|
|
|
|---|---|
|
tja ska precis byta lambda och ser att sladdarna ( sv, sv, vit, grå) är klippta och kopplade genom en kontaktstycke(ej original) hur vet jag vilka utav dom svarta som ska kopplas till vilken svart på lambdan? elelr är båda jord på nåt sätt? ska även jorda lambdan direkt under lådan, ska man jorda båda svarta kablarna i så fall? tackar för svar | |
|
Original på lambdan verkar vara grön-brun (värme) och gul-svart (sensor) varav svart är jordad inne i sensorn men kopplas ändå hela vägen in till motorstyrningen. Kablarna till värmen kan i princip skiftas, sensorkablarna måste ligga rätt. Troligen är dina svarta värme, de andra vet jag inte. Var har du färgerna, på bilens kablage eller på lambdan? FP |
|
|
bilen är i fråga en 325 -93 m50 enkelvanos.. färgerna är identiska på lambdan och kablaget från motorn... ( sv, sv, vit, grå) tack |
|
|
Isf är säkert de båda svarta till förvärmningen i lambdan, de kan växlas utan problem. FP |
|
|
ok.. bra.. men en del har haft svängande tomgång och sagt att man kan jorda lambdan direkt mot karossen.. istället för att låta motorn göra det.. är lambdan jordad genom avgassystemet eller kabel? mvh |
|
|
Den blir jordad genom sitt hölje enligt de schemor jag har tillgång till och även via den ena signalkabeln men den korrekta jordningen via motorstyrningen bör inte ändras. Att bara jorda via avgassystemet är ingen tillförlitlig jordpunkt. Det där icke original kopplingsstycket kan spela viss roll, sensorn tar referensluft via en kanal ut, antingen en tunn slang eller via kardelerna inne i en av kablarna. Det är inte rekommendabelt att ändra detta kontaktstycke från originalutförandet. FP |
|
|
jo nu har jag lött ihop kabelstammen från motorn och en original koontaktstycke jag hittade på en beemer från skroten... det blir väll inte vara några problem med d? ska man kontrollmäta med multimeter annars, då bör den väll ligga runt 0.98-1.01 eller e jag ute å hojjar? tack |
|
|
anonymios: Ja du är ute o "hojjar":-). Spänningen skall variera mellan 0-1 volt. När jag mätte upp min lambda (sonden elektriskt bortkopplad från bilen) så låg spänningen på ca 0.8V oavset varvtal (gissar på att bilen utan lambdasignal går på default värden, dvs en fetare blandning). När man gasade upp o släppte gasen så sjönk spänningen hastigt och tillfälligt ner mot 0.1V sedan sanbbt upp till 0.8V igen. Bra att veta är att ju högre spänning dessto fetare blandning,lägre mager. Optimal blandning har man vid ca 0.45 volt (antar att styrboxen reglerar blanding så nära detta värde som möjligt). Min gissning är att din lambda bör ge en spänning på över 0.6V iaf när den är bortkopplad elektriskt, detta grundar jag på att bilen borde gå på "defaultvärden" som gissningsvis ger en för fet blandning. Det du tänker på med "runt 0.98 - 1.01" är lamddavärdet, alltså det beräknade förhållandet mellan luft/bränsle |
|
|
Som jag skrev: Referensluften för sensorns funktion måste komma in i sensorn. Lödade kabeländar kan ställa till det om det inte är en separat kanal in i sensorn. Jag hade absolut använt pressade kabelförbindningar eller skarvhylsor eller skaffat original kontaktstycke (som också har pressade förbindningar). Sen måste skarven fuktskyddas, jag hade ett liknande problem med vandrande tomgång osv när kontakten till lambdakabeln tog in spillvatten från undersidan av batterihyllan, det var på en E30. FP |
|
|
nu känns det som att man får klippa bort orginal kontaken å ersätta med en special kontakt för lambda skarvningar om jag fattar d hela rätt... bytte lamdan för ett tag sen och då satt denna original kontakten(på motrnskabelstam) på plats och det var krympslang på alla lödningar där.. den lamdan Länk nummer 29 på bild var klipp å skarvad till kontakten på änden på samma kabel 29.. va nog en universal lambda tror jag som nån tryckt dit.. ska man skarva med en likadan där lödningarna är bara för att vara säker eller? tackar åter igen |
|
|
Det är svårt att svara på. Lödning används inte för skarvning över huvud taget, i synnerhet inte i lambdakablage eller där värme förekommer, i motorrum osv. Det är crimpta (pressade) hylsor och kontaktdon som gäller. Här finns en del info, men det går som sagt inte att veta riktigt vad för fabrikat osv du har på din sensor. Länk FP |
|
|
jo men kontaktstycket han har på bilen e exakt den jag har slängt på nu... den sitter på kablaget mellan motor och kontakten till lambda sladden.. lambdan e ny från bmw och den e knappast problemet.. d va skarvningen på sladden innan lambdan som va frågan. den e ju iofs avskärmad oxå.. vet ej hur mkt störningar d e på en sån sladd... nu har jag tryckt dit den där bosch kontakten och ska besikta imorn.. får se hur bilens avgasvärden uppträder.. :S tackar för hjälpen! |
|
|
besiktad å klar. CO 0.0 (0.5) HC 001 (100) CO 2500 0.0 (0.3) LAMBDA 1,00 (0.97-1,03) kan ju knappast bli bättre... :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.