AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.254

Spolarvattnet har frusit

Dr
342
Dredd
525d -10
Tjenare!

Jag hade bilen på verkstad för ett par veckor sedan. När jag hämtade den så tänkte jag något i stil med: "Ah, vad trevligt de har till och med fyllt på spolarvatten utan att jag har bett om det".

I efterhand var det väl inte speciellt trevligt, eftersom de verkar ha fyllt på just vatten. Nu verkar hela systemet ha frusit. Inte en droppe vatten, eller ens ett ljud kommer när jag försöker spola mina rutor.

Klarar vattenpumpen av att frysa, eller har jag kostsamma reparationer att se fram emot?

/ Jens
Hmm, om de fyllde på med vatten på verkstan så är det väl bara att köra tillbaks dit be dem åtgärda felet, oavsett vad som gått sönder? Det är ju verkstaden som åstadkommit felet.
Det brukar inte bli några problem. När det blir plusgrader fungerar nog pumpen igen.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Det minsta jag skulle göra är att ringa och tacka för "hjälpen", med påfyllningen av spolarvätska. Berätta att vanligt vatten fryser under 0 grader...

/chni
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
På tal om frusna vätskor. Hadde en dunk BILTEMA glykol i bilen förra vintern. När jag skulle fylla på så va allt innehåll i dunken fruset. Da va la kanske minus 10-15 grader kallt.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Pumpen klarar inte alltid av att det fryser till is, har du otur så spricker plasten och läckage uppstår, detta hände mig på en E30. Pumpen var dock inte dyr, ca 150 kr.

Vad gäller glykolen, glykolen har inte sämre fryspunkt bara för att den kommer från Biltema. Att hävda något sådant visar bara prov på okunskap (om det nu är det du menar).

Det kan vara värt att veta att glykol har mycket lägre fryspunkt (dvs fryser lättare) än vattenblandad glykol.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.