|
Sida 708 av 712
|
|
|---|---|
|
Lite valnötsblästring någon? Länk |
|
|
Hej! Jag har lite problem med att min E92 335i inte når target boost. Kör med JB4 och har catback, DCI, IC och DP. Brukar köra på map 5 (auto tune) med 30% E85, target boost ligger för det mesta runt 18 psi. På lägre varv (ca 4500) går det bra, för att sedan tappa då jag endast får ut runt 13-14 psi. Har märkt att det nästan blir effektivast att växla runt 5000rpm. Vad som är relevant är att jag tycker detta uppstod i samband med att det hördes en hög smäll, trodde först det var en avgasknall. Jag har kollat charge pipen ytligt men kunde inte se något. Vid enstaka tillfälle har det förvärrats, och jag kommer knappt över 8psi. Då har även bilen gått in i felsäkert läge. Funderar på att lämna in den på ett röktest för att se om det finns någon läcka. Eller kan det vara aggregaten som håller på att ge upp? Undrar även om någon har erfarenhet av att flasha med MHD jämfört med JB4? Tycker den går väldigt bra (när den väl går bra), men map 5 i JB4 känns alltför instabil då det kan ta lite tid innan den justerar sig rätt. Har även ingen möjlighet att logga utan att beställa en kabel över atlanten. Och en sista fråga, hur mycket vågar man pressa automatlådan (den äldre)? Om aggregaten är slut känns det ju lite roligare att sätta in något värre istället. :) Tacksam för svar! |
|
|
Kulixo: Börja med röktest. Om allt är tätt så börjar det väl luta åt att aggregaten håller på att ge upp. Gällande växellådan så är det ju vridet och inte effekten som knäcker den. Så tipset är att inte för lägga för hög boost utan istället få den att hålla i boosten högre upp i registret. /DJ |
|
| Kulixo: Skulle rekommendera MHD före JB4. Sök lite på E90post så förstår du varför | |
|
Tack för era svar! Jag kom igång med MHD idag, och efter lite loggar verkar det som att jag träffar boost target perfekt. Verkar inte vara någon läcka alltså. Första intrycket är att det kändes som att JB4 gav mer kraft. Däremot har jag problem med timing corrections, och jag tycker att min target boost är väldigt låg? Trodde den skulle vara högre. Kör på Stage 2+ Ron 98 mappen och target ligger mellan 13-15 psi och dalar ner mot 10-11 vid 6000rpm. med JB4 fick jag som sagt runt 18 psi som dalade ner mot 13-14. Samtidigt ser man loggar med target boost på 16-18 psi för bilar med stage 1. Försöker googla runt för att lära mig, och funderar på om jag kanske missförstått. Vad innebär Load Target / Actual Load? Är det kanske snarare det som indikerar "hur bra" bilen går? |
|
| Såg att du skrivit på e90post. Loggade du med jb4 också och såg om du hade några corrections då? Mhd targets load inte boost därav lägre laddtryck. Vet dock inte vilken som ger mest vid olika steg. Du kan ju jämföra tändningen på båda mapparna från jb4 VS mhd. KAn vara så att mhd har högre tändning istället för boost. Sen är det ju viktigt med fräscha kallare stift och tändspolar när man är uppe på dom effekterna. Hjälpte mig iaf, har du inte mer corrections än -3 någon gång ibland är det inte heller någon större fara. Brukar drabba cyl 5-6 mest vanligtvis och corrections förekommer hela tiden även då bilarna är original. | |
|
Tack för ditt svar! Jag hade tyvärr ingen möjlighet att logga med JB4 (saknade kabel), det är en av anledningarna till att jag ville testa MHD. Det verkar tyvärr vara mer corrections än vad som är ok, ofta 3-4 cylindrar samtidigt och ibland uppemot -6. Tyckte mig dock se en förbättring efter att ha fyllt på med ännu mer E85. Jag tänkte börja med att beställa nya tändstift, misstänker att dom inte blivit bytta på ett tag. Men efter att ha kört lite mer idag känner jag mig klart nöjd med bytet. |
|
|
kulixo: Jag vet inte hur det funkar med MHD, men gissar att det är samma. Med Cobb så är det så att när du tankar på mer E85 så behöver du öka fuel scalar för att den ska sputa i mer bränsle också. Missa inte det om det labbar med E85 för att minska timing corrections (helt rätt spår för övrigt). /DJ |
