AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.810

Ökad effekt på min 335i

Sida 86 av 712
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Vinterdäck?? Ja, självklart! :D

Ska häva köpet jag gjorde på M3-fälgarna och försöka hitta nån annan leverantör.
Jag funderar även på att kolla på något annat alternativ, kanske M6?

// Thomas
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Såg du att dom hade 20" ute nu för bra pris?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Nej, inte 20"!
De äter alldeles för mycket prestanda. :S
Tycker dessutom 19" är tillräckligt för e92-karossen.

// Thomas
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
20 är för stora för e92, ser inte klugt ut!
Big tom: Har du frågat kusther vart han köpte sina 19 tummare?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Nej, faktist inte. Men det verkar tyvärr vara tomt på de flesta lager runt om i världen just nu...

// Thomas
Vårat företag kommer att få in BBS LeMans replikor i 19"x8.5 ET30 fram 9.5 ET35 bak snart. Kvaliten möter TUV krav.

PMa vid intresse eller förköp. Ett flertal set är redan sålda.

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Enrita ---> Hur gick det med den nya oljekylaren?
Sänkte den oljetempen nått?

// Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag har en fråga, när jag lämnade bilen idag till turbocenter och pratade med Claus så var han väldigt skeptisk till dci, jag har bms varianten, då han menade på att dom suger in så sjukt mkt luft jämfört med orginalboxen och då menade han dessutom väldigt varm luft och detta i sin tur skulle då göra att bilen tappar effekt ffa om man står i tex rödljus och sedan ska dra iväg så har man ett effekt tapp på minst 30 sekunder innan svalare luft kommer till...någon som kan svara på detta då jag själv har noll koll grodan boll....han menade på att det typ skulle vara bättre att behålla orginalburken som dessutom skjuter på med betydligt svalare luft....vad jag har hört så ska man i princip vara tvungen att köra med öppna för att kunna köra dom tuffare mapparna med jb3.....dom skall dessutom installera jb3, dp's m.m.

Tacksam för svar....
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Bomis, BS i min åsikt. Det är själva intercooler som sänker tempen och gör skyllnad på en Turbo motor.

Angående min ny oljekylare det funkar som det ska. Igår körda jag riktigt hård på små vägar och tempen låg strax under 120 C hela tiden och dessutom sänker mycket snabbare en förut. Nöjd kan ma säga :-)
Sk
17
SkyNet
'08 BMW 135i Silver/Black
Ikke Bra...
Hot Air Intake fra BMS til $129....
Köb BMC eller Streamline til din airbox med scoops!
Sk
17
SkyNet
'08 BMW 135i Silver/Black
BTW Bomis!
Skal du skifte din Catted DP med stock DP, når du skal ha bilen til bilprovningen??

pe
771
pea
BMW M3 E92
här är en förklaring från vishnu tuning dci (samma som JB)What about cold air ducting?
The truth behind the matter is that lack of restriction is far more important than "cold air ducting". Especially in intercooled turbo systems. In such a system, the only temperature that matters is that of the air as it enters the intake manifold. But this air has already been on a long journey. It originally entered the system at the air filters. Then it travelled through the turbos, through a bunch of piping, then through the intercooler, through more piping and only then to the intake manifold. With the exception of when it passed through the intercooler, the air picked up heat at every stop. The largest heat gain occurred in the turbo during the compression stage. Here, air temps can easily rise by 150 deg F. A whole lot more than the 10-30 deg F gained from drawing air from under the hood (and not through a cold air box.)

With the vast majority of heat generated in the compression stage, it makes sense to address this stage and see what we can do to cool things down. First of all, we can actually reduce the amount of compression. And yes, we can do this without reducing boost pressure simply by eliminating the negative pressure (vacuum) at the turbocharger inlet. This reduces the pressure ratio which makes the turbo spin slower and generates less heat. And not only is there less heat generated through the reduction in compressor RPM, the amount of exhaust backpressure is also reduced. Add both effects together and you get a car that makes more power with less stress on the turbo. In fact, at 14-15psi of boost, our Dual Intake system offers a 15-25whp advantage over the stock cold air ducted airbox. And not only that, intake temps at the intake manifold is measurably cooler (that's what datalogging is for!).
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Och sen skriver denne Shiv detta:

"Having no inlet restriction is still far more important than a moderate drop in turbo inlet temp. But if you can have both, all the better. You will see performance gains. Especially at lower speeds where IC cooling efficiency isn't all that hot (no pun intended).

Before there was no viable product that offered both zero inlet restriction WITH functional cold air ducting. Now there will be."

Den ultimata lösningen är alltså att använda ett högflödes-filterelement kombinerat med en så kall inkommande luft som möjligt.
Produkten han skriver om är kolfiberavskärmningen till DCI-filterna som jag nämnde om tidigare i tråden.

// Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tack för alla svaren!
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
skynet>> behövs inte, bilen går igenom besiktningen med dom nya ;)
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Jag var ute och kollade lite temperaturer igår. Satte en termometergivare mellan filtren. Det var 19-20 grader i luften enligt bilens termometer.

När jag åkte i 90 så låg temperaturen vid filtren på ca 30 grader. Vid hård körning gick det upp till 45-50 grader.
Air inlet temperaturen på Proceden låg stadigt på 28-32 grader vid vanlig körning. När jag drog genom växlarna (full gas) upp till 220 km/h så var den uppe på 51 grader som mest. Men gick snabbt ner under 40 grader igen.

Är det någon annan som loggat några temperaturer nu när det har blivit lite varmare ut?

//Erik
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag får max 50 grader efter en fullgaskörning 50-220 km/h vid en utetemp på 18 grader.
Innan jag monterade avskärmningen så hade jag 55 grader vid 8 graders utetemp.
Alltså, totalt 15 graders skillnad på air inlet tempen före- och efter monteringen av avskärmningen.

// Thomas
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
när ska du börja tillverka den för alla svenska 335i ägare big tom RS4 ? :-)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
big tom>> kom igen nu vi kör ett grupp köp av dig! ge oss ett pris, jag menar om du ändå har mallarna....he he då har du både till ny ic o lite annat godis! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.