AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.308

BMW 130 - motsvarade bilen förväntningarna?

So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Har långt gånga planer på att plocka ut en 130 som min nästa tjänstebil. Jag uppskattar den anonyma looken (ser ju i princip likadan ut som en 116), kompakt format (kör alltid ensam), bakhjulsdrift och vacker motor under huven. Det blev ju inte bättre av att den i samband med faceliften kommer med en förfinad motorversion som drar en deciliter mindre vid blandad körning, nu ligger den nästan på samma siffror som en 116...

Ok, min fråga då: Ni som kör eller har kört 130, vad är era erfarenheter av bilen? Håller den i längden, dvs är det en bil som man trivs med i vardagslunken?

Jag är lite rädd för att man blir förförd vid provkörningen, för att sedan ett par månader senare inse att t ex fjädring, motorkaraktär eller vad det nu kan vara är alldeles för ociviliserat för vardagsbruk.
Har testat 130 två gånger, mycket trevlig bil.. tror snarare att den blir för "snäll" i längden enn for ociviliserat! F.ex. kunde motorljudet varit mera fremträdande.. Men det beror på hva man er ute etter :)
Forrest
Har haft min 130 i tre månader nu och tycker fortfarande att den är grym. Kanske inte den mest bekväma bilen inne i stan när man har M-paket, men det kan man leva med. Skulle dock aldrig vilja hoppa omkring på 18"-fälgar. Inte om man bor i Stockholm i alla fall. Vad det gäller blåset så räcker det och blir över. I alla fall för min del.

//S//

Run Forrest! Run!
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Soundborder:

Du skriver att 130:n skulle ha en förfinad motorversion som ska dra en deciliter mindre? Vet inte om du blandar ihop det med 272hk motorn som bla kommer i 5-serien, men 130:n behåller sin nuvarande motor på 265hk. Så var ifrån kommer din info som säger att den plötsligt skulle dra en deciliter mindre?

Jag har haft min 130 sedan början av november 2005 och är väldigt nöjd med bilen. Det enda egentligen att gnälla på är dörrhandtag som kärvar samt dörrar som gnisslar lite; mao lite olja gör susen, lite dåligt tycker jag ändå från en premiumbil som bara är ett år gammal.

Att bilen inte skulle funka som vardagsbil är fullständigt nonsens. Chassit är hårt inget snack om saken, men behåll 17" hjul och du har ändå 205/50 vilket är rätt mycket profil som tar hand ojämnheter. Självklart blir man påmind om det hårda chassit varje gång man ska in på ex. en parkering som har en trottoarkant, det smäller rejält om man inte kör riktigt långsamt. Är det saker som man stör sig på kanske man ska välja en annan bil. Ska du använda bilen till att köra många tjänstemil är säkerligen en diesel att föredra. Är användningsområdet fram å tillbaka till jobbet och man gillar att gasa lite ibland så finns det få bilar som ger så mycket körglädje för en "rimlig peng"

Motorn är inget annat än en juvel! Du måste heller inte varva den för att ha kraft. En släkting till mig lånade bilen en dag (kör Volvo V70 normalt) och sa jag förstår att på en sån här bil behöver man verkligen inte automatlåda, det bara å lägga i 3:an den funkar ju i stan även i 10-20 km/h. Kan inte annat än att hålla med, bilen är smidig som vardagsbil (om man inte behöver jätteutrymmen såklart)

Vidare är min personliga åsikt att 130:n är till för att användas, dvs den skäms verkligen inte för sig på bana, gärna med annat än RFT-däcken. Har man inga intentioner att testa bilen lite hårdare än vardagskörning tycker jag nog att man kan nöja sig med en 120d som är en fantastiskt trevlig bil! Med ett chip hänger man dessutom av det mesta.

Att tro att man ska ligga på BMW:s siffror på 0.92 l/milen blandad körning är väl optimistiskt. Normal blandad körning får man nog räkna med ca 1.05, använder man motorn så som jag inbillar mig att den vill att man ska göra kryper det gärna upp till 1.20 utan problem. Är man ute efter att vara i närheten av 116:s förbrukningssiffror är återigen svaret 120d.

