AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.980

Dörr i baklås E39

Sida 1 av 2
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej BMW-vänner!

Har åkt på ett bekymmer som jag inte är helt ensam om att ha råkat ut för.
Gjorde en sökning i forumet och har läst endel. Blev väl lite klokare, men har ändå ett par funderingar. Till saken... Förardörren har gått i baklås.
Det började med att den inte stannade i stängt läge när den öppnats.
Låste då dörren med hjälp av knappen i mittkonsolen. Dörren var nu låst i första läget. När jag kom hem försökte jag att öppna dörren utifrån och innifrån. Detta fungerade inte. Det slutade med att jag i irritationen tryckte igen dörren helt. Saken är den att detta har hänt vid ett par tillfällen tidigare.
Har då fått upp dörren genom att enträget stå och dra i handtaget på utsidan. Helt plötsligt så är det som om ngt får fäste i låsmekanismen och dörren går upp. Sist som detta hände så smorde jag upp mekanismen i dörren med litiumfett. Detta verkar inte ha hjälpt :(

Som jag har förstått det så är det mekanismen som kärvar. Tycker dock att det är konstigt att man inte får upp dörren med handtagen inne och ute. C-låsmotorn verkar fungera då knappen åker upp och ned. I morgon skall jag prova med en lång pip till smörjflaskan för och se om jag inte kan få in lite olja.
Jag är mycket tacksam för tips och råd i denna frågan!

//Håkan
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej på er igen!

Ingen som har lust att skiva lite?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Har tyvärr inte fått upp dörren. Konstaterade att handtaget beter som när dörren är låst, vilket den också är. Knappen åker som sagt upp och ned utan att låsa upp dörren. Vore tacksam om någon kunde beskriva om hur man får upp dörren. Verkar vara så att låset kärvar.

//Håkan
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om man demonterar trälisten på dörrsidan ser man då in i dörren?
Funderar på om staget/vajern från handtaget har släppt.

//Håkan
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Jo pröva att demontera dörrsidan å se om vajern har släpp.Så var det för mig när jag glömde att sätta tillbaka vajern efter jobb i dörren.

BMW e lag
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Kikade lite på om det går att demontera dörrsidan. Är inte lätt att få tag i den någonstan och dessutom är den klämd mellan dörren och karossen.
Var det på e39 som du gjorde detta? Tog du loss hela dörrsidan?
Tänkte fall man kunde komma åt genom att bara lossa valnötslisten.

Måste beklaga mig lite denna gången.
"En olycka kommer sällan ensam"
Upptäckte "rost-stänk" under huven. Förstod inte vad detta kunde komma ifrån. Av någon anledning kontrollerade jag kylarvätskenivån. Saknades lite vilket det aldrigt gjort tidigare. Kände då på vattenpumpen. Glapp!!! :(
Bilen har knappt gått 11900 mil. Håller de verkligen inte bättre!??

//En bedrövad Håkan
ze
9
zeppo
540ia Touring 99
har ett liknande problem med min e39 bakdörren har låst sig! alla dörrar öppnar sig förutom v bak. går det att få upp den på något sätt? vill skruva bort dörrsidan och kolla motorn till centrallåset är paj. kan det va något annat som orsakar detta? när jag rycker i handtaget inne i bilen åker knoppen upp men dörren är forfarande låst. går det att kringgå detta på något sätt?
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Jag har en E-34:a men det ska visst vara samma vad gäller vajern.Det är inte så svårt att ta loss dörrsidan.Dra i underkant på dörren å sedan vidare runt om,den sitter med klipps.sen så kommer du å se vajern.Zeppo,det kan vara centralmotorn som gett upp.

BMW e lag
ze
9
zeppo
540ia Touring 99
men det går ju inte att få upp dörren alls! har ju sätet ivägen för dörrsidan! går det att få bort dörrrsidan även fast dörren är stängd?

//gasen avgör inte farten utan föraren!
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Nu är vattenpumpen bytt. Har bra service på BMW, annat kan man inte säga.
De hade öppet 11-15 på reservdelar här i Göteborg. Blev med andra ord en orginal pump. De har fortfarande plastskovel. Min var tillverkad någon gång i slutet av 2005. Bytte remmarna i oktober så det gick smidigt att få isär allt. Bytet tog mindre än 3h inkl. luftning, vilket tog nästan 1h.

Nu återsår "bara" dörrproblemet. Får ta och ringa BMW i morgon och höra om det vet hur man skall gå till väga.

//Håkan
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Har idag pratat med BMW. Fick tipset att försöka få loss gummilisten och sedan dörrsidan. Kan eventuellt gå att fiska efter vajern som verkar ha släppt från handtaget genom att ta loss krom/skraplisten på utsidan. Hissar man ned rutan lite så borde man kunna se in i dörren. Skall prova detta till helgen. Under tiden är jag tacksam för alla tips och råd om hur jag skall få upp dörren.

//Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja om du söker lite finns det en lösning som åtminstone funkade klockrent på en passagerardörr för ett par veckor sedan, man tar bort prydnadslisten och kan då få bort överdelen på dörrsidan så pass att man kan tjyvkoppla dörrlåsningen från generalmodulen.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Men det tipset handlade väl om när c-låset hade hängt sig eller? Som jag uppfattar Håkans dilemma är det inget fel på c-låset, utan bilen låser/låser upp, problemet är att han inte efter upplåsning kan öppna dörren då genom att det inte händer något när han lyfter i handtaget? Eller har jag missuppfattat?

*BAWORAK*
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Svante: Nej, du har inte missuppfattat. C-låset verkar fungera hur bra som helst. Knappen åker upp/ned och så långt verkar allt ok. Känslan i dörrhandtagen är densamma som när dörren är låst. Det är med andra ord inget elfel.

//Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Aj då lusläste inte inlägget, men förutom eldelen så kanske det går att få bort dörrsidan efter beskrivningen så man ev kan få upp dörren.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har samma problem med min vänstra bakdörr. Hoppas det bara är frysgraderna som gjort det hela. Får se om det tinar om det går att öppna. Men lyckas du på ngt vis, så skriv gärna.

*BAWORAK*
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Lovar att ge feedback i denna fråga när jag löst problemet.

//Håkan
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har nu lyckats öppna dörren. Men det går bara innifrån. Utifrån reagerar inte dörren, utan handtaget är som om det är låst. Finns det två vajrar? En på insidan och en til handtaget på utsidan? Bör man kunna se den i såfall om man demonerar dörren?

Sitter dörrsidan med ngn mer än skruven bakom handtaget och clipsen runt om?

*BAWORAK*
No
160
Nobby
523i -96
Här är en guide till att plocka bort dörren. Och att byta högtalare som bonus. :D
Länk

Mvh Nobby
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tackar, men den täcker ju bara framdörren. Det r dessvärre bakdörren jag har problem med. Men tack för tipset ändå.

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Någon aning om vilken vajer det kan handla om?:

Länk

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.