|
|
|
|---|---|
|
Har ställt på min 525:a -93 nyss efter några få månaders vintervila. Men för första gången under tiden jag haft bilen jävlas den lite med mej. Säkring 1, 15am, (vindrutetorkare och alla mätare) ryker hela tiden. Jag sätter in en ny och det tar ca 20 sec sen ryker den igen. Det spelar ingen roll om jag använder torkarna eller inte och de har dessutom inte krånglat någon gång eller miss-ljudit så jag tror inte de är problemet. Displayen för trippmätaren och mätarställning släcks också när säkringen går men inget annat instrumentlyse, trippmätaren fungerar heller inte när säkringen håller...kan det ha med detta att göra? Mycket tacksam för svar eller idé då el-fel inte är min starka sida... | |
| Nyss när jag körde fungerade plötsligt displayen till trippmätaren och mätarställningen men det "räkande aldrig" utan stod still... Varvräknare och hastighetsmätaren fungerade också då bilen var i rullning(!) men inte på tomgång, märk dock att säkringen var bränd hela tiden. Displayen till varvräknaren lyser också när bilen är avstängd, vilket gör att jag får ta loss baksitsen och dra ut pluspolen varje gång jag ska låsa bilen(utan c-låset :( ). Är det ingen som har en aning vad det kan vara eller någon idé???? | |
|
Laddade du på batteriet innan eller någon gång under denna period? Jag hade börjat med att kolla batteriet. |
|
|
Batteriet är helt nytt... den gamla dog när jag inte förstod att displayen lös hela tiden... det drog ur batteriet på några timmar, vilket inte kunde stämma...efter det gick det inte att ladda...gammalt skitbatteri så det blev att köpa nytt... |
|
|
Tror det skrivits om liknande eller samma problem tidigare, kanske går att söka fram. Jag hade börjat med att följa upp allt som ligger efter den aktuella säkringen samt kabelstam, kontakter osv runt kombiinstrumentet. Även kretskortet på instrumentets baksida bör kollas efter ev. läckage från kondensatorer, dåliga lödningar osv. FP |
|
|
Hej låter som det kanske har oxiderat i någon kontakt någonstans. Hade ett liknande problem för ett par dagar sedan, ta en liten glödlampa och koppla i stället för säkringen, koppla ur kontakter och se när den slocknar. Lycka Till! /Kenneth |
|
|
Jepp, alltid en användbar och effektiv metod. Men tag inte för liten lampa, gärna minst t.ex 21W lampa, annars lyser den kanske pga den normala förbrukningen. Ännu effektivare blir det om man kopplar en liten summer tillsammans med lampan (parallellt), då behöver man inte se lampan när man t.ex ligger på rygg under panelen och felsöker, det hörs direkt när man plockar rätt kontakt eller lokaliserat kortslutningen osv. FP |
|
| ok tackar, ska pilla med det i morgon... | |
|
Eftersom den går till torkarmotorn bla se om du kan kopla ur den det kan vara kortis där kanske i kontakten eller motorn? för att se om säkringen förblir hel efter du kopplat ur motorn... klar t torkaren fungerar så det borde inte vara det, men värt ett försök. ett relä kan spöka också. ägde en "elfelens konung" en gång volvo 480 87:A ... alla kontakter var typ gröna innan jag gjorde rent dom...men sedan funkade popups å det mesta. |
|
| Har försökt hitta oxidering eller annan störning idag men utan framgång. Vart kan man koppla ur torkarmotorn isf? Den sitter ju jäkligt illa till... I morgon blir det att titta på kretskortet på instrumentens baksida... | |
| Ta loss torkarna samt plastkåpan under, sen sitter motorn till vänster där och kontakten bör du se, en 4 eller 5 polig fyrkantig kontakt. | |
| Felet är fixat sedan en tid tillbaka. Har inte skrivit det här av okänt anledning... En eftermonterad bromsljusramp på hatthyllan hade något snille dragit längs med insidan av hjulhuset. Detta gjorde att sladden fläktes upp och kortslutning uppstod. Något som man kanske inte tänker på i första taget! Så det går inte att lasta bmw:s bästa modell E34:an... Tack för alla tips och ideer! | |
| JAg lånar tråden lite med mitt El-fel på 535an, knappen/knapparna för elhiss bak fungerar inte från bakre passagerar platserna utan man måste reglera från knappen/arna framifrån. Vad är det som har hänt? | |
|
Det brukar sitta en separat brytare fram för att stänga av knapparna i baksätet (barnspärr). Kollat denna? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.