AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.460

Kupefläkten blåser men inte in i kupén E39

Br
22
Brainded
520 Touring -96
Har problem med kupéfläkten. Vrider jag på den fullt så ökar den upp i styrka precis som vanligt men det blåser fortfarande inte mer än ett litet drag in i kupén. Detta oavsett vilka spjäll jag har öppnat

Det måste alltså vara ett rör/slang som lossnat före spjällfördelningen?
Är detta vanligt? vart bör jag leta? Lär jag lossa instrumentbrädan eller är det vanligt att det händer i utrymmet mellan torpedväggen och motorutrymmet?

alla tips mottages tacksamt.

Bilen är en 520 touring -96

/Anders
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
bara en fråga, har du bytt kupéfilter?

//Mbbbbb
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Det borde väl ha gjorts på servicen i våras? Men svaret är nej det har jag inte, vart sitter det / hur kommer jag åt det?

Har dock svårt att tänka mig detta, om de vore så skitigt att inte luften kan passera så borde fläkten väl låta väldigt ansträngt?

/Anders
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
faktiskt tvärtom.... en fläkt går lättare när insuget blir tilltäppt eftersom trycket sjunker och luftmotståndet därmed minskar...

För svara på din fråga så sitter kupefiltrerna lättåtkomliga på e39 i två plastlådor i motorutrymmet, högst upp mot torpedväggen en på varje sida. De bör vara lätta att se (om det nu inte finns olika varianter, ser ut så på min bil alla fall). Hoppas du hittar dem!
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Tack!
Ska kika.

mvh
Anders
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Hehe, är lite ny på detta märke. BMW-återförsäljaren sa e39 men nu när jag loggade in på mekonomens hemsida för att kika på kupéfilter så säger den e34. Sitter det likadant där?

mvh
Anders
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Var ut en sväng, på högersidan sitter denna: Länk antar att det sitter i denna? Hade dock inte mejslar i rätt storlek så jag fick inte upp den, får kika ikväll när jag kommer hem.

På andra sidan på samma ställe sitter det en säkringsbox, men det kanske bara är ett filter på denna modell?

mvh
Anders
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Tyvärr sitter kupefiltret inte alls på samma ställa på e34, utan istället inne i kupen, bakom mittkonsolen.

Finns ett mektips om detta här på aotupower: Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
... autopower skulle det stå
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
"Brainded":
Den boxen innehåller elektronik/styrboxar, om jag inte minns helt fel från "E34-tiden".

Kupéfiltret sitter som "ronte" säger. Meckigt värre om man har för stora nävar och skall byta för första gången...

___
Touringklubben: Länk
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Aj satan!

Är dock rätt skeptisk till att det ska vara kupéfiltret. Passade på att testa nu när jag var tvungen att åka iväg en sväng. Ökar jag fläktstyrkan så låter det som den suger in mer luft utanför bilen och sitter filtret före fläkten så borde väl inte detta ske?

/Anders
jag tycker det låter som om filtret är täppt, hade samma fenomen på min e34 när filtret va täppt, prova byt filter då det är lättast att börja där

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Fortsätter med denna tråd.

Har inte orkat stålsätta mig för detta ännu då det verkar vara grönj#vligt bökit. Imorse när jag körde så började det så att fungera! Problemet är att det bara kom kalluft, termostaten tänkte jag men tempen höll sig fint på hälften så jag avfärdade den teorin.
Så drygt 5min senare så står tempmätaren på det röda fältet och jag tvingas stanna.

Hade jag inte haft problem med fläkten innan så hade jag utan tvekan sagt termostaten men nu funderar jag på om det inte kan vara värmepaketet som lämnat in? går luften alltid via värmepaketet eller bara när det är varmt?

Om inte ni har någon klockren teori på vad det kan vara så tar jag ändå och byter termostaten och testar. Jag har aldrig bytt på en bmw tidigare men på flertalet andra bilar. Min lite snabba iaktagelse var att termostathuset verkar sitta framtill på motorn, mellan toppen och kylarfläkten, stämmer detta? vad behöver jag demontera för att komma åt att få ut det?

/Anders
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Update:

Termostaten bytt. När jag sedan skulle köra bilen så överhettade den inte längre och jag kunde se termostaten jobba. Däremot så fungerade inte fläkten längre, samma fel som tråden handlar om. Sen fick den stå i en dryg timme medans jag var inne på ett möte. Sen när jag körde därifrån så fungerade fläkten men det kom bara kalluft trots att motorn hade temp.
Sen nu ikväll när jag tog bilen och den fått stått och kallnat rejält så fungerade både fläkten och värmen.

Sate vad jag är konfunderad, ska fortfarande se till att byta kupéfiltret men det låter ju som att något är riktigt knas med värmepaketet?

/Anders
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag vet inte svaret på din fundering, men jag bytte kupéfilter i min e34 idag. Inte alls svårt, tvärtom en synnerligen enkel operation. Och vilken skillnad det blev på drag i ventilationen, och atmosfär i bilen!! Som parentes var mitt filter stämplat med datumet "6/93"... det är alltså ALDRIG BYTT trots att bilen (svensksåld) servats "enligt program" på svensk märkesverkstad!!! För varje dag som går får man fler bevis på att märkesverkstäder är ett kvalificerat sätt att kasta pengarna i sjön.

I mekarguiden här på autopower står det att ett byte ska ta "2 timmar" men det kan jag inte för mitt liv begripa hur det skulle kunna ta!! För mig tog det ungefär en halvtimme allt som allt, och det allra svåraste/trängsta/pilligaste momentet var att sätta tillbaks handskfacket med sina "clips" efter avslutad procedur.
Br
22
Brainded
520 Touring -96
Hej.

Först nu fick jag ork att ta tag i bmw'n (har ett saabprojekt med) och visst hade ni helt rätt.

Kupéfiltret är nu bytt och det blåser riktigt bra!

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.