AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.191

Någon som har en M3 3.2 mappad för katersättare och slutljuddämpare?

Som sagt, är det någon som har en M3 3.2 mappad för katersättare och slutljuddämpare?

Berätta, hur går bilen, vem utförde mappningen och till vilket pris?
Några acceralations- eller stripptider?
Bromsad eller uppskattad effekt efter modifieringen?
Spontana upplevelser?

Jag är lite nyfiken på resultatet.

Flåklypa
Co
38
Cossiemika
M3 3,2 Coupé -96
Jag har, dock kan jag inte ge några bra svar på dina frågor då bilen var trimmad när jag köpte den. Och jag har aldrig kört någon original M3.
Arbetet är gjort av Köhler på min bil.
Tidigare ägare har G-tech testat bilen 0-100 på 5 sek blankt med R-däck. 0-402m har det körts en låg 13 tid. Återigen av tidigare ägare, har själv inte testat den på strippen, ännu.
Bilen är inte bromsad.
Ok, tack för svaret. Du har inte mätt typ 100-200 på mätaren eller liknande?

Flåklypa
Co
38
Cossiemika
M3 3,2 Coupé -96
Nej det har jag inte gjort. Är tyvärr inte väglag för att testa det just nu heller. Men ska försöka göra det så fort det finns möjlighet.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är du igång med trimningsplaner, Flåklypa?
Ja, lite lättare trim tänkte jag försöka mig på men bilen skall hållas helt original till utseendet, även slutljuddämparen men den tänkte jag bygga om.
Har ett original avgassystem som ligger som jag tänkte göra fullflöde av och peta dit några ljuddämpare för ljudisolering.

Flåklypa
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Måste man mappa bilen för att byta avgassystem? Tänkte eventuellt byta till ett Eisenmann Race på GT:n. Resterande delar mellan grenrör och slutdämp vill jag också ha i rostfritt inklusive riktiga racekattar, vem kan hjälpa mig med det?

Mvh Markuz
Nej du behöver ej mappa bilen efter avgas byte, däremot skadar det ju inte efektmässigt om du skulle göra det.

Mitt tips är supersprint men finns andra eftermarknads firmor som säljer annars är det custom byggt främre rör med race kattar...tex feritta, uppsala avgas teknik osv
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Jag har en fråga till er! Vad är skillnaden om jag byter avgassystem, kammar,luftfilter och efter det chippar den med ett vanligt chip typ superchip eller dylikt. Om jag istället byter samma saker men efter det mappar bilen, vad innebär det? Vad är skillnaden? Kanske låter okunnig men skulle gärna vilja veta.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Mappning är en typ av chippning för just DIN bil medans ett vanligt chip som tillverkas på "löpandeband" så att säga. Alltså samma chip till alla bilar.

En mappning blir liksom mer finjustering för just DIN bil vilket kan medföra lite mer effekt

///Micke
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Okej, får jag då fråga hur en sådan process går till, kopplas en dator till min motor som läser av värden osv och efter det visar optimala inställningar eller? Är ett mappat chipp och ett serietillverkat chip lätt att skilja åt om jag inte vet vilket jag har?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.