|
|
|
|---|---|
| Det är så att min vanos har börjat "rassla" ibland när motorn är kall så är det väldigt mycket med försvinner när man får upp lite temperatur, men sen är det ett ljud i vanosen som låter ungefär som en lös motorkåpa svårt att förklara men det låter iallafall när man varvar upp över ca 2 000 varv men är helt borta vid tomgång . är det nån som vet vad felet kan vara ? vad kan jag göra åt saken nån slitdel soms ka bytas m.m ? är det dyrt ? ( e36 325-1993 ) | |
|
ja vanos byts ju i 1 enhet och det är en hel del jobb,riva ner fläckten,ventilkåpa, kedja, å lite mera orkar inte skriva allt sen måsste man ha special verktyg för att vrida och ställa in avgaskammen rätt efter ingreppet, så allternativen är väll några öl i garaget me polarna (fördel om polarna är mekaniker) eller lämmna in den till bmw, men smartast och kolla om det är vanosen som gett sig först så klart, men det låter ju som det, tyvär.hör av dig till mig om du vill ha närmare beskrivning på hur man byter vanos och kedja. lycka till zacke |
|
| Vänta lite nu är det fast ställt att det är vanosen som låter och inte kamkedjan? Det sitter en eller två kamkedjespännare och är nån dålig så kan det börjar rassla. Jag hade ett liknande problem i min gamla motor och det försvann när jag bytte en spännare kostade 800kr (jobb + spännare) på en ickeverkstad. Är inte direkt jätte vanligt att en vanos på en 325:a går sönder, som på en E36 M3 -96 och framåt. | |
| ok ok ... alltså jag har sattit handen och örat mot kåpan som sitter över vanosen och därunder är oljudet " rasslet " vet inte exakt vart kamkedjan sitter på min men det lär ju vara rakt under så mycket möjligt att det är kamkedjan =/ den ska iallafall in på felsökning imorn före 16 så svar kommer | |
| har nu öppnat topplocket och kikat lite ,, vet inte hur jag ska få reda på om kamkedjan är dålig men om länkarna är glappa i sidled är vell inte bra kan jag tänka mig ? kan det vara det som låter ? kände nämligen på kedjan som går till vanosenhetet och det var stor skillnad | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.