AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.193

Ökad effekt på min 335i

Sida 710 av 712
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Ojämn tomgång vid kallstart och blöta tändstift, bästa sättet är att köra bilen varm, låt den stå i 20-30 min sen starta, går den ojämnt då i början så är det ett tecken samt luktar bensin om avgaserna. Annars köra man den varm, låter den stå i 20-30 min och plocka ur tändstiften för att se om det är bensin på någon av dom. Små läckage som man upptäcker på detta sätt kommer troligen inte ge några felkoder
Hej!

Jag har postat tidigare om problem med timing corrections. Har nu bytt tändstift till något kallare, men problemet kvarstår.

Använder mig utav MHD och har bytt följande:
AEF Dual cone intake
Större IC
Catless DP

Tankar 70% 98 oktan och 30% E85.

Här är mina loggar,
Stage 2+ E30 1: Länk
Stage 2+ E30 2: Länk

Testade sedan att lägga in vanliga Stage 2+ mappen, fortfarande med 30% etanol. Blev knappt någon skillnad: Länk

Ser också att jag för det mesta ligger en bit under Target load.
Tändspolarna är bytta relativt nyligen (1500-2000 mil sedan).

Någon vänlig själ som kan kolla loggarna och ge mig tips på vad nästa steg är?
Vågar man köra bilen, eller är det för mycket corrections?
Tjenare igen, fick upp P30FE (Overboost) idag, försvann vid omstart sen har bilen gått som vanligt. Jag försökte mig på att logga men vet inte riktigt vad man ska ha med i tabellen. Länk. (tror jag fick med allt utom Charge air temp) Förstår inte allt för mycket vad loggningen visar men hoppas att någon kan hjälpa. Har jag loggat rätt? Ser allt okej ut?

Har mhd 1+ Ron98
Ny intercooler
Bms dci intake
Phoenix chargepipe

Mvh
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Berry: du varvar upp till 7000, gör INTE det, växla vid max 6000. Det är efter 6000 du ligger över target boost också. Charge air temp har du fått med, är den som står IAT. IAT ska inte gå över 140 viilket det också gör efter 6000. Finns ingen mening att gå över 6000rpm med originalturbos, tror max effekt ligger runt 5000-5500.
Du har lite corrections mitt i loggen som man inte vill se. Har du bytt stift nyligen? NGK 95770 rekommenderas annars och 0,22 i gap

När du loggar så använd auto logging. Sen ligger du på ca 2000-2500 varv på 3an eller 4ans växel och trycker plattan i mattan tills 6000varv. Antispinn skall vara avslagen vilket det inte ser ut som den är
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Kulixo: Dina corrections ligger vid växlingarna och dom är svåra att bli av med. Har tyvärr inget svar hur du får bort dom. Tror det är en tuninggrej som man kan få bort om man gör en custom tune. Verkar drabba mest auto bilar, min är manuell och förekommer ibland men inte så mycket som för dig. Finns trådar om detta på amerikanska forum. Post shift timing corrections
Att du ligger under target kan vara slitna turbos i värsta fall om det varit med länge, men kolla över vacuumslangarna och solenoiderna till att börja med.
Du har alltså inte corrections mitt i loggen vilket skulle vara fallet om du har för lite oktan i bränslet tex. STFT indikerar att du kan spilla i lite mer e85, ofta är inte mackarnas e85 85% etanol utan kanske 75-80 och då ligger man under 30%.
Enda sättet är att köpa en e85 mätglas och kolla vad procenten är på den aktuella macken du tankar. Men som sagt STFT indikerar att du kan ha i mer e85 så sikta på 35-40%. Länk här kan du testa dig fram lite, finna en app också.
Man får hålla kolla på att bränsletrycket inte går under 50psi kontinuerligt i loggen bara. Den som heter fuel low pressure sensor psi
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Kulixo:

Om du tankar 70% 98 oktan och 30% E85. Så blir det inte E30 av det. Du måste tänka på att det är 15% Bensin och 85% Etanol i E85. Samtidigt kan det vara upp till 5% Etanol i 98 oktan så det finns viss osäkerhet också.

