AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
380

Lagligt med 18" ???

Ni
38
NiD
320i M-Sport -04
Hej på er..
Nu när jag beställt mina 18", hur är det egentligen?
Har farbror polisen invändnigar på en E36 med 18" ?
Rullomkretsen skiljer inte mer än 5% och spårvidden vet jag inte vad den får skilja men fälgen är ju anpassad för E36 så det är nog inga problem.
Jag tänker på ex. vad som står i reg beviset, "helbilsgodkännande" osv.

Är det någon som vet hur långt lagens arm räcker. Jag vet att Polisen kan vara glada i att stoppa en för att jäklas och då kan det vara bra att veta hur det ligger till...

Aldric
Var och varannan E36:a har ju 18" .. måste väl vara ok? Fast jag vet ju inte säkert, har bara 17" på min och det har iallafall aldrig skapat några problem överhuvudtaget.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag såg på mitt registreringsbevis att förutom standardfälgmått på 16", så fanns registrerade förslag på 15" och 18" ( ej 17"!)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns begränsat utrymme på registreringsbeviset så minsta och största dimensionerna finns alltid med! Du kan få en lista på alla godkända dimensionerna hos BMW, men jag tror att det räcker at du tittar i din instruktionsbok eller på den lilla klisterlappen som sitter på dörrstolpen vid förarplatsen.

Mvh
Jag besiktade min E36:a med 19"-are förra veckan, dom hade iallafall inget att invända mot.

Länk
Ni
38
NiD
320i M-Sport -04
Nä, några 18" nämns varken i instr.boken eller på stolpen vid dörren. Men jag hittade lite bra info på www.vägverket.se under frågor&svar - fordon - däck - vilka krav...
Där kan man läsa att i princip så länge däck o fälg går fritt från övriga bilen och har rätt rullomkr. o spårvidd så är det ok.

...och kan man besiktiga med 19" så är det nog inget att vara ängslig över... ;)

mvh. Niclas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Både 15", 16", 17" och 18" finns med i instruktionsboken och på dörrstolpen. Men det kanske bara gäller de senaste årsmodellerna. Så det borde vara samma för "Freude am Fahren".

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.