AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.616

Ökad effekt på min 335i

Sida 74 av 712
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
enrita: Ja det skulle vara kul. Vi får anordna nån liten 335-träff. Börjar ju finnas ganska många moddade nu =)

Har kört några mil nu. Ska logga lite mer laddtryck och temperaturer till helgen.

//Erik
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Nice! Ska också försöka logga AIT i helgen med BT kabel.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag hänger på, så fort IC och sommarhjul är monterade! :)

// Thomas
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Big Tom RS4 - har du köpt OEM M3 19 eller Replica? vilken?
Enrita: Kan du lägga upp lite bilder på din.
Big Tom Rs4: Har du monterat din Aerodynamik läpp?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Sevak, kan inte eftersom jag är inte pro-medlem.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Enrita ---> Det blev replikor. Det hutlösa priset på originalfälgarna gjorde att jag tyvärr inte kunde motivera ett köp av dem...

Sevak ---> Ja, jag har monterat aerodynamikläppen.

// Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
big tom>> får man fråga vart du fick tag på fälgarna och vad dom kostade?
carl530
Kommentar till texten nedan:

335i med 270 hk i en rototest anläggning borde räknas med ca 8 % förluster
270/0,92 = 293 hk

alpinan:
336 i rototest 8%
336/0,92 = 365 hk motor
turbo center 286 hk bör räknas med ca 15 %
286/0,85 = 336 hk motor

varför diffar det mellan beräknad effekt på roto å turbocenter?
Troligen har det att göra med olika belastningar, hur lång tid svepet tog.

Hade man haft lika mycket motstånd på båda svepen hade troligen resultaten varit mer lika.

Följande information kanske kan vara av intresse:

Jag lät förra året först effekttesta min bil, en Alpina B10 Biturbo, hos Rototest i Rönninge med resultatet 336 hk på navet. Räknat på 12 % drivelineförlust motsvarar det drygt 380 hk i motorn. Bilen helt orginal. Testet gjordes på 4:ans växel. Har mig att en standard 335i gav ca 270 hk i samma testanläggning.

Ca en månad senare besökte jag Turbo-center för att göra det många med B10 BT gör, nämligen byta till större spridare och höja laddtrycket från tidigare max 0.8 bar till 1.0 bar. Bilen effekttestades på Turbocenters rullande landsväg före och efter ingrepp. Resultat: 286 hk före ingrepp - att jämföras med 336 hk hos Rototest - och 338 hk efter ingrepp. En skillnad på 52 hk. Hos Turbocenter gjordes testet på 5:ans växel.

Vad ska man dra för slutsatser av detta?

1. Det går inte att rakt av jämföra siffror från olika testapparater.
2. Åtgärden på TC gav drygt 50 hk

Hur många hk har bilen i motorn efter besöket på Turbocenter? Jag vet inte.
carl530
Ett bra exempel på hur motor vs hjuleffekt skiljer sig på Bmw kan ni se här, samma bil testar med motoreffek och hjuleffekt.

kolla in effektförlusterna

länk: Länk
Vtech som fixade min oljebrännare har fixat till detta på en 135i

Länk
...var är editknappen, denna fanns ju redan...
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Intressant med Vtech! Skulle vara kul att få veta mer detaljer om deras lösning.

Förstår inte varför man ska prata om motorhästar i samband med tuning, det enda intressanta är delta på bakhjulen med olika modifieringar. Då slipper man att diskutera olika dynos som alla läser olika.

Det är ett otyg att räkna tillbaka till motoreffekt - det också rent felaktigt då bilens procentuella drivlineförlust inte är konstant vid ökade effektnivåer. Förövrigt så är drivlineförlusten varierande med varvtal om man ska vara petig.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
*335i med 270 hk i en rototest anläggning borde räknas med ca 8 % förluster
270/0,92 = 293 hk*

Får en 335 bara 270 hk på bakhjulen försvinner ju 36 hk vilket är mer än 10% effektförlust.
Sett dynographs på 286 hk . Det tippas att motorn har 315-320 hk i verkligheten vid veven.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
En fråga, när jag byter mitt avgassystem till bastuck, behöver jag tänka på något kring installationen, läste på e90post något om en vacumslang som är kopplat till orginalsystemet som har något att göra med ett spjäll till vänsterpipan???

BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
bomis: Jag hängde bara upp den vakuumslangen brevid avgassystemet när jag bytte till Eisenmann. Det går även att koppla ur en kontakt som sitter bakom vänster bakljus så att man avaktiverar funktionen.

//Erik
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
bmw-erik>> ok tack, men va jag hörde så var det väldigt viktigt att man tätade slangen så att den inte läckte??

menar du golf tee mod? dvs om man går in vid bakljuset?
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
bomis: Min är inte tätad. Har inte märkt något fel... !?

Ja, golf tee mod...

//Erik
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
här var ett svar jag fick:

if no tip provided on the new exhaust to stick the hose to, then any "golf tee mod" will work. any dead end plug will work, it just can't leak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.