|
Sida 97 av 712
|
|
|---|---|
| Det har jag svårt att tro...enrita vad säger du? | |
| bmw vet inte vad de snackar om i det här fallet, både bavarian tool och procede canbuss rensar hela felkodsminnet, det är testat ett antal gånger. | |
|
Grattis Dejan till en riktigt, riktigt fin bil ! Var rädd om, och vårda nybilskänslan. |
|
| Pea har helt rätt. Med BT eller Canbus rensar man allt man vill. | |
|
Håller med pea och enrita. Har provat med min egen BT-kabel och BMW-verkstaden såg inget. /Janne |
|
|
Ok Pea, Som jag fattar det när det gäller Meth är alltså Vishnu mer framtidssäker? Har jag fattat det rätt? Meth ger ju otroliga fördelar, både kylning och effekt... |
|
| Jag tror att vi alla måste vänta lite innan göra en beslut om Meth. Iallafall Kör Vishnu om du vill ha en trimm. jag är säkert att båda Vishnu och BMS kommer att ha en bra Meth kit som funkar bäst med trimmet och säkerhet beroende på hur dem olika trimmet funkar. | |
|
ok , roger that allihopa :D jag litar på er ... Vishnu Tuning blir det så småningom :) börjar slänga på lite kolfiber saker till o börja med :) |
|
|
Det första man bör satsa på efter någon typ av ECU trim är IC. Jag och Enrita jämförde våra bilar som båda är automat med likvärdig trimmnivå idag. Utomhus temperatur 12,5¤(grader) C. Båda bilarna var ordentligt varma när vi startade test på samma sträcka. Acceleration 0-230 km/h vända om och 0-230 km/h igen. Min bil med orginal IC: IAT start 41¤C - IAT slut temp 72¤C Enritas bil med Helix IC: IAT start 42¤C - IAT slut temp 41¤C Slutsats IC: orginal intercooler fungerar förvånansvärt dåligt och Helix IC håller en konstant, stabil temperatur på ett imponerande sätt! Vid 30¤C ökad IAT tappar man effekt så till den nivå att det känns som bilen är orginal igen. Vid lugn körning i konstant fart hade jag en IAT på 27-30¤C vilket jag tycker är högt med tanke på att bilen inte använder turbon. Detta visar att bilen drar in väldigt varm luft genom de öppna luftfilter av typ DCI (Dual cones Intake) som både jag och Enrita använder oss av. Effekten av detta är att IC värms upp konstant av varm luft vilket i sin tur gör att IAT hamnar på en onödigt hög nivå när man booostar på. Det är inte sunt att ha en IAT 18¤C över utomhus temperatur när man kör utan boost. Slutsats luftintag: DCI ger utan tvekan ett bra luftflöde utan restriktioner men har den oönskade sidoeffekten att höja temperaturen på IAT både med och utan boost. Thomas har helt rätt i sin analys och lösning av problemet med höga IAT temperaturer som får en klar förbättring genom hans avskärmingslösning. Jag ska snart montera min Race Cooling IC och återkommer med ett nytt test. Förhoppningsvis kan jag också övertala Thomas att bygga en avskärming för DCI till mig och återkommer med test av denna lösning isåfall. Tack för en trevlig kväll Enrita! |
|
| Alltid trevligt att köra runt med dig Tobias! M2 är bara perfekt sätt för AT bilar att göra pulls from stillastående ! | |
|
Ja, j-lar vilken skillnad mellan stock och eftermarknads-IC! Det blir riktigt intressant att se hur bra RaceCooling-IC:n fungerar jämfört med Helix IC:n. Det borde ju bli jämnlika resultat, eftersom designen på de båda är slående lika...? Ang avskärmningsplåten så ska jag undersöka om jag får tag på mer aluplåt innan jag lovar er alldeles för mycket... Jag återkommer med info om detta. Bra för mig att veta är dock hur många jag skall bygga? // Thomas |
|
|
Thomas. Jag vill gärna ha din avskärmningsplåt, så sätt upp mig på listan också!! //Roger. |
|
|
tja, länge sedan jag skrev något i denna tråden. Jag tycker mig märka att effekten i min bil går ner ordentligt efter ca 5 minuters körning från det att bilen varit kall. Jag hade JB2 i min förra och tänkte satsa på JB3 till den nya. Det är en 09. Har de ändrat något i insug eller parametrar från 07 till 09. Jag tyckte inte att det märktes så stor skillnad på min gamla. Eller kan det vara så att jag åker omkring med en "dålig" programvara? Bilen är byggd oktober -09. Tobbe, har du kvar proceden till försäljning? Ha de gött |
|
|
big tom>> ja kolla det! vi är ett gäng som är villiga att betala en bra slant för det! vi gör om listan igen....kom igen nu killar: 1. Bomis 2. Tobias 1980 3. Rolle10 om fler fortsätt att föra upp på listan! Tackar.... |
|
|
1. Bomis 2. Tobias 1980 3. Rolle10 4. enrita |
|
|
Tjenare HARM! Tyvärr är min gamla Procede såld. Jag tror du skulle bli nöjd med både JB3 och Procede - de levererar otroligt bra båda två! Fundera på om du vill tycker det är värt att betala en slant extra för Procedens störra antal funktioner. Om Shiv får till auto tuning genom CANbus så tror jag att Proceden blir ultimat. Vad säger ni 335i ägare som ska till Björkvik - ska vi hålla oss till max 99 oktanig bensin (ingen octan boooster eller race fuel) för att kunna göra vettiga jämförelser och få ut lite lärande av varandra? |
|
| Håller med dig Tobias, bara 99-98 oktan! | |
|
Om det är någon som är intresserad av ett billigt och stabilt trim, så har jag fortfarande min Helix piggyback till salu. Mitt Eisenmann Race catback system kommer antagligen oxå att vara till salu om några veckor om någon är intresserad. //Erik |
|
|
1. Bomis 2. Tobias 1980 3. Rolle10 4. enrita 5. Erik |
|
| bmw-erik>> låter det för mkt eller? mitt bastuck med ar kattade dp's låter jäkligt nice....dovt och mullrigt....enritas låter sjukt skönt med okattade dp's...värsta monstret... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.