|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Det är så att jag blivit väldigt sugen på att chippa min kära Z4 2,5i -03, men grejen är den att jag inte har en blekaste aning om sådana saker. Därför undrar jag bara om någon skulle kunna informera mig om hur jag skulle kunna gå tillväga för att få ut lite fler hästkrafter. Finns chip som originaltillbehör? Finns det flera modeller? Hur påverkas garantier, noteras chipningen i papper om jag installerar i verkstad? Jag är tacksam för alla svar eller funderingar jag kan få! Mvh erik | |
| Hej! Trimchip finns inte som originaltillbehör. Eventuell garanti ryker all världens väg (nu är ju din bil några år gammal så nybilsgarantin är ju ändå borta) och om du har försäkring mot maskinskada via ditt försäkringsbolag så upphör även den att gälla - om chippet upptäcks om motorn skulle rasa... I mina ögon kastar man pengarna i sjön vid chippning av en sugmotor, hade det varit en motor med turbo hade saken varit en annan. /Masten | |
|
Hmm.. Ja, då var den idén bortblåst :/ Tack för svaret iaf! |
|
|
Som vanligt när chip kommer på tal så ska det snackas en massa av förståsigpåare. Enkltl uttryckt så justerar du tändkurva/bräslekurva och sänker säkerhetsmarginalen något på motorn genom att den inte kommer att klara av dålig bensin från öststaterna. Du kommer att behöva tanka bilen på 98-oktan efter chippningen. Rent körmässigt så kommer bilen att kännas piggare, dra mindre bensin och kännas mer varvvillig. Jag har chip i både min Z3 och min 328 och båda bilarna går bättre samt drar mindre soppa efter chippning. Om du reggar dig på bmw-syndikat.de så kan du kolla på massor av bromsdiagram som folk lagt upp där det bevisligen ger effekt att chippa bilen. Din bil skulle förmodligen få 10-15hk med chip. Inga jättesiffror men helt ok. Chippet löds inte i boxen på din bil och det går INTE att se att bilen är chippad. Jag har frågat flera gånger på BMW när jag servat mina bilar om det går att se om bilarna är chippade och de kan INTE se att det är gjort i sin mjukvara. Jag har aldrig hört talas om någon sugmotor som rasat pga chipp heller. Mvh Henrik |
|
| soda: Jag är kanske en förståsigpåare men jag ställer mig ändå frågande till om det verkligen är värt de där tusenlapparna för att få en så liten effektökning? Det är förstås upp till var och en att avgöra, men ändå... På en bil med turbo kan man ju utan vidare få 30-40 hk till (typ VWs 1.8t) så där är saken en annan. /Masten | |
|
Med tanke på hur mycket finare bilarna går över hela registret så är det lätt värt pengarna. 2500:- kostar det hos JWR Mvh Henrik |
|
jannise46 |
hejsan jag har chippat eller ja mappat eller vad ma nska kalla det, använt original chippet osm satt i bilen från början men programerat om det. bilen går mycket bättre genom hela mitt register. har en 3.0a z4 04a betalade 3500:- TYSKT FÖRETAG MED KONTOR I GÖTEBORG! |
| Försäkringen behöver man väl ändå inte oroa sig över vid chippning? Hur många ser/märker att den är chippad? Då ska det vara en riktigt duktig kille om man det ska gå så illa. | |
|
På Z4 är det mappning av orginalboxen så där syns det inte alls. Mvh Henrik |
|
| Hur mycket skulle ett chip ge i en z4 3.0? | |
|
Peter_E: En chippning från It's fun kostar 2500 kr monterat och klart. Ex en z4 3.0i med (231hk/300nm) blir 245hk/320nm z4 2.5i (192hk/245nm) blir 208hk/260nm Länk |
|
jannise46 |
hejsan min 3.0 skulle få 254 hp enligt honom som mappade om min. man byter alltså inte chippet utan man mappar om det som sitter i. han hade papper från en bmw 330 som han gjort det på och den hade gett 254 hp. men ska bänka min sen o så återkommer jag med exakta sifror. |
| Är intresserad oxå av att mappning, någon pålitlig som gör det i sthlm? | |
|
JWR Länk Mvh Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.