|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en E46, 318i, 2002. Dvs 143hk motorn. Idag när jag skulle åka hem från jobbet och startade bilen så började gul lampa "Motor" lysa, den som ser ut precis som en motor figur. Jag känner samtidigt att motorn går betydligt sämre, typ på 3 cylindrar. Den är svagare än normalt och man känner motorn genom växelspaken. Allt annat fungerar, tomgången är jämn och farthållaren fungerar, bränsle mätaren ger normala utslag mm. Vad kan vara fel och vad kan jag göra för att felsöka? tacksam för hjälp och tips! | |
| allvarligt...ingen som något tips alls? | |
| Om du tittar i din instrutionsbok så kommer du se att det är dåligt med olja i den och du bör fylla på så fort som möjligt. | |
|
Hm...för o vara ingenjör så verkar du inte vara speciellt teknisk:-)*ironi*. Jag vet inte men jag TROR att lampan betyder försämrade avgasvärden, dvs du bör uppsöka verkstad (BMW) snarast. Lampan som "maqe" tänker på är väl när oljetryckslampan (oljekannan) lyser gult, det betyder låg oljenivå. Gissar på att det kan vara någon "motorgivare" som knasat (tex vevaxel/kamaxel pos givare), kanske luftmassemätaren eller någon helt annan sensor/givare:-) |
|
|
Lampan har inget med oljevolymen att göra, utan markerar att det är något fel i motorstyrningen. Motorn går på "nödprogram" och du bör snarast söka upp verkstad för att kontrollera vad som är fel. Det kan vara flera olika tänkbara orsaker, t ex att avgasreningen inte fungerar som den skall av någon anledning. Börja med att kolla batterispänningen för om batteriet är dåligt laddat nu när det blivit kallt, kan man få "mysko" fel i elektroniken i moderna BMW-bilar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar...låter som batteriet kan vara orsaken. Bilen har stått några dagar nu, även om det varit i varmgarage. Oljan är ok och där tror jag inte heller det finns ett samband med den lampan jag pratar om. Bilen går på 3 burkar, så det kan ju vara allvarligt. Men bilen har varit felfri så jag hoppas det är så enkelt som att det är batteriet... Får väl leta upp syraprovaren... Tack för tipsen... |
|
| Läste lite galet igår efter ett par öl. Fel av mig... | |
|
Lambdasonden? Mvh. Leffo |
|
|
Hmmm, det verkar ju som att du konstaterat att den går på tre burkar. Då lär ju felet inte ligga hos batteriet. Du bör snarare kolla stiften, tändkablar etc. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Troligen några tändspolar som är dåliga. Kan dra tjuvluft | |
|
Hej igen, Jag har läst ett par timmar nu i forumet på en massa gamla trådar. Det verkar ju som den vanligaste orsaken är att en tändspole är trasig. Jag vill helst undvika att lämna in bilen på BMW då det ofta tagit otaliga besök innan de lyckats hitta felet (om det inte är tändspolen vill säga), samt att bara en utläsning av felkoder kostar 500kr. Vad tror ni om att börja med att testa med denna: Länk Dvs genom att kolla vilken cylinder som inte tänder konstatera vilken tändspole jag skall börja med att byta. Någon som har erfarenhet av det här verktyget, eller skall jag satsa på en riktig tändpistol? Jag undrar också om det finns instruktioner för att byta tändspole på nätet? Jag är hemma i moturrummet på en Saab 9000, men inte på en så här ny bil. |
|
|
Hittade dessa, om det kan hjälpa... Länk --> Länk Länk --> Länk Står nånstans i mitten stegen för bytet av spole. Länk --> Länk Är egentligen instruktion för tändstift, men du ser spolarna på bilderna. |
|
| Grymt bra...tackar... | |
|
di99pejo: Hade samma symptom på 525iM -03 och det visade sig vara tändspolarna. Tydligen ett känt fel då det är dålig kvalitet på spolarna från fabrik (Bremi). BMW byter till Bosch som skall ha bättre kvalitet. Kostar 2 600 kr att byta hos BMW. /Rickard |
|
|
