AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.310

Ökad effekt på min 335i

Sida 72 av 712
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag får upp oljetempen till ca 120 grader vid inspirerad körning.

Jag får felkoder vid långa och lugna landsvägskörningar (efter ca 10 mil) med mina cattade UR DP:s, koden gör dock ingen inverkan på motoreffekten.
Felkoden försvinner efter ca en halv dags stadskörning av sig självt.

Jag förmodar att Ultimate Racings racekattar i downpipsen har ett lite för bra flöde vilket O2-sensorerna uppfattar som ett "fel", varvid de därför triggar denna felkod.

Jag ska försöka bygga en egen O2-simulator så fort jag får tid.
Återkommer med resultatet.

// Thomas
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
bomis: Jag fick fila lite på växellådan på min bil, så att dom inte skulle ligga emot och skava. Men det var bara någon mm.
Det som gör det svårt är ju att dom är 3" nästan hela vägen. Det är trångt.
Kolla in bilder här --->>> Länk

//Erik
Tror ni Claes på turbo center kan lädda in ESS mjukvara?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
bmw-erik>> he he ja dom är lite större, är du nöjd med dom då? får du några felkoder? dom på ar säger att dom kattade ska vara helt cel/kodfria...

Är det skillnad i space på e90 vs e92 för dessa dp's?? jag har e90...

Hur lång tid tog installationen?? Killarna på turbo center får installera mina, är det någon info jag behöver ha med mig till dom?

Grymt snygg bil by the way!! :)
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
bomis: Jag körde 60 mil långkörning i lugnt tempo igår och fick inga felkoder. AR:s ska ju som sagt rena ordentligt. Jag kör även med V3:s "leanburn" map som ska ge lite lägre förbrukning men lite mer kväve utsläpp.

Vet ej om det är olika utrymme på sedan och coupé. Det kan ju inte vara mindre plats iallafall =)

För mig tog det åtskilliga timmar att montera. Men det beror väl mest på brist på erfarenhet och rätt verktyg. 3 timmar har det tagit för många i USA.
Enda tipset för installationen är att när man börjar montera tillbaks dom nya DP:sen så ska man börja med den bakre..
Finns en bra DIY guide på E90post.com. Den rekommenderas.

Tackar =)

//Erik
da
62
darthmoller
335 Ci -07 Vishnu V3
bomis: jag hade väl osse tänkt mig nått för typ 8000:-, allt jag beställt från USA har skickats med DHL eller UPS o då fastnar det automagiskt i tullen o jag har fått pynta moms och tull fast att det ena gången var märkt som en reparation. Tycker det vore smidigt o köpa från europeisk återförsäljare, men AR's dp's ser ju lockande ut :-) Fattar inte att det finns så lite företag i europa som säljer sånt här, allt verkar ju komma ifrån USA!!!
da
62
darthmoller
335 Ci -07 Vishnu V3
Nån som fått felkod att knacksensorn felar med V3 förresten?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
dartmoller>> en del grejjer har fastnat för mig oxå men jag ber alltid killarna att skriva ner värdet och fastnar det i tullen så har jag bara mailat mitt paypalkvitto dit sen är det löst, och då har jag naturligtvis ändrat siffrorna på kvittot....funkar varje gång he he he....dvs ex varan kostar 500$....jag skickar kvitto på typ 100$ då slipper det bli så mkt påslag :)

Mina ar dp's är på vääääg....borde vara hemma till fredag denna vecka.

Någon här som ändrat till Lux (angeleyes) 4 alt 5,0?? har nämligen beställt sånna me: Länk

tar tydligen bara runt 40 mi att installera....
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
bmw-erik>> tack jag hittade den nu :)
Pratade med Claus från TurboCenter nyss. De har gjort en egen mjukvara.
Den laddar som mest 0.95 bar.
Han sa att dem bara mätt upp effekten på hjulen.

Original: Länk
Steg 1 av TurboCenter: Länk

Kan någon räkna om hk och nm i motorn till mig?
Hur tycker ni de ser ut?
Hur mycket har den original på hjulen samt nm?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Så vitt jag kan se:

Original: 305 hk & 435 nm

Steg 1: 376 hk & 541 nm

// Thomas
Även pratat med RICA 360 hk och 520Nm de laddar 0,9 bar som max.
Jag vill ha något som håller och inte sliter ut delarna allt för snabbt.
pe
771
pea
BMW M3 E92
hur får du det till så mycket, hp kurvan visar ju bara c:a 310 på hjulen i steg 1, mot 270 hp standard, drivlinan tar c:a 12%
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Kurvan var lite svår att läsa av, jag gjorde iaf uträkningen på 320 whp.
Beräknade på 15% transmissionsförlust, dvs 320/0,85 = 376 hk.

Tar drivlinan bara 12%?
Har för mig att en bakhjulsdriven bil brukar ligga på ca 15% och en framhjuldriven på ca 10-12%...

// Thomas
pe
771
pea
BMW M3 E92
De siffror jag känner till är 12% på manuell 14% på Automat. Men det är andrahandsuppgifter.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Du har säkert rätt.
Med 12% så hamnar vi isf på 363 hk.

// Thomas
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Följande information kanske kan vara av intresse:

Jag lät förra året först effekttesta min bil, en Alpina B10 Biturbo, hos Rototest i Rönninge med resultatet 336 hk på navet. Räknat på 12 % drivelineförlust motsvarar det drygt 380 hk i motorn. Bilen helt orginal. Testet gjordes på 4:ans växel. Har mig att en standard 335i gav ca 270 hk i samma testanläggning.

Ca en månad senare besökte jag Turbo-center för att göra det många med B10 BT gör, nämligen byta till större spridare och höja laddtrycket från tidigare max 0.8 bar till 1.0 bar. Bilen effekttestades på Turbocenters rullande landsväg före och efter ingrepp. Resultat: 286 hk före ingrepp - att jämföras med 336 hk hos Rototest - och 338 hk efter ingrepp. En skillnad på 52 hk. Hos Turbocenter gjordes testet på 5:ans växel.

Vad ska man dra för slutsatser av detta?

1. Det går inte att rakt av jämföra siffror från olika testapparater.
2. Åtgärden på TC gav drygt 50 hk

Hur många hk har bilen i motorn efter besöket på Turbocenter? Jag vet inte.

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
När det kommer till kritan så är det ju körbarhet, gasrespons, spool up och stabil effekt som är det intressanta.
Att hänga upp sig på effektsiffror på papper brukar oftast inte återge hur bilen kommer att uppträda sig i det verkliga livet.

// Thomas
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Hade ett kort möte med Ferrita under mässan i jönköping,
Produkter från kommer att komma ut inom kort.
Målet är innan M5board eventet!

Stay tune!

Jag kommer nog välja RICA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.