|
Sida 9 av 712
|
|
|---|---|
|
Jag tror absolut att den ger den angivna effekten,kopplar du ur antispinnen går den loss på 2an bara genom att gasa manuell låda gör nog sitt, det är en rejäl smäll i ryggen man får . Gillar ni effekt kan jag med gott samvete rekomendera Procede. Själva boxen kopllar du in i motorstryrningen, du kan kolla på deras hemsida, där finns en film som jag följde, var inga större problem. Än så länge är jag jättenöjd.... |
|
|
Vore skoj om du kunde köra bilen i rullande landsväg. De brukar ju ha lite optimistiska dynos i USA :) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Pea; Jag kanske aer lite dum i hivet, men du har alltsa manuell vxllada? Aer angivna effekt typ runt 375hk och vridmoment 500nm........ mvh marineutter |
|
|
vid de mätningar de gör i usa ligger effekten på hjulen på c:a 325-335 hp vrid på mellan 365-375 nm detta med typ 98 octan för att få motoreffekten kan man lägga på c:a 15%. Jag har manuell låda Jag har inte bokat någon dyno, får se hur jag gör med det, just nu är det bara kul att gasa lite. Men jag tror på de mätningar de gör, denna känns minst lika stark som den m5 jag hade tidigare (400hp) den är ju i och för sig lättare ochså |
|
|
Jag såg siffror på youtube där en 335 spöar en m5a och en m3a e46; m5 330 på bakhjulen m3 308 på bakhjulen 335i Procede 330 på bakhjulen. Såå... samma effekt i en 335 som i en m5 e39 men med mer vrid kan ju inte vara fel... Länk Länk |
|
| Spöar i ett race menar jag... Siffrorna från dyno nämns i texten | |
|
den gick riktigt imponerande även i fart, gasar dom verkligen fullt i m5:an? har åkt den flera gånger då kompisen kör som en idiot med den och tycker att den sparkar på rätt duktigt om så är fallet går 335i djävligt bra man kanske ska skaffa en bensinare i framtiden ändå,hehe Länk |
|
| Om deras olika dynotester i usa stämmer där den legat runt 330 på bakhulen vore det väl rätt konstigt om den inte spöade E39 M5? | |
|
e39 har 400hk så om den tappar hela 70hk till bakhjulen så är det den sämsta transmissionen jag hört talas om då den isåfall skulle ha tappat ca 17.5 % av effekten dit bak jämför det med m3:an som bara tappar ca 10% vilket är fullt normalt eller har USA modellen av m5:an mindre hk från början? Länk |
|
| Det har du iofs rätt i... lite för mycket. Måste vara felaktig siffra ang RWHP på M5. Iofs inte omöjligt att M5 har färre HK från början i USA. M3 E36 hade ju 240 hk när Europaversionen hade 321... | |
|
Imponerande! dock, 330hk på drivhjulen för e39 M5an kan inte vara riktigt. Antningen är den inte frisk eller så fifflas det med siffrorna. En god vän till mig bänkade sin std M5 e39 med nära 390hk på drivhjulen, vilket borde innebära en bit över 400hk i motorn. M5 e39 har samma motor europa och USA-spec, inte som i fallet e36 M3. |
|
| Vänta nu här... Kom ju på att upp till 20% förlust från svänghjulet till bakhjulen är ingen ovanlighet och 15% är inte alls speciellt dåligt. Detta ger ju i så fall 340 hk till M5 på bakhjulen. Jag ska kolla lite om jag hittar några resultat från bakhjulen på en E39 M5 men jag kan garanatera att den inte har 390hk original i alla fall... | |
|
Länk Länk Nu orkar jag inte gå igenom hela M5boards forum men en av M5ägarna har gjort det och han skriver så här: "Thanks. Did that after I posted that last night. It took over an hour of massive amounts of waiting and scrolling (either my DSL or this site is quite slow, I think the prior probably). After sifting through hundreds, I seem to get the opinion that stock rwhp should be about 325-340 range. So we'll see what they get tonight and I'll post the results." I de trådar jag hittat där folk redovisade sina resultat från dyno ligger alla resultat mellan 325 och 340 vilket stämmer ganska bra med inlägget ovan. |
|
|
Har kört några dar med procede nu, effekten är inget att klaga på, det gäller bara att vara på hugget vid växlingarna annars tappar man turbotrycket. Det är en markantare tröskel idag,víd drygt 2000varv kommer det mycket vrid Skall bli intressant att se om hjulupphängningen håller , det är ett absevärt större vridmoment att hantera. vad det gäller däck borde man kanske starta" Vischnu tyre foundation", för folk utan bakdäck, det är visst avdragsgillt i USA med hjälporganistioner. Skall koppla in en kabel så att jag kan byta mappning via laptop, det går visst att lägga kabeln i handsfacket |
|
|
Pea: Hur upplever du karaktären förutom det du har skrivit ovan efter trimmet? Jag gillar verkligen hur en orginal 335 levererar sin kraft och sen det finns inte mycket turbolagg att orda om orginal. Är en diff nästa steg eller passar du? Mvh, /Wille |
|
|
Responsen är något helt annorlunda, vid normal körning är den nästan som vanligt, men växlar du ner och drar på är turbokicken något helt annat. det är mycker mera sportbil, det är mera sikta och gasa. Du får ha koll på hjulspinn etc, så det är nog läge för diff samt bättre stötdämpare, tänkte ochså byta avgassystem , skall visst ge 20hp till. Tänkte vara säker på att den är snabbare än nya m3 an inann jag är klar |
|
|
Kaenns som om nya ALPINA B3 kanske aer ett saekrare saett att ga till vaega aen att koepa 335i och sedan 'trimma' sjaelv a la Procede/vishnu..... Länk 360hk och 500nm som goer 0-100 pa 4,8sek med automat/steptronic. Och detta med beproevad teknik och garanti. Undrar aeven om ALPINA laert sig av B5 och direkt kommer att saelja B3 med L-S-D.... Undrar var MER-priset blir utoever en 'vanlig' 335i...? Nagon som vet? |
|
|
Det låter som ett kul projekt Pea! Jag har provat orginal 335ci en hel del, redan där känns det som om man vill ha en diff. Mvh, /Wille |
|
| Är det någon mer som har beställt trim eller har planer på att göra det, skulle va kul att få någon annans erfarenheter | |
|
Har fått min 335i touring nu.. fy fan vilken jävla bil. "Ta det lugnt och varva inte över 4000 de första 100 milen" sa de.. Ja men tjena. Några tips till er som funderar på att köpa Touring. Panoramatak och Aktiv Farthållare är ett måste. Farthållaren är helt sanslöst bra. Nej nu ska jag ut och gasa igen :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.