|
|
|
|---|---|
| Hur justeras handbromsen på en 525 tds-98./Nybliven BMW-ägare | |
| ta tag i damasken o ryck till,så ser du dom två vajrana med 9 mutter på.glöm inte o räkna varvena du skruvar.vill du ha mer plats o skruva,så får du ta dän kåpan som sitter på sidan med 3 skruv.lycka till... | |
|
Okej,är det ingen justering i bromstrummorna (om det är det på BMW)alltså en sträckare som sitter mellan backarna?? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då tar vi det på rätt sätt då. Med slaka vajrar Du justerar i hjulen på sedvanligt vis så att du inte kan rubba det, sedan släpper du 12 kuggar, därefter justerar du vajrarna enligt följande. 1 hack ingen påverkan med lampan kan lysa. 2 hack här ska du ha anliggning och lampan SKA lysa annars måste den justeras in. Nu är handbromsen av scooterstorlek i förhållande till bilens storlek enligt min mening är ju faktiskt en nödbroms också och på en 1,8 ton stor bil är den helt undermålig vilket gör att både backar, trumma/skiva måste vara fräscht och justerat rätt för att få tillräckelig bromsverkan vid besiktning tex. ///MVH Hasso Länk |
| Vad Hasso menar är: Ja det finns en justering mellan bromsbackarna som du finner i ett hål i bromstrumman/bromsskivan. Sedan gör du som Hasso skriver! | |
| Jag gjömde att skriva att det räcker med att lossa en hjulbult och användsa det hålet för justering. Om du snurrar på hjulet så att hålet är i klockan 6 så skall du hitta kugghjulet till justeringen. | |
| Tack för alla svar är, det nedåt man skruvar för att anlägga och uppåt för att släppa på backarna? | |
| Haynes är väldigt bra bok där dom förklarar de flesta av såna här problem på ett väldigt enkelt sätt med bilder och text... | |
| Var köper jag en sådan handbok? | |
| Biltema har dem... På svenska... har själv en sådan... Kostar runt 200 | |
| tack för svaret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.