|
|
|
|---|---|
|
Bakgrund: Jag har en e46, 328, Mj00. Det hände ett par gånger för tre veckor sedan att den inte startade för att batteriet var slut. Bilen bara knäppte och blinkade när jag vred på nyckeln - inte ett ljud från startmotorn. Den andra gången hade jag en del brådskande ärenden att göra och jag körde ändå förbi Biltema så, med bilen igång sprang jag in och köpte ett nytt något underdimensionerat batteri (66 Ah istället för 72 eller vad det ska vara). Idag hände det igen med det nya batteriet (tur att det gamla står kvar i bagaget så att man kan parallellkoppla batterierna och komma iväg). Frågor: - Gör det verkligen så mycket med några Ah så att ett nytt batteri tar slut på några veckor. - Har det helt enkelt med batterikvaliten att göra så att biltemabatterier inte kan leverera tillräckligt med ström för att dra igång en sexa när det är 8 minusgrader? - Hur kan jag utesluta att min bil drar tjuvström? Mäter jag direkt mellan polerna på avstängd bil? Hur mycket ström är för mycket (1mA, 5mA, 20mA)? - Hur långt måste man egentligen köra för att ladda upp batteriet igen efter en kallstart med minusgrader? - Det är inte så att det kan finnas någon annan del inblandad i startproceduren som krånglar? Jag kommer givetvis att svänga förbi BMW idag och köpa ett orginalbatteri men jag vill ändå kunna utesluta att bilen tjuvdrar ström samt att jag är lite orolig för att jag kör för korta sträckor när jag bara kör fram och tillbaka till jobbet. /Tomas Göteborg | |
|
Jag kollade lite på nya batterier. Eftersom det är kallt ute tyckte jag att det är viktigt att kolla CCA-värdet (Cold Crank Amps, hur bra batteriet ger ifrån sig ström i kyla). BMWs orginalbatteri på 80Ah har ett CCA-värde på 640 medan Biltemas 80Ah-batteri har ett CCA på 680. BMWs 85Ah-batteri har CCA 760. Ett ganska kraftigt hopp mellan 85 och 80 Ah. På papperet ser det ut som om Biltemas 80 Ah-batteri är bättre än BMWs. Eftersom sunt förnuft säger att BMWs orginaldelar ska vara bättre än Biltemas så undrar jag om det är någonting jag missar. Biltemas batterier kostar dessutom ungefär hälften av vad originalbatteriet gör. |
|
|
Om ditt gamla batteri håller laddningen när det står i bagaget, är det knappast ett batteriproblem du har. Antar att du laddat det gamla? Har du kollat generatorn? Den bör ge runt 14 volt om du mäter på polerna med motorn igång. Och med motorn avstängd bör du ha dryga 12 volt. Om du ska kolla krypström, koppla bort plus och mät mellan polen och kontakten. Det bör vara nära noll (nån annan kanske vet mer exakt). __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Nej, jag har inte laddat det gamla. Inget av batterierna kan ensamt starta motorn med båda tillsammans (parallellkopplade) funkar det (idag i alla fall). Jag tror att det gamla är slut (snart sju år gammalt) och det nya är för klent. Jag ska dock kolla med en voltmeter så att generatorn är ok och inga krypströmmar förekommer. |
|
|
Ett batteri håller 3-4 år vad jag hört så efter 7 år är det nog garanterat slut. Precis som du säger tror jag ditt nya är för klent. Om du dessutom mest kör korta sträckor i kyla.. med ac, radio, värme på bakrutan, stolsvärme.. klart det stackars batteriet tar slut. Köp det största batteriet du får plats med, jag gjorde precis det då mitt 3 1/2 år gamla batteri sjöng på sista versen. Nu är bilen glad igen :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Då är ett nytt 80Ah-batteri inhandlat och monterat :-) Det är även konstaterat att inga krypströmmar förekommer (mätt med VillaRosas metod, låg på ungefär 0.5mA). Generatorn däremot sitter ju lite knöligt till - kan man inte mäta över batteriet med motorn igång. Generatorn bör väl ladda direkt efter start. Dessutom ska väl en varningslampa tändas om generatorn inte laddar. |
|
| Det skrevs väl tidigare att det gick att mäta och se om generatorn ladda. Om jag har fattat det rätt är det bara mäta över polerna, spänningen ska väl ligga nånstans runt 13.8-14.2 V har jag för mej. | |
|
"- Hur långt måste man egentligen köra för att ladda upp batteriet igen efter en kallstart med minusgrader?" Ett batteri tar upp ca 5ah/h vid körning. Har du då ett 72ah så tar det ca 14 timmar att få de fullladdat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.