AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.185

Turbokonvertering av V8

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Funderar på att i framtiden skaffa en BMW 840CiA. En 850 skulle vara för dyr att äga, och en 840 är för slö. Slutsatsen blir att man måste turbokonvertera. Någon som har erfarenhet av att turbokonvertera en V8? Naturligtvis skall även andra detaljer ses över... Om det dessutom fanns någon som visste något om svårigheter med att få dylik bil godkänd, så tala gärna om dessa!

Rejsade med min Alpina B7 Turbo -80 mot en BMW M5 -00.
Resultatet? Jag vann!

/Alecci
betriebsanleitung
dinan gör iallafall en kompressor för 94&95 orna
Har dinan någon hemsida ? Vilken adress isåfall ?

OO=00=OO

/F.Nilsson. BMW CS:2303
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
www.dinanbmw.com

Pontus
betriebsanleitung
finns det någon sida som visar de tekniska specifikationerna på rr motorn,undrar om mycket är ändrat i motorn,840 har väl 10,00 i kompression
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jag såg ett tips från en norrman här på siten. Om du går in på länken www.esstuning.com så hittar du lite kompressorsatser till trevligare priser än de hos dinan. Jag kommer inte ihåg om det fanns till 840:n men ta en titt i alla fall! Jag skulle inte ha något emot att ha en på min 540!...

RAWLAW
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Personligen så tycker jag att 8-serien är den vackraste karossen som BMW använt hittills. Att den sedan inte blev lika lyckad i försäljning som sin föregångare är ju en annan sak.

Den V8 som sitter i 840 borde gå att fixa till en hel del. Personligen tycker jag att det är ganska konstigt att inte Alpina byggt en egen bil på den (de har ju byggt en på 850). Det finns ju massor man skulle kunna göra för att öka effekten i den motorn: byta kolvar, spridare, vevstakar, topp, kamaxlar, avgassystem, luftfilter, katalysator, göra turbokonvertering och slutligen programmera om styrenheten. Något säger mig att man kan få en massa kräm ur den motorn med ovan nämnda modifieringar. Det enda man behöver är ekonomiska medel och lite jävlar anamma. En V8 är en potent leksak. Och hittills har jag inte sett många turbokonverterade V8:or...

Rejsade med min Alpina B7 Turbo -80 mot en BMW M5 -00.
Resultatet? Jag vann!

/Alecci
Kid
Alltså kan jag turbokonvertera min 540 på samma sätt?.
Rolls Royce har väl en turbo V8:a byggd på M60 motorn?

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
Länk
D@nne
Jag kollade in den där sidan som visar Dinan produkter, coola grejer där=) Är det nån som vet vad de menar med "Turbo Gauge Kit" 450$ verkar lite billigt för ett en turbo byggsats.

MMMMM-POWER
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Sitter inte den v8 i Mclaren F1? Den har ju bra med pulver.

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
det sitter en 6,1 liters BMW V12 i Mclaren F1, som är på 627 HK, som endast väger 256kg!!! Den är dessutom en "sugare" ingen turbo som fördröjer kicken...
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
D@nne: Gauge betyder mätare så det du sett är turbotrycksmätare. Då verkar 4.500 + lite dyrt eller hur?!...

RAWLAW
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Tack för alla svar på mitt inlägg. Undrar om någon av er känner till någon BMW med den motorn som används i 840? När jag ändå talar om den, vet någon av er varför BMW år 1996 ökade volymen på V8:an från 4,0 liter till 4,4 liter men bibehöll samma effekt? Personligen tycker jag det låter aningen korkat... I varje fall, om ni känner till någon turbokonverterad 840/740/540 (helst svensk), skulle ni kunna ge mig eller leda mig till lite information om den?

-<( ALPINA POWER )>-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Förresten, intressant teori om det där med M5-motorn. Men om jag inte snackar helt i nattmössan så är de väl ganska svåra att få tag på, för att inte tala om ganska dyra? Kanske kunde man istället montera kompressor/turbo på M5-motorn istället för att låta Nowack trimma den. Om någon undrar varför jag är så inne på turbo, så är det beroende av min förra bil, där man inte kunde hjälpa att man blev kär i turbon!

Angående min Alpina B7 Turbo, kika gärna på min hemsida, men ni får ha lite tålamod med den (den är ihopbyggd på typ en timme, och aldrig uppdaterad). Adressen är: Länk

Skriv gärna i min adressbok också!

-<( ALPINA POWER )>-

MVH Alecci
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.