|
Sida 92 av 712
|
|
|---|---|
|
Sevak ---> Hur kan ni veta att förlusten är 40 hk vid 5000 rpm mellan vevaxel och drivhjul om ni mäter effekten på hjulet? Det enda man kan göra är väl att beräkna fram detta med hjälp av en procentsats som varierar beroende på vilken sorts växellåda och drivning du har? // Thomas |
|
| bmw-erik>> har du prövat? hur stor är skillnaden mot v-power? vad kostar den per liter? | |
| 102 är fortfarande för lite oktan, motsvarar 97 i US . vi behöver 100 Oktan US style!!! Bättre att köra med Meth då ticker jag. | |
| Köpte ett par dunkar med aspen 102 octan, för nåt år sedan, bilen gick märkbart bättre, lite dyrt har för mig jag betalade 1200-1300 för 25 liter, fick inte ihop det med milersättningen så det är väl inte nåt man har till vardags | |
carl530 |
Eftersom även jag har bänkat os v-tech kanske jag kan förklare hur dom mäter. All mätning sker på hjulen - hjuleffekt. Det går till såhär: Man ligger på en växel på 2000 rpm. Man kollar dp vilken hastighet rullarn har , detta värde knappas in i programmet. Datorn vet nu utväxlingen. Vid själva testet ligger man på ca 1000 rpm på den växel man vill mäta på. Man gasar sedan full till det varvtal man vill mäta till ex 6000 rpm. Sedan trycker man ner kopplingen och lägger i neutralen och väntar tills bilen stannar av sig själv. Från det att man bilen slutar accelerera så börjar bänken mäta den tid det tar för rullarna att stanna. med hjälp av detta kan bänken räkna ut förlusterna i drivlinan och denna förslut läggs sedan på hjuleffekten och man får ut en motoreffekt. Värt att notera är att drivlineförlusterna skall vara mer eller mindre samma oavsett om du har en orginal 335i eller trimmad. Så länge det är samma drivlina. Hoppas jag gav lite klarhet. Annars får ni kontakta v-tech så kanske de kan förklara ytterligare. mvh Sevak ---> Hur kan ni veta att förlusten är 40 hk vid 5000 rpm mellan vevaxel och drivhjul om ni mäter effekten på hjulet? Det enda man kan göra är väl att beräkna fram detta med hjälp av en procentsats som varierar beroende på vilken sorts växellåda och drivning du har? // Thomas |
|
bomis: Har själv inte provat... men jag funderar på det. Skulle vara roligt att prova.. Pea: Vart köpte du Aspen 102 oktan? //Erik |
|
| finns det något färdigt etanol kit till 335:an?? det är ju 104 oktan :) | |
|
sevak: Så att du tidigare kan komma in till BMW och få gratis oljebyte inom 8000 milsgränsen.... Nollställer du börjar han om från noll. /Janne |
|
|
Bomis -> här kan man köpa Aspen i Stockholm: Länk Bomis: ska vi köpa 2 x 25lt dunkar och köra map 8/9 ? :-) |
|
| enrita>> absolut...men behöver jag inte intercooler då? | |
| V-tech kan inte bänka AT bilar eftersom man kan inte lägga neutralt på. | |
|
enrita Kan inte du låsa växlarna ? Du har väl paddlar ? Jag har bänkat min bil där, jag har AT, det gick alldeles utmärkt ! /Janne Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
carl530 |
enrita: Din automat borde inte vara några problem. Om det inte går att lägga i N så får du i alla fall hjul hk. |
| ok ska ringa dem igen. Sista gång sa dem att det gick inte med AT. | |
|
Sevak: Tackar för infon, ska ta och ringa honom. |
|
|
Nya presenter från USA! Alla M3 bitar och Sway bars ! Klart för Björnvik! Länk |
|
| vilket björnvik ? finns 4 st :D | |
|
Kom nyss hem från Trosa va och träffa Jonatan på Vtech. Skulle radera en fel kod samt la jag in ny mjukvara som han finslipat lite. Carl530: Perfekt svar. Jag körde så på 5ans växel. Bomis: Han kan fortfande mappa om den ifall jag skulle byta. qdtjant: Tror ej jag hinner få en gratis service till. 6 oktober går de ut. Enrita: Fy fan va mycket pengar du lagt ner på din bil. Ska åka med någon gång;) |
|
| Jag kommer till Björkvik om plats finns kvar? Trodde tidigare det låg söder om Mariestad därav anmälde jag mig inte :-) | |
|
Sevak & Carl530 ---> Tillförlitligheten i denna "Break out" som man gör i samband med en bänkkörning för att få fram förlusterna är generellt starkt ifrågasatt. Fråga gärna grabbarna på WM-performance om hur lite de förlitar sig på detta förfarande. // Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.