AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
952

kylar vätska i avgassystemet och tem mätare på topp

jo
6
joa00pet
328 e:36 - 97
var ute och körde när jag plötsligt märkte att tempen började lysa rött. stannade och kollade och såg at vatten nivån var låg så jag fyllde igen men samma sag repeterade sig. nu så kollade jag avgasutblåset och såg att det e kylar vatten i avgasen. antar att det är locket som gått. är det något man kan byta själv eller är det en hel del arbete med spec verktyg?

Jocke
jo
6
joa00pet
ursäkta felstavningarna. men e lite panikslagen

Jocke
jo
6
joa00pet
328 e36

Jocke
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
fy fan tycker riktigt synd om det , inget du ska ge dig på själv så länge du inte är en mycket skicklig mekaniker . det motorutrymmet är inte att leka med för där är kanppt någon plats .

kan remondera att du lämmnar in bilen . men det kommer kosta skjortan
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
aj aj. låter inte kul. du skulle inte ha hällt i nytt kylarvatten när motorn var varm.
Det kan vara så att vatten pumpen har gett upp. Rätt vanligt fel på e36. det man ska göra när mätaren går mot rött är att stänga av bilen direkt och bogsera hem den. Finns riskt att toppen blivit vind om du har otur.

hände mig i sommras. stängde av motorn direkt. chansade på att det kunde vara vatten pumpen som gått sönder så jag bytte ut den. mycket riktigt så va det den som hade pajjat, bytte även termostat i samma veva. som tur var klarade sig toppen.
Lo
12
Lord_Pain
328iA Touring-95
Känner med dig! Jag bytte kylare på min 328, och fyllde på vatten, en himla massa gånger. Till slut lämnade jag in bilen. Då såg de att det vitrök från avgasröret, en liten indikation på att toppen läckte. Pratade med killarna, och de sa att INTE ens ville byta topppackning. J-ligt dyrt. Problemet är också, enligt dem, att man troligen även måste slipa toppen. Räcker med ett litet, litet, litet mellanrum, för att vattnet ska sippra ut i motorn. Hoppas att det inte är ett stort fel på din bil!
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Tråkigt när sånt händer, förmodligen har toppen slagit sig eller så har den sprukit mellan förbränningsrummet och kylkanalen och då drar den vatten räcker med en minimal spricka som ett hårstrå. Som sagt så är det inte det lättaste att byta topp och allt vad det innerbär om man inte har lite erfarenhet av att skruva motorer. Hoppas det löser sig smidigt för dig.
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
vart bor du någon stans ? joa00pet. med lite tur kanske jag vet en bmw mekaniker med 30 års erfarenhet som har eget . visst han tar halva priset vad bmw gör i timmen men det är bättre en inget .. OBS AUT verkstad har han

detta kanske bara är intressant om du bor i skåne ! /kristianstad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.