AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.154

sänka min bmw e36?

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Hej! nu har jag kommit så långt att jag tänkt sänka min bmw e36. har 17" fälgar. Jag köpte nya orginal dämpare och fjädrar runtom i höstas. har bilen stående under vintern. nu till min fråga, räcker det om jag köper sänkningsfjädrar endast? eller måste jag köpa en ny komplett sats? hur mycket vågar jag sänka utan problem? tips på vart jag kan köpa bra och billiga sänkningsfjädrar?
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
GE motor säljer komplett kitt med fjädrar o dämpare som sänker 60/40 tycker det blir preics lagom pris cricka 3500 kr ( högt räknat)

annars säljer dem coilvers som är ställbara fram för 5000 kr ..

riktigt bra saker . racing saker , absolut värt pengarna .

funderar själv på att köpa en coilover sats nu
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag sänkte min i höstas, eller rättare sagt så var en fjäder av höger bak och behövde byta den. Jag var nöjd med höjden bak (sitter redan m-chassie på den, det vill säga 15mm sänkt). Men fram var det högt tyckte jag! Så sänka fram men inte bak sa jag när jag bestälde ett lite billigare fabrikat!

Men dessa sänkte 50mm extra bak och ca 30mm fram. Fram blev bra, men bak så blev det för lågt. Hjulen tog i skärmarna, och underredet tog i mark vid farthinder (,, jag nästan stannade innan farthinder för att köra saaaakta över, men gick iaf inte).

Att jag köpte hela sänkningssatsen var för att den kostade ca 1800kr för fjädrar runt om, och bmw´s m-fjädrar kostade 1995:- för bara bakfjädrarna,,,men det slutade med att jag fick köpta sänkningssatsen OCH bmw´s fjädrar, så det slutade på närmare 4000kr iaf.
Så det viktiga är: Var försiktig med köpa billiga fjädrar, då dem inte alltid har samma kvalité som t.ex bmw´s eller märkes fjädrar.

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ok men jag funderade på om det blir problem nu när jag kör med bmws orginal dämpare och slänger på sänkningsfjädrar? blir dämparna för "belastade"?

jag funderade ett tag på coilovers eftersom man kan justera precis som man vill då. men nackdelen är ju priset. sedan tycker jag att det är ganska bekvämt att fjädrar och dämpare sitter separat när det är dax att byta.

/Tomas
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
jag rekomnderar Coilvers från GE motor sänker fast 40 bak
sen fam kan man ställa VÄLLDIGT LÅGT o stötigt så ställer man inte dem efter eget kännsla ..

skulle göra en gissning på att sänka 50 fram är lagon

man får riktigt bra väghållninge i kärran säger dem

sen ett par 18 "" med 235 runt om ;P kommer bilen ligga som ett strkjärn på sommaren i svängarna .

Fördel med coilovers är att man kan höjja bilen inför vintern när snön kommer :P
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ja det har du rätt i alex_86. kanske ska satsa på ett sådant då. men du sätter alltså den justerbara dämparen fram? och den fasta bak? går coilvers igenom besiktningen utan problem?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur är de att coilovers på vintern?
Hört att dom kan kan ta rätt mycket stryk då? men de kanske bara är ett "ryckte"...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.