|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyss köpt mig en BMW 525IA -89 efter att ha varit frånvarande ett tag, men är nu som sagt back on track. Den här bilen då, var och hämtade den för 15k i Sthlm för ett par dagar sedan, nybesiktigad, nyskattad osv. Går mycket skönt. Allt fungerade och fina fälgar fick jag med. Kände mig nöjd med priset och bilen tills efter ca 20 mils åkande. Svängde in på statoil för att tanka och en kaffe, på glatt humör efter kaffet sätter jag mig i bilen och ska fortsätta hem. Startar bilen, milen, trippmätaren, bensinförbrukning och allt annat fungerar som det ska tills det att jag bromsar för att lägga i växel. Då slocknar allt. Det enda som fungerar är nu hastighet och varv. Den har fortsatt med detta och det är fruktansvärt irriterande. Så fort man nuddar bromsen släcks allt. Någon som har en aning om vad det är? MVH Jens BMW 525IA -89 | |
|
Som förslag nr 1: Kolla bromslampor - kan vara "akvarium" eller oxidering på glödlampor = kortslutning. Har du testat att koppla ur batteri? Kan oxå hjälpa mot diverse elfel. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
De här årgångarna har väl en huvudsäkring i närheten av batteriet, oftast i ett plasthölje. Metallblecket (säkringen) brukar ärga och få mickrosprickor som kan ge mycket snarlika problem. FP |
|
|
Grabber: Okej, det ska jag kolla på en gång. folke: Jaha, ok.. Ska byta den då alltså, om det är sprucket vill säga. Hur mycket kostar dem? Någon som vet? Tack för svaren, andra förslag är välkommna också. MVH Jens BMW 525IA -89 |
|
|
Det jag först skulle kolla är släpvagnskontakten (om du nu har sådan)! Där kan det bli mycket oxid, krypströmmar och skit som ställer till allsköns elfel på alla möjliga ställen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jaha, okej. Ska det göras rent där då eller, vad finns det att göra åt saken? Mvh Jens BMW 525IA -89 |
|
|
Börja med att kolla hur det ser ut under locket och spraya rent med t ex WD40 eller 5:56. Om inte det hjälper kan man lossa kontakten och kolla hur det ser ut bland kablarna bakom stiften. Brukar bara vara två skruvar som håller fast själva kontakten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Ja, okej. Tack för tipset, kollar det imorgon efter jobbet. MVH Jens BMW 525IA -89 |
|
|
Se till att det är torrt när du sprayat bara... WD-40 och 5-56 leder ström som attan och det kan kortsluta en hel del - då får du ju samma effekt som felet om det ligger där. Jag hade i detta fallet rekommenderat elektronikspray som dunstar. -- Markus |
|
|
Att vätskan i sprayprodukterna leder ström är fel, de är ju knappast vattenbaserade. Däremot duger de bättre som smörjmedel än elrengöring, även om WD-40 är snäppet bättre som universalspray. Dock så lämnar de en fet hinna kvar som drar till sig smuts (och som sedan binder fukt) men man måste ställa allt i rätt relation. I elanläggningar med 12V som i vårt fall blir krypströmmarna genom vätska (även saltvatten) på sin höjd några 10-tal mA, inget som blåser säkringar eller annat. Men efter en tid bildas rost och oxider som kan baka ihop sig till en mer eller mindre ledande massa, inget som går att spraya bort, bara att riva ut och kasta. Inuti släpkontakter kan man se sånt resultat ibland. FP |
|
|
Kanske kan det vara problem med själva bromskontakten ? Har för mig att det finns en servicebullentin på den? /Gunnar /Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.