|
|
|
|---|---|
|
Om man funderar på att importera bil från tyskland så kanske man helst ska köpa från mellersta tyskland, västra delen vid belgien/nederländerna. Eftersom det regnar mycket där under vintern och sällan blir under. = man saltar sällan och när man gör det så regnar det fort bort! Eller är det överdrivet att resonera så? Jag vill ha en rostfri bil!!!!!! :D min förra e30 rostade sönder totalt, fick skrota den ;( | |
|
Importera från södra Italien eller Arizona då får du en garanterat rostfri bil (dock kan den i stället var solbränd). Stephan |
|
|
ok. Men Italienarna är kanske inte så snälla mot sina bilar som tyskarna?? Hur är prissättningen där nere? Har du tips på en sida där man kan söka efter tänkbara ex? Det låter iaf lockande.. |
|
|
Autoscout24.it Italienarna ger bort äldre bilar, här är en 320iS för 35tkr... Länk Generellt är Tyskar bättre på omvårdnad, men det säger ju inte att det saknas fina bilar i Italien=) Stephan |
|
| Det rostar en del runt medelhavet vet inte just Italien. Dessutom så kan småbucklor, hagelskador och allmän vanvård förekomma. Jag skulle satsa på en garagen vagen från Fritz än en Chianti mobilo från Luigi. ;) Låt säga från München ner till Alperna... | |
|
En bit från havet är alltid en fördel. Havssalt sliter på bilar. I övrigt skulle jag utan tvekan köpa den var som helst i Tyskland. Men från en auktoriserad BMW-återförsäljare och med Europlus. Möjligen att jag kan tänka mig en annan auktoriserad återförsäljare som MB eller Audi, men då blir garantierna ännu viktigare. Under alla omständigheter ska bilens historik vara verifierbar. De två jag köpte i Tyskland var i princip i nyskick trots över 10000 mil. och 4 respektive 3 års ålder. Mvh Mikael |
|
| Men är det ingen som håller med om mitt antagande att framförallt mellersta tyskland är bäst? På västra sidan? Eller är södra delen ännu bättre för bilar vad gäller bevarande av plåt och metall? | |
|
Xyris; Jag uppfattade det som att du ville ha en E30 i rostfritt skick, men var det vilken bil som helst du tänkte på? Stephan |
|
| Jo, en e30. :D (vågar väl inte säga annat på det här forumet ;) | |
| En annan ide är ju att köpa från nordligste norrland. där används inget vägsalt.. Iofs är utbudet på bilar obefintligt, men rent teoretiskt så kanske det är minst lika bra som att köpa från tyskland? | |
| Jag trodde det bara var Jämtlands län som inte använde vägsalt | |
| ok. Det stämmer säkert. Men jag kan ändå tänka mig att det är ovanligare med saltet även i norr och västerbotten jämfört med övriga sverige. | |
Transocean |
Det saltas i tyskland! Bara så ni vet! Juha |
|
Detta för oss ju in på ämnet rostskydd. Någon har påstått att det är lika på svensksålda och importerade BMW men senast jag var på besiktningen passade jag på att fråga eftersom de, om några, borde veta hur importerade bilar ser ut efter några år i Sverige. Han menade på att importer rostar snabbare, och det gällde generellt för alla märken. Man bör rostskydda själv om man tänker behålla den länge, alt. vill göra en god gärning för nästkommande ägare. Kanske kan generera några kronor extra vid en försäljning eller göra den mer lättsåld. |
|
|
OBS! Du kan inte få exportskylt i Italien utan måste ta hem bilen på släp. ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Spacegrå |
|
|
EverestMan; Mitt företroende för SBP är varierat, vissa kan en del, vissa har inte den blekaste om någonting och borde få sparken direkt eller om man är snäll skickas på intensivkurs där det lärs ut vad som krävs i jobbet så räkna inte deras åsikter speciellt högt utan ta i stället reda på om bilar efterbehandlas i Svensk importhamn, vilket MB får numera efter deras rostskandaler, BMW har jag aldrig hört fått extrabehandling så min uppfattning är att det är rent bullshit från SBPpersonen. Import från Italien kan innebära problem med regbeviset eftersom Italienarna gärna behåller originalbeviset om dom får möjlighet och i stället byter ut det mot en kopia som inte duger när bilen ska reggas i Sverige, mitt tips är i fallet att endast köpa inklusive originalbevis, ta kopia och skicka ner kopia och låta säljaren avregistrera bilen med det = Svensken har inget problem det hjälper inte att ta bilen på trailer, den går ändå inte att regga utan originalbevis, det stora felet är att Sverige och Italien tolkar reglerna olika varför det får fortsätta? Det är svårt att förstå. Mvh Stephan |
|
|
Måste säga att detta var en ny infallsvinkel på skrönor bland ASB-personal. Jag tycker det känns som en överdriven rädsla för rost osv på bilar från olika delar i EU i inläggen ovan. Jag brukar också diskutera med personalen vid besiktning, och de har hittills varit enade om att bilen ser utmärkt fräsch ut fortfarande efter snart 7 år. Jepp, importerad och allt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.