AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.749

530d går på fem cylindrar?

ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
hejsan har ett tråkigt problem,min 530d -99 har börjat gå på 5 burkar ,i början när problemet dök upp var de endast när jag gasat ur den ,sen blev de oftare och oftare nu är de konstant vad kan de vara?har beställt en ny spridare men vill förvissa mig om de är den troliga lösningen innan man skickar ut 3300:- om ngn har ngra ideer vad jag kan kika på så varsogod dela gärna med er av dom ideer ni har.tilläggas bör väl att problemet uppstod 200 mil efter montering av promotech box om de nu kan va av betydelse iom höjning av soppatryck mm? mvh
pa
182
paa
530DA Touring -02
Har hört att det är ganska vanligt att det blir kabelbrott till en spridare, har du läst av felkoder?
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
ska åka in till uppsala och be dom läsa av felkoderna
så får man se
st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Hej Zorg!
råkade ut för liknande bekymmer strax före jul på min 530D-03:a,det var glsapp i en kontakt till en injektor,fick pilla med en nål å spänna kontakten lite, nu har jag kört ca 1000mil med bilen utan att felet visat sig !
hör gärna av dig när de fått liv i din bil på BMW i uppsala , alltid kul att veta vad andra f
år för fel

Visa användare
51
Jonthe
525Tds Touring-92
Var samma problem med en kompis 530d,visa sig att de var kabelbrott till spridare...verkar vara ett generalfel! Lycka till...

Mvh Jonthe
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har bara hört att man inte ska "chippa" 3-litersdieseln pga att toppen inte klarar värmeutvecklingen som blir av detta...Beror ju säkert också på vem som "chippar"...
Men men,det är vad jag har läst/hört...M.a.o. man bör veta hur man chiptrimmar denna motor på "rätt sätt" iaf..

Men tydligen så verkar div kabelbrott/glapp vara en relativt vanlig(nåja) orsak så mest troligt är det väl detta fel på din också..

Mvh Janne.
gw
9
gwa1
325i touring 1989
Lite WD40/CRC556 lär lösa problemet....

Vänligen GWA
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
de är en spridare som packat ihop :( köpt en ny och håller på med bytet ,ett litet problem bara är att den gamla vägrar släppa och då menar jag vägrar,har gängat loss elektroniken överst på spridaren och tillverkat en adapter så att man gängar fast en glidhammare slagit och knackat tills muttern sprack rakt av den sitter som berg minst sagt, har gjort flera försök men de går bara inte att få ut den vet ej hur man ska bete sig snart, har pratat med en bekant som gjort samma sak flera ggr o han förstår inte heller varför den inte släpper??? har dränkt diesel runt omkring spridaren i flera dagar nu så ev rost lr ärgning borde ha lösts upp tycker men men nej tvärstum,och ja jag har släppt muttrarna som håller fast låsbygeln :) så ingen tror att de är de.luktar toppbyte snart vad ska man göra??? tacksamm för förslag mvh robert.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Löste du problemet ZORG?

/Daniel
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Det är snudd på standard på de där motorerna fram till den nya kom 2001 (193Hk) att spridarna sitter som berget.

Vet att Englunds i Luleå har gjort ett verktyg som ibland klarar av att plocka loss spridarna utan att sabotera dem. Antar att det har löst sig vid det har laget men är man inte rädd om spridarna så är värme ett fungerande alternativ.

Bortsett från kabelbrott är vanligaste orsaken till att en spridare ger upp att det kommer skit i den. Kan hända om man slarvar med byte av bränslefilter, jag tycker det är skumt att dom har ett bytesintervall på 6000mil. Snudd på alla dieselar brukar ha hälften och det är så ofta som jag byter mitt filter.

En annan vanlig orsak på de tidigamodellerna av den motorn är att pumpen skär och innan den helt skär ihop brukar den börja spåna ut i högtryckdelen.

Skär den fullständigt är risken överhängande att man får spån i alla sex spridarna. Eftersom dessa är snudd på omöjliga att få loss hela är det ofta man får byta alla sex. Ett pumphaveri kan alltså landa på i runda slängar 50k. CP1 pumparna som kom 2001 på 193hk håller mycket högre kvalitet
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Ubbe_530D skrev: "CP1 pumparna som kom 2001 på 193hk håller mycket högre kvalitet"

Gäller det från årsmodell 01 eller något tillverkningsdatum?
Jag har en 530D -01 på vilken pumpen byttes ut vid ca 4000 mil och då byttes till en uppgraderad version gentemot den som satt standardmonterad. (Att det är uppdaterad version kan jag inte svära på, då det är vad förra ägaren har sagt, men jag har tillräckligt kött på benen för att inte ifrågasätta det.)

Min bil är tillverkad 01021X.
"P E39 tou 530d M57 ECE 20010200 L A"

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Mr
21
MrAndersson77
X5 3.0D -02
ZORG: Hur har det gått?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.