Din blandning ger ungefär E25 så du kan ta i mer etanol.
Ca 35% E85 och 65% 98 ger ungefär E30.

/DJ
Meatos: Testade igen, Länk ser att det är corrections på cyl 2 och 4. Har inte bytt tändstift men det kommer bytas inom en snar framtid. Tror du att det är felet? Hur ser det andra ut?

Mvh
Tack för era svar!

Meatos: Jag tänkte inte ens på det först, men ja det verkar som att dom bara ligger efter växling. Innan jag bytte tändstift hade jag även corrections mitt i pullen. Detta är kanske inte lika illa då.
Har googlat på det, och verkar som sagt vara svårt att bli av med.
Det skulle nog kunna vara turbos, är uppe på 15 000 mil och kan inte hitta någon dokumentation på att dom blivit bytta. På min senaste gav dom upp vid 18 000 vill jag minnas.
Men jag ska kolla igenom vacuumslangar och eventuellt göra ett rök-test också.
I värsta fall får jag leva med det och köra tills det rasar. "Synd" om man skulle behöva sätta i lite större varianter. :) Osäker på om automatlådan skulle gilla det dock..

BMW-DJ/Meatos:
Tänkte fel när jag skrev 70/30, I själva verket ligger jag på 66% 98 och 33% E85. Blir enklast så när man tankar.
Men jag ska pröva att ha i lite mer och se om det hjälper.
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Berry: tycker loggen ser helt ok ut, boost följer inte target boost i början men är svårt att få allt exakt i OTS mapparna, kolla över vacuumslangarna och byt till ngk stift så är det bara att gasa. Ser ingen anledning att inte köra som det ser ut nu heller.
Få du lite corrections så häll i lite e85 typ 10%. Nya stift och spolar hjälpte mycket mot mina corrections
Någon annan som har/haft problem med att era 335or ryker mycket från avgassystemet?
Jag tror att det uppstod i samband med att jag satte in catless down-pipes samt mappade med MHD, kan inte svära på det men har inte tänkt på det innan.
Det blev något bättre efter att jag stängt av Exhaust burble i MHD.

Det ryker framförallt när jag har motorbromsat och gasar igen/tomgången sätts på. Även när man mes-kör lite på låga varv.
Det känns också väldigt slumpat hur mycket det rycker, ibland inget alls och ibland oerhört mycket. Verkar oftast komma när den är varm dock.

Nyligen bytt olja, den gamla såg fin ut. Har inte heller märkt att det försvunnit kylarvätska.
I övrigt går det bra och jag har inga felkoder. Möjligtvis att den inte riktigt orkar upp till target boost alltid, brukar stanna runt 16.5 psi.
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Kan vara läckande spridare eller tubona som läcker olja, du borde kunna känna på lukten om det är bensin eller olja. Om dina turbos gått långt är det nog dags för ett byte snart.
Jag misstänkte spridarna först, eftersom det verkade komma mest när man har motorbromsat och tändningen sedan slår igång igen. Dessutom blev det samma effekt fast värre när jag hade på MHD exhaust burble vilket som jag förstått det innebär att spridarna "läcker" med flit ett tag efter gasavdrag.

Men har sett nu att det ibland ryker även vid normal körning utan motorbroms, dock inte lika mycket.

Bilen har gått 16.000 mil, har inte hittat nån dokumentation över att turbos blivit bytta. Säkert körd rätt hårt också, den var chippad redan innan jag köpte den.
Så det börjar väl bli dags kanske..

Ska man byta dom känns det ju tråkigt att sätta på likadana, någon som har erfarenhet av Schmiedmans uppgraderingsturbos? Eller kommer det bli för mycket för automatlådan tro..?
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Finns många beprövade alternativ USA som är billigare än att köpa i sverige, men original skulle jag säga är mest driftsäkra. Du kan säkert köra steg 1 turbos med din låda utan problem, vissa har kört rätt mycket hk med at lådan, finns info på amerikanska forum vet ja.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
kulixo: Jag har Schmiedmann Signature Stage 2 turbos. Har faktiskt inte hunnit mappa dom riktigt så jag kan inte säga riktigt vad det ger heller.

