|
|
|
|---|---|
| Har nåt skumt elfel på min 750 -95.Så fort jag vrider på nyckeln (redan i radioläget)börjar det att skrapa i högtalarna oavsett jag har radion på eller inte.Har jag radion på & vriderpå volymen så knäpper det i hötalarna.I övrigt funkar ljudet som det ska. | |
|
kanske kan vara nått med slutsteget om du har finare ljudi bilen... på farsans 745a började knastra i högtalarna oavsätt om stereon var på eller inte då var det ett slutsteg som gått hem... |
|
| Tack för tipset!Låter troligt men var sitter slutsteget? | |
|
det sitter bakom klädseln i bagagen på höger sida det syns är rätt stort |
|
| Om du har ett separat slutsteg, sitter det i vänster bakflygel innanför bagagerumsklädseln bakom, (ja, till vänster om sett i bilen riktning), CD-växlaren, (om du har en sån). Det kännetecknas av att det har utvändiga kylflänsar. | |
| Du ser det i ovankant av bild 2 i denna Länk | |
|
Jag har problem med att höger mellan/bas högtalare inte fungerar på någon av de högra dörrarna. Diskanten tickar på men inte basen??? Har bytt slutsteg, radiodel,bandspelare,Cd spelare (var väck ändå) sitter det delningsfilter någonstans oisf var????? Powertoy? Mvh Skalman |
|
|
Mena givitvis vänster sida i bilen riktinig sorry =) |
|
| Skalman, Det sitter lite "kondingar" direkt på dörrarnas diskanthögtalare, men i övrigt är jag ganska övertygad om att kablarna går direkt ut från slutsteget där bak fram till dörrhögtalarna. Det får mig att tro att delningsfiltren är integrerade i slutsteget. | |
|
Hmm...ja, jag hade funderingar i dom banorna också.... Har som sagt bytt steget utan skillnad, signal går ju fram eftersom diskanterna låter... så kabel brott är nog uteslutet... vad kan då orsaka bortfall av båda högra basarna?????...mysko. Höger fram och höger bak borde inte ha några gemensamma kabelvägar!!?? Vore det paralellt kopplat skulle möjligtvis en "trasig bas" kunna kortsluta och förstöra nästa... men det spricker ju direkt när det är 4 kanaler, dvs individuell matning. Möjligtvis att kabelparen som går till höger fram/högerbak är klämda och kortslutna på samma ställe?....men då borde steget brinna.? Mvh Skalman its not the fart that kills...its the smell "det är inte farten som dödar, det är smällen" |
|
|
Varje högtalarelement är förbundet med slutsteget via separata kablar, så visst kan det väl bero på individuella kabelbrott till basarna. Ett brott innebär ju inte kortslutning. (Bara till en framdörr går det alltså 6 högtalarkablar då den innehåller 1 diskant, 1 mellanregister och en bashögtalare). Har dina högtalare fungerat tidigare eller har felet funnits sedan du köpte bilen? (Det är ju inte ovanligt att någon slarvat i samband en reparation av något inne i dörren så att kablar blivit skadade eller lossat) |
|
|
Felat har funnits sedan jag köpte den. Det finns alltså 3 element per dörr?... ser bara 2?? Får nog riva bort dörrsidan och kika. Mvh Skalman |
|
|
Bakom övre gallret i framdörrarna sitter normalt 2 element, (kan säkert variera beroende på ljudpaket). Bakdörrarna har bara 1 element bakom övre gallret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.