|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Den som hade bilen innan mig har kopplat stereon fel, så jag måste sätta på den varje gång jag startar, vill ju att den ska starta automatiskt. Finns ingen manuel kvar heller. Fråga 1: Går det luska ut utan manual vilken kabel man ska ändra? När man lyssnar på radio, så uppstår det lite oregelbundna sprak. Jag bor i en normalstor stad så det är inte täckningen. Fråga 2: Kan det vara antennen eller är kan det bero på någon dålig skarv? | |
|
Hej.. Kanske detta kan hjälpe dig. Bak på stereon sitter alle ledninger, det är standard för dom fleste stereor att alle har samma färg TYP -> RÖD=(+) Svart = ( - ) GUL = (+) orange = (+) Blå = REM/Motorantenne/uttgående (+) Om detta inte stämmer me dit stereo..är dett kanske för gammalt. Dom andra ledninger brukar vära till högtalera (grön me svart streg/Grön. Vit me svart streg/Vit.. etc.. Jag tror dit fel är, man inte har koplat orange samman me gul! Jag brukar kopla röd/orange/gul ihopa med en konstant plus från batteriet. så funkar stereon hela tiden, även om man inte har motoren igång. Kul i "Drive in bio" så här gör man iallefall om man vill ha 100% kontrol på sin stereo. (Tycker jag) Hoppas du klara av dett.. lycka till man! HELL WAS FULL, SO I CAME BACK! |
|
|
Vad är det för stereo? På mektips "generellt om elsystem mm" finns en del om kabelfärger, bl.a för stereo och högtalare. Kolla där om du känner igen kabelfärgerna. Generellt skall du ha en fast plus för minne osv i stereon och en switchad som startar i första nyckelläget, alltså två pluskablar. Testa med t.ex en provlampa, jordkablar är bruna i tyska bilar. FP |
|
|
Nån billig skit från jula, "Marquant". Jag pillade lite igår, och från batteriet går det en orange med en 8a säkring i motorutrymmet, och en 3a säkring inne i cupén. Den var ihopkopplad med en gul och röd från stereon. Sen hittade jag även en lös kabel som var förlängd där inne bland alla kablar. Den var röd längst ut och brun/svart där inne, såg inte riktigt. När jag kopplade samman orange och röd lyste klockan samt lite andra instrument. Är jag på rätt spår? eller är jag helt ute och cyklar? |
|
|
Man har nog dragit lite egna kablar verkar det, då vet man aldrig vilka färger som används. Brun/svart används även som jord i nyare bilar. Du har säkert råkat koppla plus på kabel som går till instrumentbelysning, nyare stereo tar även in denna signal för att reglera belysningen i stereon tillsammans med övrig instrumentbelysning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.