|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Svante: Testa denna länken så kanske du blir lite klokare. Länk Guiden ovan var inte rolig för min del. Sitter en skruv till dörrsidan i ventilationskanalen som jag inte kommer åt. Verkar inte heller vara någon idé att ta loss valnötslisten för att komma åt önskade delar. Jag hoppas nu att jag genom att ta loss krom/skraplisten på utsidan komma åt vajern till handtaget. Får även testa att försöka öppna inifrån igen då det verkar ha funkat för Svante. //Håkan |
|
|
Ledsen, såg inte att du lagt in en länk. Det är den som är märkt med nr 16 om jag fattat det hela rätt. Var ute och försökte öppna dörren igen. Det gick inte :( |
|
|
Ok, Tack för tipset. Trist för dig. Ska för säkerhets skulle ringa BMW och se om de har en vajer hemma. Kan ju ha gått av helt eller så. Ska ge mig på att demontera detta på fre/lör. Skriver hur det gick. Är det fortf frysgrader hos dig? Min gick att öppna innifrån efter att den styått inne i en timme ungefär. Vilken skruv är det du menar? Lycka till *BAWORAK* |
|
|
Hej och god morgon! Ja har i Göteborg är det plusgrader och har varit så sedan i söndags. Skruven jag menar sitter vid spjället som man ser när man öppnar dörren. Kom på att när jag vid ett tillfälle pillade på låsmekanismen så fastnade det i låst läge. Då fick jag inte heller upp dörren genom att ta i handtagen. Fick då peta med en skruvmejsel i låset för att få upp det igen. Har som sagt smort låset men detta har inte hjälpt då det fastnat som det har gjort. Skall ringa BMW-Sverige idag och frågasätta säkerheten i att dörrlåsen kan gå i baklås. Tycker inte att 7,5år och 11900 mil är något att tala om på en sådan här bil. Återkommer när jag vet mer. Mvh Håkan |
|
|
Väntar med spänning. Lycka till. *BAWORAK* |
|
| Hej Håkan .Du verkar ha samma problem som jag hade, knappen åker upp och ner men låser inte upp dörren. Kolla Hassos länk längre upp på sidan så får du se hur jag löste problemet.Lycka till M.V.H Håkan O | |
|
Hej Håkan! Jag har läst detta men fick för mig att jag inte har samma problem. Vet inte om du läst hela mitt inlägg!?? Så din centrallåsmotor verkade också fungera? Känslan i handtagen inne/ute var som när dörren är låst fast knappen är uppe? Du tror att jag löser mitt problem genom att tjuvkoppla c-låset? //Håkan |
|
| Det kändes som att dörren var låst fast knappen var uppe.Jag hoppas att det funkar för dig ochså men det finns inga garantier.Håkan O | |
|
Hej igen, Tack Håkan, det låter bra! Skall prova detta till helgen. Har läst ditt inlägg men undrar ändå om det finns ngt speciellt att tänka på? Är trälisten bara att dra rakt ut? Hur fick du loss panelen i överkant? |
|
|
Glömde... Är det lätt att hitta rätt kontaktsycke i handsfacket? |
|
| Trälisten pillade jag ut i ena änden sen gick det att dra rakt ut.Panelen i överkant tog jag ett tjockare bladmått och och en bit av en plastdunk för att inte skada skinnklädseln och bröt lite försiktigt sen såg man att det delande sig mellan klädseln och kromlisten.Kontakten det är den stora svarta under handskfacket.Hoppas attdet löser sig.God natt Håkan O | |
|
Hej igen! Jag har nu fått upp dörren. :) Började med att försöka tjuvkoppla den men det fungerade tyvärr inte. Tog då loss krom/skraplisten på utsidan vilket medförde att jag kunde se in i dörren. Upptäckte då att vajern till handtaget var av. Försökte dra i vajeränden som satt kvar i låset men det gick inte. Gjorde då en krok av grov ståltråd för att kunna dra i låsmeknismen. Upptäckte att det satt fast. Tryckte sedan nedåt istället vilket medförde att jag sedan kunde dra den uppåt och dörren öppnades. Fick trycka ganska hårt, mao så är det något i låset som inte är friskt. Kanske räcker det med att smörja men vågar inte chansa. Blir till att beställa en ny låskista för 900:- och en ny vajer. Har inte sökt på forumet ännu men vet någon hur man får loss låstkistan? Jag har släppt alla skruven men det är ngt som håller det kvar. Verkar som att det sitter ihop med handtaget. Ha en fortsatt trevlig helg! //Håkan |
|
|
Hej igen! Jag har nu suttit och letat lite i forumet. Har väl blivit lite klokare men har ändå ett par frågor. Tänkte börja med att byta vajern till handtaget på utsidan. Behöver jag ta loss handtaget? Fann mektips på att byta detta. Om jag förstod det hela rätt så skall man från gaveln trycka på en flärp inne i dörren samtidigt som man lyfter i handtaget. Då släpper det i nedkant. Är det rätt uppfattat? Undrar också hur man får loss låskistan? Jag har lossat alla skruven men det är ändå något som håller den kvar. Ej i fast läge utan det fjädrar lite. Ser ut som att vajern till handtaget på utsidan håller den kvar. Läste om ett stag som hade släppt för någon. Är det detta som skall trycka tillbaka låset? Fick som sagt med milt våld trycka tillbaka den lilla armen som vajern är fäst i. Först då kunde jag lyfta i den och dörren gick upp. Borde kanske sattsa på en ny låskista i alla fall!?? Är tacksam för tips och råd! Mvh Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.