AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
677

Soppapumpen startar ej på 325 coupé 94

Hade behävt lite hjälp med min 325:a, en Coupe 94:a. den vill inte alltid starta, oftast när den är varm. Jag har felsökt så långt att soppapumpen inte startar. Matar jag pumpen direkt så startar bilen, så pumpen är hel.

Får bilen stå nån timme eller två så startar den igen. (hitintills ia alla fall)

Har sökt på forumet men inte hittat någon lösning.

Vilka kriterier behövs för att pumpen skall gå?

Bränslepumprelät måste uppenbart fugera för pumpen skall gå... (vilket är det?)
Vevaxelgivare? (var sitter den? behövs den för pumpen skall få slignal?)
Carguardlamet, bryter det pumpen?
hela säkringar (kollat faktiskt)

Tacksam för hjälp.

Är ju ganska lätt att koppla så reläet drar så fort tändningen är på, men det kan ju vara viss poäng med att tex vevaxelgivaren fungerar om det nu är den som felar...

Okidoo, bilen startade igen. Gjorde en bygel och byglade relä för relä och testade mellan. ingne respons. innan har bilen startat när man byglat mittenreläet av den som sitter utanför lådan så att säga, ett vitt siemensrelä. nu hände ingenting... kollade säkringen som var hel, byglade den och då hoppa den igång... oxid eller för liten säkring?! (15ampere på plats no 18. nån som vet hur stor den skall vara?
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

När pumpen börjar bli dålig kan den börja glappa.
Gör så här. Ta bort baksätet och ta med dig en gummiklubba eller ngt att klippa till med. Nästa gång bilen inte startar slår du till plåten under baksätet i närheten av pumpen samtidigt som du försöker starta bilen. Startar den då vet du att pumpen är dålig. Lurigt men så gjorde min en gång...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
bluebemmerboy

det gär känner jag igen . med soppa pumpen hade det felet på min första e30 320 88 . välldrigt irriterande tills jag hittade felet .,. löste problemet genom att köpa en ny pump .. för 2300 kr :P sen fungerade allt konon
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
kanske du hittat felet redan? men 15 amp på säkringen är rätt..så är det med största sanolikhet pumpen eller reläerna som spökar..
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
prova byt relä !

funkar det inte efter det så är det pumpen , kostar 2300 kr för en ny på mekonomen .. tro mig jag vet..
När det strulat innan så har jag gett pumpen 12volt direkt och den har funkat då... så jag tror inte det är pumpen som spökar. Men för all del... man kan ju byta ändå. Hela armaturen kostar 1600kr med pump när jag kollade sist, fick tipset av en kompis att armaturen med pump var billigare än en lös pump =)

Men vilket relä är det jag skall byta, någon som vet vilket det är eller hur jag tar reda på det?
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Grejen är att pumpen kan funka om du gör så... Ibland och ibland inte...
Gör gummiklubbetestet nästa gång den inte går igång så kan du bocka av pumpen sedan...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Skall testa det med... den får säkerligen mer spänning om jag matar direkt mot om det förhållandevis tunna kablaget står för krämen.

Ingen som vet vilket relä det är? :-/
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
det finns 3 relän utanför säkringsboxen,under en egen liten plastkåpa..är väl ett blått ett vitt och ett brunt-orange..antingen det blåa eller det vita som det är fel på..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.