AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.254

Ökad effekt på min 335i

Sida 709 av 712
Ok! Tack för svar!

Ja, jag får väl börja med att logga. Tror du att det svårt att korrigera i ATR?
Jag kan ju tillägga att jag inte har så mycket skills gällande detta överhuvudtaget..😬

Vill även passa på att ge högsta betyg till alla hjälpsamma människor på detta forum! Väldigt intressant och man lär sig mycket!

Mvh
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Berry: Olja trycks ut från vevhusventilationen och in insuget och är väl helt normalt med lite olja i intercoolern osv men inga mängder, detta får du bort om du skaffar catchcan. Om det ändå är olja i systemet efter så är det troligtvis turbona som läcker men då brukar det börja ryka också eftersom det blir såna mängder. Wastegate rattle gör inte att turbona läcker olja men har de varit med länge och man trimmar så kommer dom turbona troligtvis ge sig efter ett tag.
Slitna wastegates kan göra att man har svårt att uppnå target boost. Loggar kan man ser man tecken på detta
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Eastbay jag skulle kolla så solenoiderna funkar som de ska, men logga och lägg upp i datazap så kanske man ser vad som strular. korrigera i ATR skulle bli mitt sista alternativ då styrsystemet i bilen borde klara att korrigera overboost,
Meatos: Okej! Tycker min bil ryker lite ur avgasröret ibland, kanske är dags för turbobyte snart. Vet du vad det kostar cirka? Blir att boka blästring på måndag samt beställa hem occ. Har planer på att logga lite, lär bara få tummen ur och fixa det.

mvh
Meatos: Tack! Då börjar jag med att logga!
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Berry: Kostnad är svårt att säga beror på vad du gör, jag skulle köpt nya mitsubishi turbos från turbomarkt.de men hittade ett par bättre begagnade från en 1m istället som jag fick för 3000kr. Turbotech finns också som renoverar eller uppgraderar om man vill det. Hade jag gjort om det idag hade jag köpt nya vtt turbohus och plockat över då mina wastegates är i bra skick. Så finns lite olika alternativ

Sen gjorde jag bytet själv, min verkstad ville ha 8000 för bytet och det är nog billigt. Jag passade på att byta många fler saker än bara turbos när jag andå gjorde bytet som trågpackning, inlets, rengjorde insuget, OCC, motorkuddar, packningar till oljefilterhuset och lite andra preventiva åtgärder
Meatos: Okej! För jag har garanti på turbosarna upp till 25000 kr. Tänkte höra mig runt lite för priser etc.

Mvh
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Easbay:
Jag håller inte riktigt med Meatos om att korrigera i ATR är det sista alternativet. Mapparna som man tankar ifrån Cobbs hemsida är Standardmappar, men alla turbos är olika och att justera in WG tabellen efter just dina turbos gör att motorn mår och går bättre. Men man måste förstås läsa på lite för att det ska bli bra.

Men första steget är loggning. Se till att du har följande med på loggen:
TPS Act
Req Boost Abs
Boost Mean Abs
MAF Req
Boost setpoint factor

Logga nu några loggar WOT på treans växel från 3000 rpm upp till varvstopp (utan antispinn).

Första du vill kolla är om TPS Act droppar under 80, det betyder egentligen att den släpper gasen för att boosten är för hög.

I samma varvtalsområde som du ser att den backar TPS så kan du även jämföra Req Boost Abs och Boost Mean Abs. Så länge Boost Mean är högre än Boost Req så är boosten för hög, den ska ligga precis under.

Om du nu har ATR så kan du gå in i WGDC Base tabellen. På den finns MAF Req och Boost setpoint factor. Du kan kolla på loggen vad dessa indikerar i det varvtalsområde där du har problem. Tänk på att problemen uppstår lite innan motorn reagerar. Så jag brukar justera någon rad tidigare i loggen än problemen börjar och sluta justera någon rad tidigare än problemen upphör.
När du hittar området du vill justera så kan du markera värdena och ta dom gånger 0,9. Spara, ladda på mappen och ut och logga igen. Dua kanske behöver köra flera revisioner innan det blir riktigt bra.

När du tittar på loggarna så kolla att dom är hyggligt likadana (jämför tre st där du kör likadant), om det är jättemycket skillnad i hur motorn uppför sig så kan det vara kärvande wastegate eller trycktransformator (Boost Solenoids) som spökar.

PS. Om du inte har ATR så kan det vara svårt att få tag i, jag har hört att COBB numera säljer en utbildning som man måste gå innan man får hämta ATR.
Ett alternativ är förstås att ta hjälp av en Protuner istället. Dom gör precis den här processen åt dig. DS.

