AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.473

Höger dämpare bak har sjunkit 2 cm, vad göra?

No
54
Novis
740IA -93
Hej Bullen, jag har ett problem...

Detta blev strax efter att jag hade bytt till sommarsulorna, hör till saken att det uppstod (tror jag) när jag blev tvungen att köra på en grusväg med ca 100 % potthål... Höger däck skrapar bara i skärmen när man håller högre farter än tillåtet.

Kärran har EDC, kan det vara det som spökar? Vad göra?
Jag väcker denna tråd till liv igen. (Det finns ju tusen trådar med frågor gällande EDC)

Har upptäckt samma sak på min E38 -98 med S EDC.
Finns där en rimlig orsak att höger bakdämpare far mest illa eftersom man har två batterier i bagageutrymmet?

Tips är varmt välkomna!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om fjädern har gått av...bilens vikt bärs upp av fjädrarna - dämparnas uppgift är att dämpa upp och nedgående rörelse på hjulen.

Är dock medveten om att vissa dämpare har höjdregleringsfunktioner med gas/oljetrycksökning i dämparna.

Men jag skulle först kolla fjädrarna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Johan B, fjädrarna är troligtvis inte problemet. Stötdämparna har ett finger med i spelet och det låter som om den högra dämparen är defekt. Hade själv samma symtom och bytte dämpare runt om så var problemet borta,
EDC är ruskigt dyra och det finns trådar om hur man kan renovera dem, själv bytte jag till Bilstein runt om och skippade EDC,

/AGW
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Jag hade liknande problem, men det var hela bakändan som sjönk ned och då var det nivåregleringen som hade sprungit läck, inte S EDC som jag fruktade. Det var inte så dyrt att få fixat, men svårt att få tag i delar till hydrauliken - fick beställ själv från Tyskland.

Om det bara är ena sidan som sjunker, håller jag med Johan B och agw, då är det nok dämpare/fjädrar som är boven.

Tack för era svar!
Någon nivåreglering finns inte i denna bil vad jag vet utan enbart S EDC.

Det enkla alternativ jag har i nuläget är att hissa upp bilen och av med hjulet syna dämpare + fjäder för att se skicket.

Oavsett så låter det inte billigt att byta dämpare runtom oavsett ifall det är EDC eller inte...

AGW: Betyder runtom alla fyra och vad landa priset på?

Jag blir en aningen förvirrad gällande S EDC + Nivåreglering. Vad är den tekniska termen/förkortningen i kupén / handboken

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Jag bytte alla 4 till Bilstein. Tror att stötarna gick på 6-7000:- Jobbet gjorde jag själv.
Nya EDC runt om på verkstad kostar runt 60000:- till en 850

/AGW
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Här kommer lite koder för nivåreglering och EDC, så du kan se om du har det på din bil.

220 SELF-LEVELING SUSPENSION
223 ELECTRONIC DAMPER CONTROL (EDC)

Länk

Jag vet inte om alla bilar med EDC också har nivåreglering, men jag tror det är det vanligaste i alla fall och definitivt om det är en Lang-modell du har. Nivåregleringen hänger ihop med servostyrningen, så om den också strular är det ett tydligt tecken.

Ang. byte av EDC så har jag hört/läst att det kostar ca. 6-7.000 per dämpare + arbete, så det blir en dyr historia. Finns visst någon som kan renovera dem i England, men verkar lite tveksamt tycker jag. Det är dock knappast alla 4 dämpare som är trasiga, men att byta bara en eller två är som sagt inte heller gratis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.