AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.410

Rök och olja i det ena avgasröret?

Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Min 330 mår inte så bra, idag ringde tjejen o berättade att bilen stannat efter att hon kört ett par 100 meter. Det hade börjat ryka kraftigt ur avgasröret och lukta bränd olja. På plats kunde jag konstatera att det var ganska mycket olja i det ena avgasröret. Någon som har kan ge mig en indikation till vad som kan gått sönder?
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Hände samma för mig här före jul. Verkar som att vevhusventilationen har frusit. Länk
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Verkar som att du hade rätt. Några slangar skulle bytas och en ventil av något slag sa dom på bmw. Någon som vet om det är vanligt med följdfel? Jag är lite intresserad av det eftersom bmw står för följdfelen som uppstår. Personligen tycker jag att man skulle gå helt fri från kostnad eftersom det är ett vanligt fel och många anser att det är konstruktionsfel. En kollega råkade ut för samma sak på sin Peugot av samma årsmodell men hans verkstad tog hela kostnaden eftersom det var ett vanligt fel även på dom bilarna. Som ägare av ett märke som anses vara ett premiummärke så kunde man ju hoppas att dom har lika bra eller bättre service än fransmännen.
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Nu är bilen färdig från verkstaden och som jag skrev tidigare så var det vevhusvetilationen som frusit. Nu är jag intresserad av att veta om någon fått BMW att betala hela kostnaden för slangbyten etc?
Vad slutade hela kalaset på?

Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
~6k, inga stora pengar men det känns som att man kan göra något roligare för dom pengarna.
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Du hade tur du. Själv blev de motorbyte för min del..
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Enligt den verkstaden som jag lämnade in min bil på så var det väldigt ovanligt att det blev motorhaveri av det hela så jag skulle nog formulera det som att du hade otur. Men BMW tog väl kostnaden för motorbytet? Enligt min verkstad så står dom för alla följdfel som uppstår vid frusen vevhusventialtion men inte orsaken. Så det enda man behöver betala skall vara kostnaden för byte av slangar mm. Dock tycker jag "som jag skrivit tidigare" att BMW borde ta kostnaden för hela kalaset eftersom det är ett så pass vanligt fel så det lutar mot konstruktionsfel. Jag är fortfarande intresserad av att veta om någon gått helt betalningsfri från detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.