tack för den informationen. När jag pratade med Wölkes i Göteborg idag så sa de att tändspolarna lätt går sönder när det är kallt. Det var verkligen svinkallt den dagen som felet uppstod. Jag skall åka till BMW idag och köpa 4 nya (300kr/st), lika bra att byta alla antar jag. Det verkar inte vara speciellt svårt att byta, så jag skall försöka göra det själv. Passar nog på att byta tändstift samtidigt...så kanske de inte krånglar på ett tag. (detta är det första felet på bilen sedan den var ny...) |
|
| OBS! För er som råkar ut för detta och läser tråden. Kör inte bilen om den går på 3 cylindrar som min gör. Finns stor risk att man förstör katalyzatorn då den får äta upp en massa oförbränt bränsle (Wölkes som varnade mig). | |
|
Hmm... Vet inte om detta hjälpet, men jag kan åtminstone förmedla mina erfarenheter från det tillfället då min "Gula motor-lampa" tändes! Själv har jag en 320 e46 touring från 2002. Helt plötsligt, när jag var ute och körde så såg jag att lampan hade tänts (Mycket riktigt, stog det i instr.boken: försämrade avgasvärden. Eller nåt i den stilen...) Ringde bmw:s servicejour, som sa att jag var tvungen att åka in till verkstad för att få den nollställd. För egen del märkte jag alltså ingen skillnad i motorgången. Bokade så tid hos bmw-verkstaden och lämnade in bilen. (Då hade jag kört ett 15-tal mil med den. Den gick som sagt var, precis som vanligt. Märkte inget, förutom att lampan lyste lika ilsket som vanligt...) När jag hämta ut den, så sa dom: Nä, det lyste ingen lampa när vi tog in den... Vi körde extra långt med den för säkerhets skull, men den funka fint... Det blir 600 kr tack!.... Iofs så radera dom alla felminnen samtidigt som dom tog ett utdrag på felminnena. Där visades att jag tillfälligt fått ett lambdasond-värde som låg under gränsvärdet och som förorsakat lamp-lysandet. Det var tillfälligt sa dom och inget som "betydde något"... Det var mina fem ören... Det är klart: går din bil inte rent, så låter det ju som om lampan har tänts av andra anledningar för din del... låter som om det bör kollas omgående. En bil som inte går på alla cyl, oavsett världens alla indikerings-lampor, behöver någon slags tillsyn... Lycka till! //SR-touring |
|
|
Jag åker runt i en 320Ci från 2004. Fem av sex st. tändspolar har nu bytts sedan den var ny. Uruselt. Den senaste pajade för några veckor sedan, och eftersom bilen nu är över tre år gammal ville BMW inte ta på sig att byta denna. Många andra tillverkare byter tändspolar på avgasreningsgaranti, men detta var inte något BMW ville känna vid sig. Personligen tycker jag dom kunde byta dessa på good-will om inte annat, då det är ett väldigt vanligt fel och det har ju återkallats en massa bilar i USA p.g.a. detta, om jag inte minns fel. Nu är det bara att invänta den sjätte och sista tändspolen då... |
|
|
Hoppar in på denna tråden... Har läst lite vad ni skriver... Har också en ilsken motorlampa som lyser.Har varit och släckt den 6 gånger nu å dom får upp FELKOD: misständning cyl 5. Å ibland Cyl 2 och ibland cyl 4.. Iallafall så har jag bytt alla 6 spolar släckte felkoden å det hann å gå ca 10 mil innan motorlampan tändes igen...SUCK.... In på verkstag igen å då stod det bara misständning cyl 5... Har kollat slangar å kontakter men hittar inget misstänkt.. Problemet uppkommer bara när det är kallt ute å har precis startat upp bilen efter en kall natt... Bilen går perfekt fösta 2 minuterna så man hinner skrapa rutorna men sedan börjar den gå ner i varv för att sedan nästan stanna å motorlampan tänds... Tål inte en BMW lite kyla eller vad är problemet... Köpte bilen i augusti när det var lite varmt ute å inga problem... Någon som kan knäcka denna nöt... Mvh Edberg... |
|
|
Skulle bara tillägga att det står bara FELKOD Misständning... Inget om Lambdasonden eller någon annan givare Tex kamaxelgivare, Vevaxelgivare osv,osv... |
|
|
Glömde skriva att jag har en Bmw 320 i 2002... Mvh Edberg.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.