AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.161

Frågor inför köp av ny Z4...

Hej alla Z-ägare
Jag går som bäst och funderar om jag inte själv ska ta och införskaffa en Z4 3.0 till våren och skulle behöva lite hjälp. Jag lutar åt att köpa en sprillans trots att det naturligtvis skapar ett fruktansvärt djupt hål i plånboken (snyft)… Nåväl, det jag undrar är:
1. Hur lång leveranstid tror ni att man måste räkna med om man vill konfigurera bilen själv?
2. Hur mycket kan man pruta om man säg köper extra tillval för 50kkr?
3. Kan finansieringen spela nån roll för bilhandlarens villighet att pruta? Vad är i så fall bäst cash eller billån?
4. Vad tror ni försäkringskostnaden hamnar på det första åren? Är 38år, bor i centrala Stockholm och har full bonus/inga tidigare olyckor? Räknar med att ha bilen i garage.
5. Ska man köpa bilen i Sverige eller blir det billigare att köpa den i tex Tyskland?

Tacksam för svar
/Johan
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Hej Johan!

Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan!

1. Mindre än 8 veckors leveranstid får du sällan på en ny BMW som du konfigurerar själv
2. Du borde kunna pruta ca 8%. Till våren kommer dock Z4 att finnas tillgänglig som "California Edition" med en hel del extrautrustning till rabatterar pris
3. Billån ger bästa prutmånen. Bilhandlarna säljer avbetalningsavtalet till kreditbolag och tjänar pengar på detta. Cash ger i varje fall inga fördelar när det gäller prutmånen.
4. Ring runt och kolla, detta är helt individuellt och svårt att avgöra
5. Priserna på nya BMW i Sverige och Tyskland är ganska lika. Innan du fått hem bilen från Tyskland handlar det om i princip samma pengar. På tysksålda bilar ingår ingen fri service de tre första åren, vilket är värt ett antal tusenlappar!

Jag är själv sugen på en Z4 roadster till våren, men kommer nog att satsa på en begagnad 06:a. Jag tycker det är för dålig ekonomi i att köpa en ny bil som jag använder så pass lite. Det blir endast "söndagskörning" för min del då jag kör något mer praktiskt till vardags...:)

Lycka till med bilköpet!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Framförallt så finns det ingen vagnskada på tyska bilar, vilket brukar kunna vara värt en hel del om man bor i centrala Stockholm och är relativt ung. Däremot så "sparar" du in endel pengar genom att köpa en begagnad och på så sätt kan väl de pengrna användas till att betala försäkring / service.

Men det är ju klart roligare att köpa en helt ny :o)
som sagt så tappar man ju otroligt mkt på en ny bil men har man råd så är det ju en annan sak.. fördelarna är ju att du får nöjet o skräddarsy en bil efter egna önskemål och behov... vad hade du tänkt för färg och så??
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
bmw jerry: du glömde den viktigaste fördelen, Du får en sprillans bil som ingen annan luffare suttit i! ja förutom testkörningen på 20km då, Allt luktar så jäkla nice och nytt =), en riktigt fin känsla att plocka ut en ny bil. Dock är det första och säkert sista gången jag gör det. Mest för att det är för dyrt inte pga att jag förlorar värde på bilen direkt jag vrider om nyckel, för det skiter jag totalt i. Man ska inte köpa en ny bil om man bara vill ha den ett litet tag och tro att man ska få samma pengar tillbaka...
Tack för bra tips
/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.