|
|
|
|---|---|
|
var och hur skall man komma förbi baksätet med en lågnivåkabel? på min touring. och var är bäst att jorda? va händer om man jordar på bulten där batteriet är "jordat"? | |
|
Du kan dra kabeln under baksätet. Lite lättare att få igenom den om du kan fälla sätet. Jag har alltid jordat på batteriet, ingenting som rekommenderas men det har alltid funkat för mig. |
|
| sitsen kan ja ju ta bort å dra under, men hur kommer ja under ryggstödet då? visst går de fälla ryggstödet, men tycker inte de verkar som en kabel går igenom | |
|
Det går att drar under sättet och rygg.. me lite tur och kringellikråb fingre går det! finns inte mycket platts. Det går även bra o jorda på bulten til baksättet, det som är viktigt är.. kablet måste har kontakt til Chassis, (Metal) och helst så kort som möligt(typ 30 cm till steg). detta minskar (turbo ljud) i högtalerna. Hoppas detta kan hjälpe lite.. har funkat för mig. Ciaooo HELL WAS FULL, SO I CAME BACK! |
|
| ja ok, men kan ja jorda på bulten som batteriet är "minus"kopplad? den sitter ju i chassit., precis bakom baksätet så sitter de nån typ upphöjd sak, vet inte hur ja ska förklara det, typ golvet i bagaget vinklar upp mot ryggstödet | |
|
Jaa.. Ta en stålbörst, rensa runt kring, så bliver det jättebra! om man vill kan man bora et hul, og jorda me en bult. Hela bilens kaross är ( - ) "jord" , det vigtige är bara, att der är rensat for maling runt kring der du fäster. annars bliver der ingan forbindelse! Jag tror nu du fikxar det lett.. Lycka till man! Ciaaaaao HELL WAS FULL, SO I CAME BACK! |
|
| ja, jorden fixar sig väl, men problemet är lågnivån.....va händer om man jordar direkt på batteriet? | |
|
Det blir alldeles utmärkt om du jordar på batteriets anslutning. Lågnivån (signalkabeln) är helt skiljd från matningsströmmens plus och jord. Dvs man får ibland (ofta) störningar pga jordslinga vid inkoppling av slutsteg som sitter baktill i bilen, medan huvudenheten vanligen sitter fram. Eftersom det alltid är små potentialskillnader i chassiet så uppstår störningar, oavsett om man jordar alldeles intill slutsteget eller en bit ifrån. Man avhjälper problemet genom att sätta en jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln. Finns bl.a hos de som säljer billjudsgrejor, kopplas in enkelt med färdiga RCA-pluggar. FP |
|
|
Helt rätt! Observera att jordavbrottsenhet kan ta effect från steget! HELL WAS FULL, SO I CAME BACK! |
|
|
Hur då menar du? Om nivån sjunker så gainar man upp. Många jordavbrottsenheter och LF-trafos kan ge högre spänning ut än man matar in om man så önskar, då får man kanske gaina ner i stället. Nån effektförlust ut på högtalarna behöver det aldrig bli. FP |
|
|
... jag hade en LF.trafo, eftersom min "jord" va dålig installerat kom der "Turbo" i mine diskanter! köpte en trafo för at minska det.. men tabte effekt! runt 5%! Detta var på min gamla Harmann kardon steg (M4) "JBL". hade 2 styck M4, en til diskanter o en til mellanregister! SUB. körte jag me Phoenix gold MS 2250! spelade 142db.. innan lf trafo o runt 138,9db efter! Jag satte lf trafo innan mit Phoenix gold MX3 delnings filter! kanske jag har gjord fel, men det var många år sen.. 1996! jaaa.. man lär sig hela tiden. Ciaaaaoo PS.. har fortfarande Phoenix Gold MX3 filter kvar, till salu! 500spän. HELL WAS FULL, SO I CAME BACK! |
|
| så ja kan jorda direkt på batteiet då? | |
|
Jepp, det går bra. FP |
|
| danke | |
| hur har ni dragit lågnivån- stereon till baksätet? i mitten eller högert,vänster | |
|
Jag har dragit genom i mitten.. HELL WAS FULL, SO I CAME BACK! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.