|
Sida 75 av 712
|
|
|---|---|
|
Carl530: Jag vet att Rototest själv uppger ca 8 procent drivelineförlust. Nordic Uhr som använder deras uppgifter anger 12 procent. Har läst någonstans att Dinan, den amerikanska tunern, tycks använda 12-13 procent med samma typ av Dyno som Rototest har. Så det verkar inte hugget i sten vilket siffra som man ska använda. Jag kan för övrigt varmt rekommendera en artikel rörande dynometer tester skriven av just Steve Dinan - "Dynometer testing and the modern BMW engine". Finns under technical info på deras hemsida. Intressant och lärorikt Tobias1980: Otyg vet jag inte, men svårt ja. Eftersom tillverkarna anger motoreffekt och folk som trimmar sina bilar ytterst sällan kan testa effekten i motornbäk kommer det alltid finnas en efterfrågan på hur mycket ger mot orginal. Men visst du har helt rätt att förändringen före och efter är det mest intressenta. fastEddie. Jag kom ihåg fel, en 335i orginal hade 285 på drivhjulen i Rototests anläggning, vilket ger knappt 310 i motorn givet 8 procent förlust. En sak som jag slås av efter att ha gått igenom statistiken över alla bilar som testats i Rototests anläggning är de uppenbart stora skillnader som finns i drivelineförluster. Kolla t ex Audi RS4 (420 hk) och Audi S6 (450 hk). RSa:an fick mindre effekt på drivhjulen än min gamla räv och S6 vart knappt bättre den (inte konstigt att man klår dom uppe i fart. obs skämt, önsketänkande, har aldrig testat). Snacka om transmissionsförluster. |
|
| löparna: RS4 saknar snarare effekt i motorn - jag har hört talas om en stämning av Audi pga detta. | |
| Antal drivhjul samt typ av växellåda har väl stor inverkan på drivhjulsförlust? Manuell med 2wd bör väl ha närapå halva förlusten mot 4wd och vanlig automat? | |
|
Jag har fått mitt okattade Milltek monterat och har nu gjort en avgasmätning med det ihop med mina racekattade Ultimate Racing downpipes. Värdena blev godkända! Verkligen skönt att slippa byta innan besiktningen... :) // Thomas |
|
|
I nr 20 från september 2006 testade Teknikens Värld hos Rototest en 335iCoupé som gav 297 hk vid 5700 v/min och 396NM vid 3400 v/min.Det är 3% färre hästar än uppgivna 306. Har tidningen men ingen scanner. [URL=Länk kanske fungerar... |
|
|
NYTT FÖRSÖK Länk |
|
| Big Tom Rs4: Lägg upp ljudklipp på garaget. Är inte ljudet störande på motorvägen tex. | |
|
Så här låter min lilla leksak: Länk :) // Thomas |
|
|
Hur låter det inna i bilen, hade lite problem med vibrationer mellan 2300-2700rpm. Annars låter det riktigt gött.. |
|
|
Thomas: Låter rätt gott på utsidan men hur låter det inne i bilen ?? /Janne Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
|
oops...... hade inte refreshat sidan så jag såg inte pea's inlägg med samma fråga Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
|
Låter riktigt bra. Men som sagt hur låter det inne i bilen och hur låter de i motorvägsfart 110-130km/h? Kan man göra något me original avgas för att få lite mer ljud. Förutom Golf tee mood. |
|
| Det lät riktigt bra när bilen drog förbi. Mera sånt vill ha! | |
| he he mitt bastuck är nu monterat det låter sjuuuukt bra.....o snart åker mina nya downpipes fr ar på oxå då blir det ännu bättre :) | |
|
bomis Var köpte du bastuck systemet? Tack på förhand! ///Danne _____________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
|
bomis: Då får du också lägga upp ljudklipp ..... !! Så kan vi jämföra. Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
|
Avgassystemet är förvånande snällt i motorvägsfart. Den "sämsta" hastigheten med avseende på oljud verkar vara vid ca 75 km/h, dvs vid runt 2000 rpm. Dock absolut inte jobbigt. Jag fick lov att ta bort de två små kattersättningsburkarna som var små ljuddämpare och ersätta dem med raka rör istället. Detta pga av att avgassystemet var alldeles för snällt och diskret för min smak... :) Nu sitter det alltså totalt två ljuddämpare på hela systemet, dessa är placerade bakom bakaxeln på varsin sida (det är dubbla 2,5" hela vägen). Väljer man att behålla de två små kattersättningsburkarna så är systemet tyst och snällt på samtliga motorvarv inne i kupén. Nått för Pea kanske?? ;) // Thomas |
|
|
vh-danne>> AMOTEK Telefon: 0300-43 00 42 E-post: info@amotek.se Hemsida: www.amotek.se dom är återförsäljare till bastuck i sverige. Va inte så farligt dyra heller, c:a 9900 ink frakt qdtjant>> kommer inom kort ;) här är några smakprov: med catdelete: Länk Länk orginal: Länk mullrar väldigt fint måste jag säga..... |
|
| det sköna är att det inte blir någon resonans i kupén vid segdragning :) | |
|
Tack, jag väljer mellan Bastuck och BMW Performance. Bastuck är lite billigare. Kollade med BMW, de tar nästan 15 000:- för sitt BMW Performance system. På tal om BMW Performance. Frågade även bromssystemet som de har, men tyvärr fick jag reda på att det inte gick att få till 335:an. Why? Visst den har redan bra bromsar men BMW Performancebromsarna har 100 gånger snyggare ok och bättre skivor. Och när vi ändå är inne på BMW Performance, är det någon som har installerat den snygga ratten med f1 växelindikator i sin bil? ///Danne _____________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.