AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
961

Kan man driva rostproblemet vidare?

JG
45
JGEE
Z3 M -97
Jag upptäckte idag en liten rostfläck på nedre delen av insidan på bakluckan. Bilen är inreggad 2000-10 så garantin har ju precis gått ut! Fxck! Ringde och pratade med BMW i nacka och de sa blankt nej till goodwill eller liknande. Är det någon idé att driva detta vidare, eller bara aceptera att skiten rostar?

OBS! Huven byttes för en tid sedan på garantin. Detta gjordes av förra ägaren. Borde de inte kunnat upptäcka begynande rost på bakluckan då?

Undrar även om det är någon som råkat ut för rost på/under instegslisterna fram? På mina ser det ut som små bubblor på det kromade listerna. Någon som vet vad detta kan vara?

JJ
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Hur menar du "driva det vidare"? Helt meningslöst om garantin har gått ut!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har garantin gått ut så har du inga större möjligheter att lyckas. BMW är egentligen generösare med att godkänna garantijobb än dom hade behövt vara men dom är stenhårda på garantitiden.

Sen är det ju inte heller självklart att verkstaden kollar efter rost på hela bilen bara för att bilen är inne för att få bytt motorhuv. Detta ligger ju i ägarens skyldihet/intresse att undersöka och reklamera. I mitt eget fall när jag körde in för att reklamera min baklucka så kollade verkstadskillen på eget initiativ även huven.

Då min 530 är uttagen 09/2001 så kommer jag mycket noggrant att kolla över bilen i sommar för det är som du säger inte så kul att hitta det någon månad för sent.

Om bubblorna är på instegslisten så tillhör inte denna karossen och är aldrig aktuell för rostskyddsgarantin. Har inga konstigheter där på mina bilar däremot så finns det ett par bubblor på bländarna, de svarta metallbitar som sitter mellan sidorutorna och täcker B- och C-stolpen.

___
//Ulf
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Det du kan göra är att ringa till fler verkstäder och se om någon skulle vilja göra det som goodwill. Jag har hört några som fått sina delar utbytta även efter garantitiden men det har inte varit 3 månader senare utan snarare 3 veckor.
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
programmer, kolla bilen tidigare, skadorna skall vara åtgärdade och klara när garantitiden går ut.

//M
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Rosten kommer bara ännu mer nu på bakluckan. Det är ju knappast så att detta "plötsligt" börjat just nu. Det är ju fabrikationsfel f..ih..vete! Jag har ju inte gjort något för att det ska börja rosta. Inga skador ingenting!?Sjukt klent att en bil som nu kostar runt 300 000.- börjar rosta efter fem år. Nästa gång blir det AUDI!

/John
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bmwtouring: vet inte vad du fått detta ifrån? Det räcker med att du reklamerar innan garantitiden har gått ut. Om verkstaden har 4 månaders väntetid är det ju inget jag ska bli lidande för...

Hittade för övrigt minimalt begynnande rost innanför tankluckan och några småbubblor i ovankant på trösklen innanför ena bakdörren. Dessa reklamerades 3 veckor innan garantitiden gick ut och jag har fått dessa godkända för åtgärd om vecka 44 vilket är nästan två månader efter garatins utgång.

___
//Ulf
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Saken är den att jag köpte bilen 1 V efter att garantitiden gått ut. Jag kollade bilen nogrannt och då syntes ingen begynannde rost. Fem månader senare hade det kommit små bubblor. Jag ringde BMW och det var bara blankt nej!

Skit samma det drabbar ju ingen fattig numera, nästa åk blir nåt helt annant.

///John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.