? Styrsystem, navi, ja vem vet vad som får fnatt? Frågar bara eftersom jag undrar ifall 245/40/19 börjar se för lågprofiligt ut under en osänkt e38. Dessutom borde ju mera profil minska på eventuell stötighet!? Bemari Tästä ei tuu mitään... | |
Cenny |
Nu är jag långt ifrån expert på ämnet men på min 750 så sitter det original 18" med 50 profil. Det borde ge ungefär samma rullomkrets som 19" med 45 profil. I navin kan du ställa in för olika typer av hjul. Är inte helt säker på att du kan välja 19" i menyn men det finns en möjlighet att bara trycka in rullomkretsen. |
|
Qe? Var inte e38:ans additional option på fälgar och däck 245/45/18? Å var i navin får jag ställa in det? Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
på mk1 kan du välja hjulstorlek.mk3 som jag har går de ej, är nog självjusterande. Länk |
|
|
Option dimension: Fram 235/50-18, Bak 255/45-18. Således ska inte 245/45-19 vara något problem. Lagen säger väl max 5% avvikelse i rullomkrets från original. MK4-navi samma sak, självkalibrerande Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
PJ> Nej, problem tror jag inte det blir...frågan e bara vad som ser bäst ut osänkt? Funderade ett tag på att kompromissa me 255/40 runt om å på så sätt få lite mer profil, men vill nog inte ha 255 fram... Så, då blir det 245 runt om, men 40 elä 45 i profil de e frågan... Matematiskt e väl skillnaden typ runt 1cm i praktiken så det borde ju inte ha så stor betydelse... men man vill ju det ska vara perfekt... Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
| Rekommenderar 45-profil. Lite mer gummi för komforten och fyller ut hjulhuset lite bättre. Inget har fått fnatt för mig. | |
|
Skillnaden var defakto större: Original: 235/60/16 = 68,2 cm i diameter Option: 235/50/18 = 68,5 cm i diameter 255/45/18 = 67,96 cm i diameter Alt.: 245/45/19 = 69,56 cm i diameter 245/40/19 = 67,1 cm i diameter (OBS! "Tum" räknat slarvigt som 2,5 cm å inte 2,54... ) Med andra ord så skulle 245/40/19 vara det hjul som har minsta diameter, t.o.m. jämfört med original 16-tummare å det kan ju börja se lite konstigt ut på en osänkt bil som har så stora hjulhus som en e38 har...!? Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
Weiss> Jo, har kollat i oändlighet på bilderna du länkade i den andra tråden... Men, blir inte klok... du råkar inte ha någon bild som skulle vara direkt från sidan tagen så att man bara skulle se profilen på bilen å däcken å inte snett uppifrån taget som dedär var? Det är nämligen lite svårt att se exakt hur det ser ut... Vad har du annars för däck fabrikat? Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
var för inte 20tum?Länk Länk |
|
|
njäe... hade först bestämt mig för att det blir inte större än 18" med tanke på komforten osv... men så får inte däckfirman in de fälgar ja vill ha i annat än 19 å så fick jag dessutom bra pris på dem, så då blir det 19, men inte större... Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.