Mvh Mats
aq
3
aquavit
130i -06 Alpinvit M-pkt
Har haft min 130 i snart 4 månader. Bilen går som en raket! Har aldrig varit mer nöjd över en bil. Få bilar som ger så mkt glädje bakom ratten som 130.
Den står sig bra i jämförelse med exempelvis Porsche 911 & Boxster i körglädje men här får du dessutom ett baksäte och möjligheter att lasta lite oxå.
Gillar du att köra bil och uppskattar en motor med fantastisk gång så är det inget snack. Köp 130 motorn är magisk!

Jag råkade provköra 130 av en slump, 10 minuter senare hade jag köpt bilen. Jag blev kär direkt! Och jag kan säga att jag blir fortfarande lika glad när jag sätter mig bakom ratten.

Ang problem & fel så har jag ännu inte stött på ngt, bilen går som en klocka inget skramel, gnissel strul eller annat skit. Bilen är helt enkelt klockren!

aquavit
Forrest
Angående strul med gnislande dörrar så hade jag samma problem med min. Tydligen något som är ganska vanligt på 1-serien och det var bara att smörja listerna med något slags fett. Tog 10 min att fixa på BMW.

Bensinföbrukningen ligger enligt min erfarenhet närmare 1,2 än det som BMW anger. Men då gasar man ju rätt gärna på lite då och då…

Att det sen var någon idiot som skulle på och vandalisera bilen efter att jag hade haft den i fyra dagar kanske man får räkna med om man kör BMW!?! Lika tråkigt är det ändock.

//S//
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Tackar för alla inlägg, det är guld värt!

Alpinvit 130:

Saxat från Nyheter här på AutoPower.se:
"BMW 1-serien kombinerar den typiska BMW-karaktären med de praktiska fördelarna med en bil i kompakt-klassen. Och detta särskilt i 130i som med sin 3,0 liters sexa med block av magnesium/aluminium, Valvetronic och dubbel-VANOS vilken levererar hela 195kW/265 hk. Detta ger prestanda och körglädje i toppklass; 0-100 km/h nås på bara 6,0 s (5-d 6,1s) och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Samtidigt är bränsleförbrukningen moderata 8,3 l/100 km (3- och 5-d) i körcykeln för blandad körning enligt EU-norm."

Jag var inne hos marknadschefen på BMW i Malmö igår och dubbelkollade uppgifterna - motorn behåller samma effekt som idag, men får alla de nya bränslebesparande teknologierna som de fyrcylindriga motorerna får (Brake Energy Regeneration, Intelligent Alternator Control, Electric Power Steering) undantaget är Auto Start-Stop. Detta ger den en förbrukning på 8,3 l/100 km i stället för 9,2 l/100 km samt CO2 på 197 g/km i stället för 221 g/km.

Vad det sedan betyder i praktiken är ju en annan sak....Jag har garderat mig med en 520d, den får ta längre tjänsteresor.
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Soundborder:

Jag får bara lyfta på hatten för någon som är uppmärksam! Uppenbarligen är inte jag det ibland...Fast något låter väldigt konstigt när man läser artikeln att 130:n ska dra 0.83 l/mil låter ju självklart optimistiskt men ok då, men varför i hela fridens namn drar en 116 0.75 l/mil det är ju åtminstone en deciliter för mycket per mil för att vara konkurrenskraftigt??

Mvh Mats

Noterade att nya 118 drar mindre än 116 också, med mer hästkrafter också, så frågan är varför de inte skrotade 116 vid faceliften? Fånigt att ha den kvar.
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
116 är kanske lite undermotoriserad, då 116 varken har variabelt insug eller valvetronic så straffar det förbrukningen. Jag tror dock att 116 mycket väl har en tilltänkt målgrupp, det finns köpare som inte alls bryr sig om högteknologiska motorer etc utan bara vill ha en BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.