AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.167

vilken oktan för M3?

Sida 2 av 3
au
362
audidriver
540iAT -97
hur fungerar det egentligen? känner insprutet av att den får kraftfullare soppa och att den då inte behöver spruta in lika mycket?

nån kunnig som kan förklara?
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
98 oktan funkar bättre för mig me än 99 oktan.håller med maxad faktiskt.men 100 oktan var ett helt annan sak iaf.det känndes som om bilen fick 30 hk mera iaf.mycket grovare ljud, den var mäktig kan jag säga, när man fick tillfälle att tanka i tyskland.
manonegro
Nje den sprutar väl in lika mycket bara att det blir "more Bang for the Buck" så att säga..
manonegro
För bilen drar ju inte Mindre volym utan bara ökad Effekt, om man nu kan kalla den skillnad det skall vara för Effekt Per Se.
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
manonegro: Med ditt resonomang så skulle man ju inte kunna reglera effekten om bränslemängden hela tiden vore konstant.
Bränslemängden måste väl stå i direkt relevans till mängden insugen luft.
Kan man sedan som du säger få mera kraft vid varje tändning så kan man ju följdaktligen lätta lite på gaspedalen för att bibehålla samma fart/aceleration.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
manonegro , vart läste du om att jag sa 95 är bättre än V-p ? och när har jag sagt att man inte märker nån skillnad med kompressor `?? om du läser om alla inlägg så sa jag 98 vs V-p och angående kompressorn att det skillnaden som märks är inte värd 100k.
manonegro
Schnellfahrer:
Jag är inte kunnig i detta på något sätt utan bara resonerar utifrån det jag anser logiskt. Alltså det jag säger är; att bilen knappast Per Se känner av vilken oktan man har i tanken och sprutar in mindre för att man har högre oktan, vilket är hans Fråga. Då borde väl bilen även Dra mindre i förbrukning, om det var så!? Vad Jag har förstått så är förbränningen Högre ju högre oktan och därmed ger bränslet högre effekt per Samma volym. Bränslet i fråga skall främst ge högre effekt än minskad förbrukning. För att uppnå den ökade effekten så sprutar den ju knappast IN mer utan samma volym till högre förbränning och därmed bättre effekt. Men Om du läser hans fråga så får du, eller någon annan, gärna Svara på den i så fall så kanske även jag lärt mig något nytt.

Maxad:
Citat från dig själv i samma tråd "Jag måste faktiskt gå emot de flesta nu. Tycker att min Bil gick mycket bättre med 98 än V-power. Har testat V-power några tank och jag tyckte att bilen tappade något t.o.m och vart litte ryckig jämfört med 98 vet inte varför eller vad det bror på men jag upplever att min bil går bättre med 98 än V-power "

Ok, jag råkade skriva 95 Istället för 98. Men resonemanget kvarstår, att bilen knappast Borde gå sämre på Högre oktan än lägre. Sen betvivlar jag Inte att du verkligen upplevt det du säger vad det än må ha berott på. Oavsett Vad, så går det ju lite Emot logiken rent Praktiskt, OCH teoretiskt, så att säga, och därmed märkligt.

Vad gäller kompressor så måste jag då ha missupfattat dig, det var tydligen fler än jag som gjorde det, citat "de som kompressor matar sina bilar anser att skillnaden inte va märkvärt". Citat, "Perf, har du kört en Kompressor matad M3 ? det har jag och det jag upplever skriver jag !!!".
Menar du att du hade upplevt Mer skillnad om kompressorn vart gratis? För då är det ju verkligen "placebo" effekt. Skillnaden som Jag upplever mellan min M3 och min första 518, en 82'a tror jag det var, har inget att göra med vad jag betalade för de respektive bilarna eller vad de kostade. Men jag måste ha missuppfattat dig som sagt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I en modern bil medger högre oktantal att tändningen i motorn ställs om så att man får en högre verkningsgrad vid förbränningen, vilket leder till högre effekt och/eller lägre förbrukning, beroende på hur bilföraren utnyttjar den högre verkningsgraden.

Själva bränslet har inte högre energiinnehåll med högre oktantal, det enda som det högre oktantalet gör, är att låta motorn arbeta mer effektivt (tända bränslet under högre tryck/temperatur).

Observera att en äldre motor utan knacksensorer inte kan ställa om tändningen, men att det finns gott om äldre motorer som behöver 98 oktan eller högre för att de inte skall börja spika/knacka (vilker på sikt förstör motorn).

Om en äldre motor utan knacksensorer går bra, vinner man inget på att gå upp i högre oktantal.