|
|
Hej! Jag tänkte beställa lite grejer från USA (Burgertuning) och undrar vad ni tycker om det jag plockat ihop. Ska jag beställa något mer/byta ut något? Tänkte ha mhd till detta iallafall. Jag har en 335i n54 -08. Bild: Länk BMS Short Throw Clutch Stop 2006+ BMW, $10.00 BMS Dual Cone Performance Intake for N54 BMW (DCI) $95.00 Performance Air Filter Cleaning & Oil Kit $29.95 N54 w/ OEM DVs Phoenix Racing Aluminum Replacement Chargepipe $129.00 2008+ Sport Oil Cooler Valve (RED) Option 2 $59.00 BMW / MINI - Magnetic Spark Plug Socket $19.00 6-Pack (6 Cylinder Vehicles) NGK 5992 Replacement Spark Plug $72.00 E Series N54/N55 Standard Core Phoenix Racing Replacement Intercooler $299.00 |
|
| PCV ventil kan du passa på att byta om du ändå skall byta stift | |
|
Meatos: Okej! Finns det något mer som är bra att byta? Min bil har gått nästan precis 11k mil. Spelar det någon roll vilken pcv ventil jag köper? Bara ta Burgertunings egna?` Mvh |
|
|
Jag har RBs pcv men båda funkar säkert, ny oring till chargepipen är väl bra fanns ju att välja till med clips. Du kan behöva byta tändspolar också annars gör du det i förebyggande syfte dom kostar inte så mycket. Börja logga sen när du skaffat mhd så märker du om det är några problem. Länk |
|
| Den där oilcooler valve tycker jag är onödig om du inte skall köra väldigt hårt ofta. Vet inte hundra hur den funkar men förlänger den tiden tills att oljan är varm i motorn är inte det bra heller. Har den gått 11000 så skulle jag göra rent insuget (walnut blast) då det ser förjävligt ut vid dom milen. Jag gjorde det själv med bronsborstar och kemikaler men går att lämna in också. JAmotoroptimering gör detta för 5000. Stertman skulle ha över 20000 | |
| Meatos: Tack för hjälpen! | |
| Meatos: Då skippar jag den, det är bättre att det blir varmt snabbt istället. Bor ganska nära JA så planen var att lämna in där någon gång under sommaren för Valnötsblästring. | |
| Kan starkt rekommendera att installera en oil catch can efter man gjort rent insuget för att undvika att det ska bli likadant igen. Jag använder mishimotos och den var väldigt enkel att installera och ser bra ut | |
|
Någon som är sugen på ett AFE Magnum Cold Air Intake? Säljer mitt begagnade för 500 kr. Helst för avhämtning i Solna/Stockholm..vet inte om jag orkar skicka det. Maila mig isf till sjuttisjuan[snabel-a]hotmail.com Länk |
|
|
Meatos: Jag känner att en oil catch can + Valnötsblästring är prio då jag hittade olja i både intercoolern och chargepipen, Är det farligt? Turbos på väg att lägga av? Tycker mitt wastegaterattle har ökat sen det började låta. Mishimotos variant såg väldigt clean ut när den var installerad så blir nog den (När pengar finns). Mvh |
|
|
Hej! P30FE (Overboost?) Koden uppkom vid full gas på 6:ans växel runt 200/kmh CEL och limpmode som följd.. Vart ska man börja leta? Efter raderad kod så har den inte dykt upp igen. Men bilen går ganska märkligt, känns som den har svårt att fördela ett jämt turbotryck eller hur man nu ska uttrycka det hela. Turbotrycket lever sitt eget liv litegrann känns det som.. Har googlat en del på koden, det talas bland annat om wastegate-problem!? Vad tror ni att man ska börja i för ände? Kör med följande: Vrsf intercooler Vrsf chargepipe Forge återcirkulerande dumpar Catless downpipe Mmp inlets Millway rear subframe bussningar Cobb stage 2+ Aggressive LT Manuell låda Värre koppling Dci Tacksam för tips och råd! Mvh |
|
|
Eastbay: Det kan vara så att wastegate hänger sig. Men troligast är att mappen behöver ställas in för just dina turbos. Bästa du kan göra nu är att logga några repor och se om bootsen ligger över target någonstans. I så fall kan du justera Wastegatetabellen i ATR (om du har ATR) /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.