/DJ
DJ: Tack för utförliga instruktioner!
Jag tänkte börja med att logga och kika lite hur det ser ut.
Cobb ATR verkar mycket riktigt ligga bakom någon sorts betalvägg där man ska genomgå någon form av kurs...:/
När man trycker på så tycker jag att den ”tvekar” sen kommer turbotrycket ordentligt! Likadant när man har kört fullt och byggt upp trycket och släpper gasen så kommer det en ordentlig knuff efteråt...
Jaja, jag ska sluta spekulera och börja logga! :)
Återigen tack för hjälpen!

Mvh
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Med dom symptomen skulle jag minst börja med att kolla vakuum slangarna så dom inte är klämda eller skadade någonstans. Alternativt logga för att sen kolla slangarna och logga igen för att se och känna om det blev någon skillnad. Har de aldrig varit bytta så är det en bra service att göra.
Nu har jag gjort ett tappert försök att logga.
Vid samtliga repor så gick bilen in i limpmode vid varvstopp med följande koder:
P29D1
P29D2
P29CC
Men bilen gick som vanligt igen vid omstart!
Kan vara så att jag glömde slå av antispinn vid ett av försöken...:/
Går det att avläsa något av detta?
Länk
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Felkoderna handlar enbart om misständningar. Det bör du titta på separat. Hur gamla är tändstiften, dags att byta? Dåliga tändspolar? Dåligt bränsle?
Eller kanske behöver du dra tillbaka tändningen lite?

Men tittar man på loggen kan man också se tydligt att du skjuter över boost target (Boost mean ligger högre än req boost).

Om detta ser olika ut på olika loggar så kan det bero på krävande wastegate, krånglande trycktransformator el liknande. Men om det ser konsekvent likadant ut på alla loggar så skulle jag jobba med mappning för att få rätsida på problemet.

/DJ
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Du har misständningar över alla cylindrar så råder dig att inte köra hårt något mer till du hittar felet, när byttes spolar och tändstift senast? Vad kör du på för bränsle? Loggen går inte att läsa ut så mycket av verkar inte logga alla värden.
Du går över boost req som sagt men bara i början och det skulle jag säga är rätt normalt det korrigeras direkt som det skall. Dåligt på Cobb att det bara går att läsa ut 15st olika bara eller vad det är, med mhd kan du se allt samtidigt .
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Du har loggat fel saker också.

Välj att logga:
RPM
Lambda bank 1
TPS ACT
Timing cor 1
Timing cor 2
Timing cor3
osv till nr 6
Timing cyl 1
Boost
Charge air temp
STFT 1
STFT 2
Wastegate duty bank 1

Skulle varit bra att logga req boost och boost mean abs för att se mer om den överladdar. Men med de problemen du har nu så är det ingen ide att logga du behöver fixa till misständningarna först.
Du behöver fräsha stift och spolar om du inte har det samt en rengöring av insuget om det inte är gjort innan man trimmar för att undvika dessa problem
Tack för synpunkter!
Ja, jag misstänkte att jag loggat lite fel. Ska få hjälp av en kompis som är lite mer kunnig när det gäller det tekniska!
Jag har åkt trimmat i 2 år utan problem..
Alla tändspolar och stift är bytta för 2000 mil sedan, men jag får väl såklart se över den biten igen...🤔

Med vänlig hälsning,
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Har du kört 2000 mil så är det absolut dags att byta stift om du kör trimmat. Jag kommer byta vart 500 mil eftersom stift är en sån viktig del som slits extra om man kör trimmat.Ngk 95770 rekommenderar jag. Finns på autodoc för bra pris. Blästrat insuget någon gång?
Viktigt också att man kontinuerligt loggar när man kör trimmat för att upptäcka konstigheter innan de blir allvarliga.
Jag kanske tog i lite när jag sa 2000mil, men jag förstår din poäng. Jag ska omgående beställa stift! Har du tips på tändspolar av bra kvalitet?
Ska även fundera kring rengöring av insuget..

Med vänlig hälsning,
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Eldor tändspolar, finns på ebay till bra pris

Länk
Tack till alla inblandade!

Nu har jag beställt nya tändspolar och stift, får nog börja med det!

Om man skulle ha en dålig/läckande spridare vad skulle det kunna ge för symtom?

mvh
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Spridare har egen felkod så det brukar bli limp mode, cylindern med dålig spridare stängs och koden indikerar spridare samt vilken av dom.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.