AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
775

Hur gör man egentligen med lambdakablage E32 735?

Jag hade ner avgaset på kärran idag, men hittade fan inget seriöst sätt att koppla loss kablaget till lambdan?
Kablarna går in i nån sorts kanal som letar sig framåt, sen försvinner det bara?
Jag klippte kablarna, det får bli en lödoperation där under senare.

Men hur ska man egentligen göra? nån som vet?
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Jag skruvade bara loss lambdasonden ur muttern som är svetsad i avgassystemet.

22:ans blocknyckel fixar biffen, sonden hängdes upp över kardanen så den skulle komma ur vägen och inte skadas.

Kablaget rörde jag alltså inte.

Min bil:
Länk
Paap Reeder
Det sitter "lika" sonder i de flesta BMW.
Det innebär att ca 30 cm från själva sonden sitter den stora plast"muttern" för anslutning till bilens kabelstam.

Trådarna i kablaget du klippt av är rfr så du måste både klämma och sedan löda men 100%-igt blir det inte.

MVH /// Paap R

Nån kontakt fanns inte, om den inte är pytteliten och tar upp lika mycket plats som kablarna inne i strumpan som sitter över.

Jo jag märkte att det var nån sorts cool kabel, kommer lambdan funka som den ska om jag lyckas med lödningen eller är jag fucked?
Ug-Lee
Du lyckas, det finns universiella sonder, som skall skarvas, problemet är fukt. det är ju rätt känslig utr. du får kanske bara högre bränsle förbrukning. utan att nått fel märks.
Jag gjorde som du på en 945, och hade tur.

Själv skall jag byta båda på min 730i (M60) nån som vet om dom kablarna oxå är väl dolda. ?

på min bil så fanns det iaf ingen kontakt, och inget bra sätt att komma åt sonden när vi låg under bilen.
Kablarna gick ur sonden, in i nåt sorts plaströr som följde karossen uppåt mot motorn, sen slutar den bara, det verkar som kablarna går in i karossen där.
Paap Reeder
... kanske ngn bytt ut den mot en pirat och lött ihop kablaget?

Det är samma sond på E34 och E32.

MVH /// Paap R

På M5 E34 så sitter "skarven" (alltså plastkontakterna) inne i själva motorutrymmet långt under insuget, endast åtkomligt underifrån o trångt som sören...Borde vara liknande på de flesta BMW... Sondens sladd på M5 e34 är ca 1m lång!
Jag hittade skiten!
Den sitter som Dawwe säger lååångt upp i motorrummet, trångt som fan var det att få upp handen där och pillra ur "mutterkontakten" som paap snackade om.
Det får bli att löda ihop grejerna då och hoppas på det bästa, kommer använda krympslang och grejer så fukt ska nog inte vara nåt problem.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har testat löda på 735:an jag hade, men lödtennet bet inte på trådarna..
kopplingsplint och mycket fett klarar sig ganska bra.
Bästa är att lossa på kontakten och ta ner röret som kabeln går i.
Paap Reeder
... lödtenn biter inte på rfr.

MVH /// Paap R
Hur skarvar man rfr då?
Nån sorts coola skarvhylsor och gott om krympslang på det?
Paap Reeder
... i monteringskiten som medföljer ej originallambdor med fabriksmonterade kablage så ingår klämhylsor som skall lödas.

Det innebär att ena änden blir bra men den andra - mot rfr - blir en chansning.

Det fungerar säkert också bra men lambdan reglerar ju i intervallet 0,1-0,2 .... 0,8-0,9 volt och det är således skillnad på 0,77 eller 0,78 volt. Inte många ppm HC ... men kanske man passerar det godkända 100.

MVH /// Paap R
Hmm, jag satsar nog på att klämma dom då, och isolerar med krympslang.
HCvärdet låg bra under gränsen sist jag var på bes, så det ska nog inte spela nån jätteroll.
Alla "smalbands" lambdor kör samma signal va? jag har spanat lite på en bredbandslamdba till turbobygget, som även har utgång för "smalband", för loggning osv, går det att jacka in motronicen där och låta bredbandaren styra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.