|
|
|
|---|---|
|
Besiktiga bilen igår, BMW 318i Touring -96 Fick följande nedslag CO-halt tomgång, för hög CO-halt förhöjd tomgång, för hög Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig Värden: CO 3,2 (0,5) CO2 4,0 (0,3) HC 81 (100) LAMBDA 0,89 (0,97-1,03) Bilen drar dessutom 0,86+ l/mil, vilket jag tycker är mycket för en 318i som går mest landsväg i 100 km/h. Har kollat runt en hel del på forumet, men skulle behöva hjälp med en diagnos. Gissar att det är fel på luftmassemätaren, eller att den drar tjuvlyft nånstans. Eller finns det nåt annat man kan läsa ut av siffrorna? Vad innebär det att HC är okej. Kan man uteslutna nåt fel pga det? | |
|
Alla värden pekar på för "fet" blandning...Min gissning går till en kass lambdasond som inte reglerar som den skall längre (alternativ inte funkar alls). Som parantes kan jag nämna att min avgasvärden med en sond som reglerade fel (tack Biltema!) var CO1=2.1, CO2=1.3, HC=135,Lambda=0.98 |
|
|
Tack för svaret Dawwe Antar att du inte rekommenderar Biltemas lambda sond om jag tolkar det rätt. Bytte du sonden själv? Var det svårt? Att HC-värdet är normalt verkar alltså inte betyda nånting. Ser man nån skillnad på värdena mellan en trasig lambda och en trasig katalysator? |
|
|
Byt lambda sond, det är garanterat den som felar, om inte du har avgas läkage före sonden, behövs bara ett minimalt hål för att värdena ska balla ur, trasig katt då brukar det vara hög syrehalt kvar, går att se på de flesta fyrgas mätarna! Mvh Pontus |
|
|
mr B: Att byta sond själv är inte svårt (iaf inte på E34). Biltema-sonden satte jag i min vinterbil (VW från -91) för ca 4v sen, den fungerande (dvs gav spänning) men en felaktig sådan. Efter 3v dog den helt. Det visade sig efter lite "mätande/observerande" att original-sonden var hel i mitt fall så den sitter i igen (har "endast" problem med för hög C02 halt). Sonden i din bil är nr 22 på bilden i länken Länk . Var den sitter exakt framgår inte men förmodligen där de 2 rörer går ihop. När du byter sonden så införskaffa en 7/8 tums ringnyckel alternativt "lambdasonds hylsa". Köp allra helst en "original-liknande" sond som du inte behöver skarva, utan det skall bara vara att skruva i den o ansluta kontakten. Lättast att lossa sonden blir det nog med 7/8 ringnyckel, du får högst troligt klippa av lambdasonds-sladden för att kunna "trä" på nyckeln . Avgassystemet skall vara svalt när du lossar sonden, spraya gärna med "rostlösande" medel,ordentligt. Glöm inte att stötta avgassystemet underifrån för annars kan man "dra sönder" systemet eller så i någon skarv vilket inte är roligt...Som du förstår så kan jag dessvärre inte rekommendera Biltema-sonden. Kanske var det bara jag som hade himla otur med min sond men men. Ett sätt att kontrollera om din sond rimligtvis är hel skulle kunna vara att mäta vad den ger för spänning vid driftsvarm motor (du får koppla loss kabeln o mäta spänningen med en multimeter. Har du flera kablar gäller det o mäta på rätt kabel eller mellan rätt kablar. På min VW hade sonden endast en kabel så det var solklart). I mitt fall gav den felaktiga Biltema-sonden en spänning på ca 0.45V vid driftsvarm motor på tomgång (0.45V motsvarar ganska exakt Lambda 1). Original-sonden gav vid samma betingelser en spänning på ca 0.8V, dvs den indikerade en alltför fet blandning, vilket borde vara logiskt då bilen saknar signal från sonden så borde den gå på "defaultvärden", dvs en säker blandning och en sådan är "fet". Så om din lambda ger en spänning på runt 0.8V (eller iaf över 0.6V) så gissar jag på att den är "någorlunda hel". Spänningen skall hålla sig runt 0.8V när du gasar upp den, däremot skall den sjunka snabbt ner mot 0.1V när du släpper gasen för att sedan återigen snabbt signalera runt 0.8V, att spänningen sjunker vid gas-släp borde vara i sin ordning då bränsletillförseln stryps med största sannolikhet vig "motorbroms", alltså suger motorn in för mycket luft i förhållande till bränslemängden. Bra att veta är att ju lägre spänning sonden ger dessto magrare är blandningen, hög spänning betyder bränsleöverskott, lambda 1 har du vid ca 0.45V. Kan tillägga att jag har ännu problem med C02 halten som är för hög, så jag skall försöka "fuska" igenom bilen med hjälp av K-sprit. Sonden kan faktiskt ändå vara trasig i mitt fall trots att den verkar reglera korrekt o snabbt, men kanske ändå inte tillräckligt korrekt o snabbt. Livslängden på en förvärmd-lambda (3 eller 4 kablar) är ca 10-20" mil. Lambdor med en signalkabel har ca hälften så lång livslängd... |
|
|
Tack för hjälpen Bytte Lambda och allt är nu frid och fröjd. Skönt! /mr B |
|
| Bytte du den själv? var det svårt? Ska göra det på min med. Vart köpte du? Pris? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.