Alla bilar som säljs i Sverige skall sedan 1988/89, kunna köras på blyfri 95 oktanig bensin. (eftersom man i början bara hade det oktantalet på blyrfri bensin i Sverige)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
manonegro:
Nyckelordet som jag glömde nämna är VERKNINGSGRAD dvs V-power bränslet ger mer effekt per viktsenhet än 98 oktan.
Så jag tar det en gång till: När injektorn sprutar in samma mängd v-power som 98 oktan så får man ut lite mer effekt med v-power och hastigheten ökar. Men då du vill bibehålla samma hastighet så lättar du lite på gaspedalen och den mångomskrivna luftmassemätaren känner av att luftflödet till förbränningsrummen har minskat och skickar signal till bränslestyrsystemet att minska lite på bränslemängden och
så minskar bränsleförbrukningen vid bibehållet effektuttag.

En liten paretes i ämmnet: Det är inte oktantalet i sig som gör att verkningsgraden på bränslet ökar, utan det är snarare beroende på hur rent bränslet är och hur det är raffinerat och vilka tillsatser som används.
I formel 1 är föreskrivet att "handelsbränsle med högst 100 oktan" får användas. Enligt Shell som ju förser Ferrari med petroliumprodukter så har man lyckat framställa ett 100 oktanigt bränsle som gav så mycket som 40 hk mer i den "gamla" 3 liters v-10:an jämfört med vanlig 100 oktan.
manonegro
Ok, då har även jag lärt mig lite. Så hur långt tillbaka måste man gå för att BMW inte ska ha "knackninssensorer"? Eller rättare sagt När började de med dem och vad räknas som en "Äldre" motor? Vilka årsmodeller av M3 eller M5 motorer gör sig gällande för att ha knackingssensor? Så man vet att man har lön för mödan att tanka högoktanigt och inte slänger pengarna i sjön för inget.
ÄR det overkill att ha i oktanbooster på exempelvis V-power som har 99, lyfter det oktanet till 100 eller vad händer? Är det bättre att ha i Injectiontrim istället? Eller rent av både och?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ju högre oktan desto mer svårantändligt = med högre oktan kan tändningen ske tidigare = något mer effekt.

Tänk på att E85 ligger på ca. 104 oktan men har betydligt lägre energiinnehåll jämfört med bensin.

M50 (93-) med vanos har knacksensorer, likaså M60 och M43, möjligtvis M42 också...

Mvh
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
okej, kan det här med svår tändningen som nämns här göra så att man upplever bilen något sämre vid låga varv ? då kan det jo förklara saken att jag upplever min bil som något slöare med V-p jämfört mot 98
manonegro
rob_t_j72: Tack för svaret. Oh fan, trodde det var precis tvärtom gällande oktan men man lever och lär tydligen.

Maxad: Då framstår det du upplevde som med logiskt. men Ändå konstigt.
La
133
Laths
M3 GT -95
carlsson86;

Jag tycker det är en rätt dum fråga med tanke på att både i tanklocket samt instruktionsboken så står det att minsta oktan halt är 98. En så pass hottad motor SKALL ha minimum 98 oktan. V-power och liknande är ännu bättre.
Högre oktan = renare bensin = bättre för motorn och körkänslan.

Christofer
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Har haft min M3:a sen 1999.
Testade med 95 och 98 oktan i omgångar de första 4åren utan att märka skillnad i förbrukning el prestanda.Kör enbart med 95 oktan idag.Bilen har rullat 17300mil, 5700mil när jag köpte den.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Så fort jag tankar Shells V-power så börjar motorstyrningslampan lysa. Är det någon av er andra som har det problemet?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
egentligen så förstår jag inte varför folk envisas om att V-power är bättre eller nån annan är sämre, en bil som är Optimerad för 98 eller mappad för det går jo självklart bäst med det, kan inte se varför den skulle gå bättre med V-power, varenda trimföretag som är seriös mappar bilen efter det soppa de ska köra bilen med, de mappar jo aldrig bilen för V_power och kör med 98 eller tvärtom.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Jag envisas inte. Tankar 98, eller motsvarande. När man numer hamnar på Shell så är det V-power som står till buds. Och då börjar min motorstyrnignslampa att lysa, som sagt. Varje gång, alltid.

Är det någon av er andra som har samma problem?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Sorry Lasse syftade inte på dig alltså, menade inget med mitt inlägg mot dig. På svar på din fråga NEJ, jag har tankat V-power några gånger och har inte haft några problem med nån lampa som har börjat lysa
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Max, det är lungt. Och ni andra då; ingen som har upplevt problem med motorstyrningen när ni tankat V-power soppa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.