AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.268

Köpa ny katalysator, med eller utan EU-stämpel?

Kollar runt lite efter en ny "kat" till min vinterbil, har hittat denna: Länk är den något att ha? Ett alternativ är denna:Länk (EU stämplad?). Eller kanske denna: Länk . "Kattarna" i de 2 första länkarna kan jag få tag i här i Sthlm snabbt o lätt medan den sista måste skickas...Någon som vet om kvaliteten på de 2 första är lika bra som på deras lambdasonder?*ironi*
Paap Reeder
Dawwe!
Kan en cat vara dålig på bara ena uppgiften?
Jag menar du har ju rel bra HC-värde och skulle katten vara kass känns det som om att även HC skulle skena iväg.

MVH /// Paap R
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
köpte nr 2 till wv pga att den inte gick igenom sbp.bytte gick igenom med fina värden.så det värkar inte vara nått skit.jag vart nöjd....
Paap: You tell me:-). En bilmek jag pratade med idag säger "det är katten, byt den så blir det bra". Bilen har ju gått 36000mil så "katten" borde ha sett sina bättre dagar, man tycker ju att en ny "katt" borde rena mer/bättre...Eller är det sonden ändå kanske? Vill ju helst pricka rätt så att säga. Kan även tillägga att jag har förmodligen ett litet läckage efter "katt" och lambdasond, dock väldigt svårt att avgöra om det är "katten" som är utbränd på innehåll o det är därför det låter lite "burkigt" eller om den verkligen läcker...Killen på besiktningen i morse kunde inte heller avgöra om det läckte eller ej men han trodde att det kunde kanske-kanske vara ett läckage, men som sagt mycket svårbedömt! Detta lilla läckage borde väl inte påverka avgasvärdena mer än att det beräknade lambdavärdet kan bli fel (hade 1.00-1.01). Byter jag sond så blir det iaf till en ny original....
Dicka o: Hur var värdena för o hur blev de efter:-)?
Update: Bilen är nu inlämnad för katalysatorbyte....Det var MYCKET intressant att få se den gamla "katten"...den var nämligen helt tom på innehåll...Så det finns hopp om att bilen blir godkänd med den nya katalysatorn på plats! Rätt bra avgasvärden ändå för att vara helt orenade avgaser, eller vad säger ni om HC runt 50-70, C01 och C02 runt 0.5...:-)
Efter montering av den nya katalysatorn (Biltema, 790kr) så blev värdena: C01=0, C02=0,HC=2,Lambda=1.02...Så nu kan man rulla ett år till...Skönt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.