AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.775

Partikelfilter/dieselskatt, vad gäller?

aj
45
ajens
530iA -04
Tänkte importera en BMW 530 e-60 från Tyskland. Urvalet av bilar ökar betydligt när man söker efter både dieslar och bensinare.
Men vad gäller??
Från vilket år har e-60 modellen partikelfilter som standard?
Har försökt kolla vad skatten på bilen skulle landa på?
I dagsläget kör jag ca. 2000 mil/år, tjänar man då på att köra en diesel?

//Jens

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Skattelättnaden är 6000:- och skulle gissa att den endast gäller svensksålda, men det är endast engångs subvension så den borde inte avgöra ditt val.
Länk
Annars är förbrukningsskillnaden ca 2dl och mer om du kör stads, hårt eller mycket med last.
Så det är bara att räkna på vad du ger för dieseln.
Kolla försäkring kan vara stor skillnad. Värdeminskning på den tid du tänkt ha fordonet. etc

W
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Att det skulle vara en engångs subvension kanske någon kan bekräfta, för jag är inte 100.

W
C-
9
C-H
320 D -10
Om den klara miljöklass 2005 så blir det den lägre skaten på diesel. Jag hade en diesel -05 tdi utan partikelfilter tidigare och fick den lägre skatten f.o.m okt-06 men inte 6000:- kronors subventionen. Betydligt billigare per år iallafall (4600:-, mot tidigare 7000:-). För mer info besök "skatteverket.se".

MVH / C-H
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Har hört att subventionen är 2000:- per år i 3år. C-H, Så den borde hoppa upp i 6600 efter 3 år. Subventionen gäller inte bara partikelfilter. Nyräkningen på co utsläpp istället för vikt har gett ett par hundra lägre skatt på de bilar jag har kollat.
Och tror inte att 6000 kr bör styra ditt val av bil.

W
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Rabatten gäller inte importerade bilar, sorry.

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
se
1
secanbj
530D Touring -04
Hej

Jag har precis importerat en 530D -04 med partikelfilter. Jag ringde till vägverket och det rådde en del förvirring där hurvida det gällde nya bilar eller nyregistrerade bilar. Efter mycket kopplande mellan olika personer så kom det fram att det gällde nyregistrerade bilar. Rabatten gäller alltså för nyregistrerade bilar och en beggad fast importerad bil blir däremed nyregistrerad. Det viktiga här är att INTE ställa på bilen innan man skakat fram ett certifikat på att den har partikelfilter från BMW sverige, kostade 1500, och fått det inskrivet vid registreringsbesiktningen. Sedan jag gjort detta och sedan ställt på den så dröjde det bara ett par dagar innan jag fick mitt inbetalningkort med "Avräknad skattelättnad Miljöklass 2005"

/Anders
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Rabatten är inte 2000 per år i tre år utan 6000 som räknas av direkt dvs har du årsskatt på 7000 så får du rabatten på första årets skatt och därefter 7000 per år, medan om du har årsskatt på 4000 kostar den 0:- första året, 2000:- andra året och därefter 4000:- osv.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Ja 2000 mil/år räcker för att kompensera den höga skatten, C:a 8500:-/år.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.