Jag hade tyvärr lite problem med mina första aggregat, funkade toppen på gata men när jag kom ut på gata verkade dom inte palla värmen som byggs upp. Dom som sitter i nu verkar funka fint (även på bana) men jag har som sagt inte tagit ut dom höga effekterna ännu.

Dock ska jag säga att killarna på Schmiedmann varit toppen och verkligen fixat, bytt och grejat tills jag blev nöjd. Så ett stort plus för kundsupporten där.

/DJ
Tack för era svar!

Har märkt att den dragit lite olja, så börjar känna mig säker på att dom håller på att ge upp.

Kikade lite på dom amerikanska alternativen också, men tycker inte det blev jättemycket billigare med frakt osv.
Schmiedmann listar dem inte under E92, men jag gissar att det bör vara samma?

Jag som hade tänkt piska den lite på Bimmers of Sweden (Mantorp) imorgon, vågar man det? Riskerar jag något mer än att slita ut aggregaten mer? Den går än så länge som ett skott.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Det var jäkligt skönt att ha support av Schmiedmann när det gick åt skogen med mina, men bortser man från den aspekten så tycker jag TTEs aggregat (Tyska) verkar bra. Ingen tull från Tyskland heller.

Mina original började vina rätt mycket innan dom gick åt skogen så det kan ju vara ett varningstecken ;)

Klart att saker kan hända om man skjuter turbos, något kommer in i motorn eller det börjar brinna av oljan eller liknande. Men oftast går det bra.

Det man ska tänka på om dom smäller är ju att stänga av bilen direkt och bärga den från platsen. Starta inte igen förrän du bytt worst case är ju att bilen brinner upp eller att någon liten bit av en turbo åker in i motorn och skadar så man måste byta hela motorn (men det ska passera rätt mycket sås som IC, insug och ventiler innan något kommer in i motorn).

Men att den drar olja behöver ju inte ens bero på turbos

/DJ
Tack för ditt svar!
Det blev att jag låtit bilen stå på sistone.
Är alltså fortfarande på jakt efter aggregat, har kikat en del på TTE också.
Jag hittade ett annat tyskt märke, TTH som verkar hyfsat prissatta. Har dock svårt att hitta info om dessa, någon som har erfarenhet?

Länk

Hej!

Efter mycket om och men, så anlitade jag en Protuner(Dimitri på bqtuning)
Innan så bytte jag alla tändspolar(Eldor) och nya NGK stift med rätt gap!
Alla misständningar försvann typ..
Bilen går mycket bättre!
Men nu till nästa problem..:)
Har fått en Basemap som jag loggat och skickat tillbaka...
Länk

Fick detta svar: You have a fueling issue on bank 2, it appears to a leaking injector or air restriction the pre rear turbo. If you have DCI make sure the DCI filter is clean as the rear filter always gets more dirty that the front.

I cant touch the tune until this is resolved.

Så jag antar att det blir till att beställa nya spridare?
Tänkte om man kunde få en ”second opinion” på loggarna av er här på forumet?

Med vänlig hälsning!

Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Han ser att stft ligger på -33 och stft 1 -18 vilket betyder att den går mycket fetare på de bakre cylindrarna 4,5,6. och styrdatorn försöker åtgärda det genom att strypa bränslet med 33% vilket är max vad den kan. Stft 1 och 2 ska ligga på ungefär samma värde.
Har du kollat det enklaste att det är en restriktion i luftflödet? har du öppna filter? Att byta alla spridare är en stor kostnad kan räcka med att hitta den som läcker om det inte är flera.

Har han bett om vad du ska logga? Tycker det ser lite tunt ut men det säger han väl till om isf.
Hej! Jo, jag fick en lista med saker som skulle loggas...

Jag kör med Afe cold air intake..

Men jag förstår inte riktigt hur en restriktion i flödet skulle uppstå?

Jag installerade det ganska nyligen, får väl kika så jag inte gjort något galet!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.