|
|
|
|---|---|
|
Jeg har nylig skiftet olje og renset filteret i min 3 trinns automatkasse... Etter det så skifter den fra 1. -> 2. med masse gass på selv om jeg kjører på 1500 rpm... Skjer kun når den er kald... Den rykker også plutselig og så kan det gå en stund hvor den fungerer "normalt"... Mener det var en Shell olje som het DII eller noe som betjeningen så var Dextron II, men nå begynner jeg og lure! Oljenivået er ok. Kanskje jeg skulle gå tilbake til Esso igjen? Der stod det vaffal Dextron II på oljen :) Jan Erik Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge :-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hebbe. du får väl flytta till Sverige:)) Det hade jag gjort med mitt bilintresse stört omöjligt att ha en entusiastbil i Norge. Är du verkligen säker på att du har rätt nivå?? Tycker det låter på din beskrivning som det är för lite olja. Sedan vet jag ej om det ska vara Dextron eller ATF men det borde inte visa sig på detta vis även om du fått i feltyp av olja nyligen.Vilket fabrikat på olja har nog inte så stor betydelse. Hur gjorde du när du kollade nivån.??? MVH Hasso |
|
Hasso: Jeg bor ikke så langt fra grensen da, så jeg smutter over en gang i blandt og kjøper røyk og deler :) Hmmm.. Er ikka all automatolje ATF da? Automatic Transmission Fuel? Jeg har fått tak i en expert på gamle BMW og han sier at feil olje er samme som defekt autokasse etter en stund... Sånn gjør jeg når jeg kontrollerer nivået: Varm motor som går på tomgang, plan mark, drar igjenom alle gir, tørker av pinnen for så og sette den inn igjen og så kontrollere nivået... Oi så fint vær det er ute :o) JEO Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
kontrollen av nivån gör du på rätt sätt.U.A. Den gamla experten har helt rätt, att fel olja förstör lådan efter en stund hur fort det händer har jag ingen aning om , men det sak visst ha med att vissa packningar och o.ringar inte tål den felaktiga olje sorten. Shell har ju två olika typer Donax TX Dextron II E/III C-4 Gl-4 ska visst var till de lådor som tidigare ska ha typ Dextron. Donax TA Dextron II,236.6 C-4.M2c-138CJ. MERCON, M-891204(fd, ATF-DextronII ) dvs till de lådor som tidigare skulla ha olja av ATF typ F.Kan tänka mig att det är du ska ha. Den är iallafall till E39ans lådor.Det är rörigt med dessa oljor så det gällar att läsa beteckningar ordentligt och instruktinsboken mm innan man är säker. MVH Hasso |
|
Det rare er at jeg kjører med for mye olje og da er det ingen problemer med at den brågirer feil... Kanskje den begynner å bli slitt? Mvh Jan Erik [Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge] :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.