|
|
|
|---|---|
|
Hej Har sökt ang detta, inte hittat svar.. Har missljud med vad jag är nästan 100 på är en hydralisk tryckare som fått skit i sig och inte fylls med olja. Låter betydligt när motorn startas från kall, vid genomvarm motor låter tryckaren periodvis, det kan låta i 5sek och vara tyst i 5min osv. Är det någon idé att byta olja innan man fäller domen? Tex någon tunn helsyntet 0-30W eller liknande. Använder halvsyntet nu, ca 1000mil sedan bytet. Har monterat ur och rengjort tryckare i andra bilar flera gånger tidigare, skulle vilja ha en enkel beskrivning hur det går till på M50B25-motorn. Något speciellt att tänka på? Loss med ventilkåpa, lossa en kamaxel i taget med kjedjan fixerad på drevet? (så man slipper oroa sig för inställning) Kom gärna med tips! mvh HFR | |
|
En tanke var om tryckaren "hamnat snett"..? Vissa hydraliska tryckare har specifika hål för att passa med toppens oljekanaler, där de fylls med olja.. Motorn saknar Vanos f.ö. mvh HFR |
|
| Ingen?? Nu blir jag förvånad | |
|
tja.. Du kan inte plocka bort kamaxeln från drevet och behålla inställningen då kamdreven är ställbara.. motorn bör nollas och skruvas ihop om man vill få det 100% igen. Tryckarna kan inte komma i nått fel läge vad jag har sett. Vanlig orsak till slamrande ventiler är att backventilen inte är tät. man kan prova att byta till ny olja med kort intervall mellan två oljebyten för att lösa upp slagget som gör att det eventuelt kärvar. Finns också lite olika oljetillsatser som man kan prova för att "tvätta" motorn oljekanaler. BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Hej Kan du beskriva hur du gjort för att rengöra lyftare på tidigare bilar. Jag fundrar på att göra det på min 518. /Anders C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.